شناسهٔ خبر: 21885044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

زنگ هشدار ورود مواد مخدر جدید به ایران

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور و دبیر کارگروه تحقیقات مواد مخدر این سازمان از زنگ خطر و هشدار جدی در مورد ورود مواد مخدر سنتتیک صنعتی از دسته روانگردان ها به کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدرضا قدیرزاده گفت: این ماده مخدر جدید با اسامی مختلف وارد کشور شده و موج جدیدی از مصرف این مواد را در صورت عدم مقابله مواجه خواهیم بود.

وی به تعویض ذائقه مصرف کنندگان مواد مخدر از سنتی به صنعتی بویژه روانگردان ها، مواد توهم زا و محرک زا اشاره و تصریح کرد: بر اثر این تغییر متد، مصرف شیشه و گل در بین جوانان بویژه تحصیلکرده ها افزایش یافت.

قدیرزاده افزود: تبعات مصرف ماده روانگردان شیشه که در دهه ۸۰ در کشور شیوع یافت هنوز پایان نگرفته بود که با ورود ماده گل در دهه ۹۰ مواجه شدیم که این ماده روانگردان در حال حاضر بعد از تریاک و مشتقات آن بیشترین آمار مصرف را داراست و بیشتر، جوانان درگیر آنها هستند.

به گفته وی در سال گذشته ۴۵۰ نفر بر اثر مصرف روانگردان ها در کشور جان خود را از دست دادند که بیشتر این افراد در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بودند.

قدیرزاده با اشاره به تقلبی بودن برخی مواد مخدر داخلی گفت: آلودگی تریاک با سرب نمونه ای از این تقلب است که سال گذشته حدود ۵۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

مدیر کل حوزه ریاست پزشکی قانونی کشور گفت: اعتیاد از ۵ آسیب اجتماعی مهم و حلقه واسط بین تمام آسیب های اجتماعی چون فقر ، بیکاری، طلاق و خشونت است که باعث از بین رفتن بسیاری از سرمایه های کشور می شود، از سوی دیگر تنها خود شخص معتاد درگیر اعتیاد نیست و خانواده وی نیز درگیرند.

به گفته دکتر قدیرزاده ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارند که با احتساب خانواده آنها می توان گفت ۱۰ میلیون نفر در کشور درگیر معضل اعتیاد هستند.

او گفت: تنوع مواد مخدر و عرضه روانگردان های جدید بحث امروز جامعه ماست که روزبروز بر آن افزوده شده و مازاد بر معضلات اعتیاد است.

جای خالی مهارت های زندگی در سیستم آموزشی

وی بر لزوم آموزش خانواده ها جهت توانمندسازی فرزندان در مقابل مصرف مواد مخدر و واکسینه کردن آنها با یادگیری مهارت های زندگی تاکیدکرد و گفت: متاسفانه سیستم آموزشی ما مهارت های 'نه گفتن'، حل مساله و نحوه ارتباط را به فرزندان آموزش نمی دهد و تنها به هنر تست زدن بسنده کرده که این می تواند برای نسل آینده ما خطرناک باشد.

دکتر قدیرزاده گفت: این مهارت ها باید به صورت یک واحد درسی در برنامه های آموزش مدارس گنجانده و جایگزین حفظیات بیهوده در آموخته های مدرسه شود.

وی افزود: سیستم آموزشی ما نیازمند یک تحول است جای مدیریت خشم در آموزش ما خالی است به همین دلیل شاهد افزایش زد و خورد و درگیری بین افراد جامعه هستیم.

۱۵۳ قربانی مصرف مشروبات الکلی

دبیر کارگروه مطالعه و تحقیقات اعتیاد پزشکی قانونی کشور همچنین به افزایش مصرف مشروبات الکلی بویژه در سنین زیر ۱۸ سال اشاره کرد وافزود: سال گذشته ۱۵۳ نفر براثر مسمومیت مصرف این مواد الکلی جان خود را از دست دادند.

دکتر قدیرزاده معضل مشروبات الکلی تقلبی را آسیبی مازاد بر مطلب عنوان کرد وگفت: در ۴ ماه نخست امسال ۱۸ نفر قربانی مصرف مشروبات الکلی تقلبی در کشور شدند.

مدیر حوزه ریاست پزشکی قانونی کشور درمان و پیشگیری و آموزش خانواده ها و فرزندان در زمینه آسیب های جبران ناپذیر مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را مقدم و موثرتر وضع قوانین سخت گیرانه برشمرد.

قدیرزاده که به منظور نشست با قضات دادگاه های تجدیدنظر،عمومی و دادسراهای مازندران در خصوص اهمیت بحث مواد مخدر و الکل به مازندران سفر کرده بود در ادامه حضور خود در این استان از اداره کل پزشکی قانونی مازندران بازدید کرد.

طی این بازدید دکتر عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران به مشکلات این اداره کل از جمله کمبود نیروی انسانی اشاره کرد.

وی خواستار تخصیص اعتبار ۵ میلیارد ریالی برای احداث پزشکی قانونی رامسر به عنوان مطالبه مردم غرب استان و نیز تامین اعتبار برای اتمام ساختمان پزشکی قانونی استان با ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی شد.

نظر شما