شناسهٔ خبر: 21885522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مواضع آمریکا در عرصه بین‌الملل جدی گرفته نمی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فكر نمي كنم در صحنه بين الملل خيلي مواضع آمريكا جدي گرفته شود و شايد رسانه هاي داخلي ما بيشتر به آن مي پردازند چون ناپختگي در اظهارنظر آنان ديده مي شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 علي لاريجاني پيش از سفر به روسيه در فرودگاه مهرآباد با تبيين برنامه هاي صد و سي و هفتمين اجلاس اتحاديه بين المجالس جهاني افزود: دو كنفرانس به موازات يكديگر در روسيه تشكيل مي شود نخست كنفرانس مربوط به همكاري هاي امنيتي در كشورهاي شمالي است كه با حضور روساي مجالس اين كشورها برگزار مي شود.
 
وي گفت: بنده از جانب رئيس مجلس روسيه به عنوان مهمان ويژه در اين كنفرانس شركت مي كنم و طبعاً چون مسائل امنيتي منطقه اهميت بسيار دارد و در شرايط كنوني جزء دغدغه هاي مهم كشورهاي منطقه است. جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان يكي از كشورهاي تأثيرگذار در منطقه از اين گونه نشست ها براي بررسي ايجاد صلح و آرامش در منطقه استقبال مي كند.
 
لاريجاني افزود: كنفرانس ديگر مربوط به بين المجالس جهاني است كه روساي مجالس جهان در آن حضور دارند و در اين اجلاس نيز با توجه به تنوع قومي و فرهنگي در جهان، مسئله مهم ايجاد صلح است كه نشان مي دهد دغدغه مهم جهان اكنون بر ايجاد فضاي صلح آميز در كشورهاي مختلف متمركز شده است.
 
رئيس مجلس گفت: البته با توجه به اينكه در صحنه بين المللي تفاوت هايي در مقايسه با گذشته به وجود آمده است و گاه در تصميم گيري ها اقدامات ناپخته انجام مي شود مي تواند بر امنيت منطقه تأثير بگذارد به اين علت اين گونه مجالس بين المللي و يا برخي ساختارهاي دولت ها همواره بر مسئله صلح و امنيت تمركز يافته اند.
 
وي افزود: اين دغدغه اي كه در كشورها وجود دارد نشان دهنده فضايي غبارآلود در صحنه بين المللي است همچنان كه در سازمان ملل متحد نيز همين تمركز و مسئله صلح و امنيت را مشاهده كرديم.
 
لاريجاني گفت: به اين علت حضور در اجلاس بين المجالس در روسيه اهميت دارد و علاوه بر تبيين ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران  اين دو كنفرانس فرصت مغتنمي است تا در حاشيه آن با همكارانمان از مجالس ديگر كشورها درباره همكاري هاي اقتصادي و نيز يافتن راهكارهاي لازم براي ايجاد صلح و امنيت در منطقه و جهان رايزني و تبادل نظر كنيم.
 
مراسم آغازين اجلاس بين المجالس جهاني شنبه در سن پترز بورگ روسيه آغاز مي شود.
 
 
در عرصه بین الملل مواضع آمریکا جدی گرفته نمی شود

***رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: هيچ گونه اضطرابي در مسئولان جمهوري اسلامي ايران در خصوص اعلام برنامه رئيس جمهور امريكا درباره برجام وجود ندارد چون براي روش هاي مختلف و قابل تصور جهت مقابله در اين باره تدبير شده است و با طمانينه تصميم مي گيريم.

 علي لاريجاني پيش از سفر به روسيه در فرودگاه مهرآباد تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما درباره تدابير مقابله با اعلام برنامه جامع امريكا در قبال كشورمان تا ساعاتي ديگر گفت: فكر نمي كنم در صحنه بين الملل خيلي مواضع امريكا جدي گرفته شود و شايد رسانه هاي داخلي ما بيشتر به آن مي پردازند چون ناپختگي در اظهارنظر آنان ديده مي شود.
وي افزود: اطلاع دارم كه كشورهاي اروپايي، روسيه و چين موضع شان در موضوع برجام شبيه به ايران و مبتني بر حفظ اين توافق بين المللي است.

لاريجاني اضافه كرد: اين گونه اقدامات آني و رفتارهاي غيردقيق مقامات امريكايي هم براي خودشان و هم براي كشورهاي ديگر مشكل ساز است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در اجلاس اخير كميسيون مشترك برجام در نيويورك هيچ يك از اعضا از موضع امريكا حمايت نكردند و حتي اين كشور را گاهي با واژه هاي نسبتا تند تقبيح كردند.

وي افزود: استدلال اين كشورها هم اين بود كه اين تفاهمي بين المللي، مستند به قطعنامه مصوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد است و حتي جزئي از قطعنامه شده بنابراين خارج از يد كشورها قرار گرفته است.

لاريجاني گفت: براي من جالب بود كه يكي از استدلالهاي آقاي تيلرسون اين بود كه وقتي اين تفاهم مي خواست صورت بگيرد بايد توجه مي شد كه با تغيير دولت ها عوض مي شود در حاليكه اگر در هر معاهده ديگري نيز اين گونه تفكر كنند هيچ كس حاضر نيست با امريكايي ها معاهده اي  امضا كند. 

نظر شما