شناسهٔ خبر: 21884261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آسیب های ۱۰ سال آینده از نگاه بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران

فضای مجازی، بستر رواج آسیب های اجتماعی/۸۵ درصد مواد مخدر موجود در کشور تقلبی است

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه هستیم گفت: برخی از این آسیب ها به حوزه فضای مجازی بر می گردد که یکی از ابزار های جنگ نرم دشمن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛  دکتر مجید ابهری، بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی به موضوع آسیب های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه هستیم.

برخی از آسیب های اجتماعی به حوزه فضای مجازی بر می گردد

ابهری اظهار کرد: در موضوع آسیب های اجتماعی باید آمارها با حساسیت ارائه شود چرا که نحوه ارائه این آمارها در جامعه ایجاد اضطراب اجتماعی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سال ۶۸ به موضوع توجه به جنگ نرم  و در سال ۹۲ به توجه به موضوع  طلاق تاکید داشتند که کمتر مورد توجه نخبگان قرار گرفت و امروز آسیب های اجتماعی گریبانگیر مردم شده است.

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران با بیان اینکه برخی از آسیب های اجتماعی به حوزه فضای مجازی بر می گردد افزود: فضای مجازی یکی از ابزار های جنگ نرم دشمن است.

رتبه نخست ایران در ارسال پیام های تلگرمی در دنیا

وی ادامه داد: در تلگرام به جایی رسیده ایم که با ارسال بیش از یک میلیارد پیام و تشکیل ۵۵۰ هزار کانال مقام اول را در دنیا کسب کرده ایم.

ابهری تغییر در الگوهای رفتاری را یکی دیگر از ابزار جنگ نرم عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل تبعیض ورزشی که در رشته های ورزشی کشور شاهد هستیم برخی از فوتبالیست ها هرکاری که دلشان بخواهد انجام می دهند و به عنوان الگویی برای جوانان، اعمالشان تقلید می شود.

مدیریت اسلامی در دنیا یکه تاز است

وی با تاکید بر اینکه یکی از مدافعین علوم اسلامی هستم ادامه داد: مدیریت اسلامی در دنیا یکه تاز است و برای همه بخش ها برنامه و راهکار دارد ولی به دلیل ضعف اطلاعات کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران، اعتیاد را یکی دیگر از ابزار های جنگ نرم بیان کرد و گفت: این ابزار با هدف نابودی جوانان طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه نوع و سبک مصرف مواد مخدر تغییر کرده است ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم مواد مخدر هر روز با یک شکل و اسم جدید وارد بازار می شوند.

ابهری ناقص بودن چرخه درمان اعتیاد را یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش تعداد معتادان در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه معتادان به عنوان ابزار تجاری دیده می شوند؛ تا زمانی که ترک اعتیاد با این روش ها انجام شود و معتادان مجبور باشند برای درمان بارها اقدام به ترک کنند،موفق نخواهیم بود و نتیجه همین خواهد شد که امروز با آن مواجه هستیم.

شکست برنامه های اجتماعی در سایه نبود آمار و اطلاعات دقیق از آسیب های اجتماعی

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران با انتقاد از نبود آمار و اطاعات دقیق در حوزه تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور بیان کرد: تا زمانی که بانک اطلاعاتی از آسیب های اجتماعی در اختیار نداشته باشیم هر گونه برنامه ریزی محکوم به شکست خواهد بود.

وی ادامه داد: نتیجه فعالیت ۲۲ نهاد در حوزه پیشگیری و صرف میلیارد ها تومان اعتبار با تنوع سیاست ها و سلیقه ای عمل کردن این شده است که امروز سن اعتیاد به ۱۴ سال و خرده فروشی به ۱۷ سال رسیده است.

۸۵ درصد مواد مخدر موجود در کشور تقلبی است

ابهری با بیان اینکه ۸۵ درصد مواد مخدر موجود در کشور تقلبی است اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که اکثر معتادین دچار انواع بیماری های عفونی شده اند.

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران، مرز مشترک زیاد با کشورهای تولید کننده مواد مخدر،سودآوری بالای مواد مخدر و درمان ناقص معتادین را از عوامل گسترش مصرف مواد مخدر در کشور عنوان کرد.

باید از نقش مردم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده کنیم

وی با تاکید بر اینکه هر جا نقش مردم و تشکل های مردمی کمرنگ باشد شکست خواهیم خورد افزود: در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم باید از نقش مردم و تشکل های مردمی استفاده کنیم تا موفق باشیم.

ابهری اظهار کرد: البته باید از تشکل های مردمی شناسنامه دار استفاده کرد چرا که برخی از تشکل ها با هدف کسب درآمد و استفاده از این موقعیت به عنوان سکوی پرتاب سیاسی تشکیل شده اند.

جنس آسیب های اجتماعی اراک با دیگر شهرها متفاوت است

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران با اشاره به اینکه جنس آسیب های اجتماعی اراک به دلیل وجود جامعه کارگری و دانشجویی فراوان و تقابل خرده فرهنگ ها متفات است ادامه داد: باید بافت ناهمگن فرهنگی اراک از نظر امنیتی ، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکثر آسیب ها از دوران دبیرستان آغاز می شود افزود: نقش مشاور در آگاه سازی نوجوانان و جوانان موثر است و باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

ابهری با اشاره به اینکه مشاوره باید توسط افراد مطلع و آگاه انجام شود اظهار کرد: البته مشاوره ای می تواند اثر گذار باشد که منطبق با باورهای دینی باشد در غیر این صورت آسیب های آن می تواند بیشتر جامعه را در معرض تهدید قرار دهد.

بنیانگذار علم آسیب شناسی اجتماعی در ایران در خاتمه بی عدالتی، نابرابری های اجتماعی، بروکراسی ناکارآمد، بحران هویت و تقابل نسل ها را از آسیب های ۱۰ سال آینده عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/

 

نظر شما