شناسهٔ خبر: 21883604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاد دانشگاه شهید بهشتی:

در نبود بانک اطلاعاتی آسیب‌های اجتماعی، سیاست‌گذاری‌ها به نتیجه نمی‌رسند

نمایندگی مرکزی

‏استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: تا زمانی که بانک اطلاعاتی دقیقی از آسیب های اجتماعی در کشور موجود نباشد برنامه ریزی و سیاست گذاری به نتیجه نمی رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر مجید ابهری در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی که در استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1368 مقام معظم رهبری به جنگ نرم و در نوروز 1392 در مشهد به موضوع طلاق اشاره داشتند و اگر از آن زمان تاکنون نخبگان ما وارد عمل شده بودند امروز با آسیب های اجتماعی مواجه نبودیم.

وی با اشاره به نخبگان سفید و کارشناسان زرد که تنها مسائل را با آمارهای عجیب بیان می کنند که منجر به اضطراب اجتماعی در جامعه می شود، افزود: مسلما شرایط مناسب و مطلوبی در کشور حاکم نیست، اما نباید تب و تاب اجتماعی ایجاد کرد. ما نباید کم کاری خود را به پای نظام بگذاریم و باید برای برون رفت از شرایط کنونی راهکار مثبت و موثر ارائه کرد.

این رفتارشناس با بیان اینکه امروز 1.1 میلیارد پیام توسط ایرانیان در تلگرام منتقل می شود، 550 هزار کانال در این فضا راه اندازی شده است و در این خصوص رتبه اول در جهان را حتی بیشتر از چین به خود اختصاص داده‌ایم، فضای مجازی، سینما و الگوهای رفتاری را ابزار جنگ نرم دانست و گفت: نخبگان سفید و غربزده ما در پی الگوهای غربی هستند درصورتی که ما خود دارای علوم انسانی اسلامی هستیم. در درمان اعتیاد می توان با علوم معنوی و بازگشت به خویشتن معتادان را بدون بازگشت مجدد به اعتیاد درمان کرد.

وی تصریح کرد: برخی تشکل های غیردولتی فعال در درمان اعتیاد معتادان را درمان می کنند اما باورهای صهیونیستی را ترویج می کنند که از امروز باید درمقابل آنها ایستاد.

ابهری با تاکید بر اینکه معتاد ابزار تجاری است و تا زمانی که ترک اعتیاد با روش های کنونی ادامه یابد و این دور تسلسل ادامه داشته باشند 95 درصد معتادان پس از ترک مجدد به مصرف روی می آورند، گفت: جنگ نرم و اقدام دشمنان در گسترش اعتیاد با هدف نابودی جوانان آغاز شده است. امروز از مصرف سنتی به مصرف مواد صنعتی رسیده ایم و هر روز شاهد اسامی جدیدی از مواد مخدر هستیم که تنها برای فریب جوانان مطرح می شوند درحالی که همه مواد موجود آمفتامین و متاآمفتامین هستند.

وی عنوان کرد: تا زمانی که بانک اطلاعاتی دقیقی از انواع آسیب های اجتماعی، تعداد معتادان، زنان خیابانی، دختران فراری، کودکان کار و خیابانی در اختیار نباشد امکان موفقیت هیچ گونه برنامه ریزی و سیاست گذاری در کشور وجود ندارد.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به فعالیت 22 سازمان و نهاد پیشگیری در کشور که بودجه دریافت می کنند، بیان کرد: سیاست گذاری هر یک از این سازمان ها جزیره ای است و مسلما جزیره ای عمل کردن نتیجه ای در پی نخواهد داشت. امروز شاهد هستیم که سن خودفروشی به 17 سال و سن اعتیاد به 14 سال کاهش یافته است.

وی به دلایل گسترش اعتیاد در کشور اشاره کرد و گفت: فراخی و فراوانی مرزهای مشترک کشور با مراکز و کشورهای تولید کننده مواد مخدر خود یکی از دلایل افزایش اعتیاد در کشور است، در حال حاضر تریاک افغانستان توسط دلالان سازمان سیا و موصاد و مافیای مواد مخدر با دو تا سه برابر قیمت در مرز از قاچاقچیان افغان خریداری می شود تا وارد ایران نشود و به جای آن پیش سازه های شیشه و دیگر مواد را به صورت اعتباری و نسیه به قاچاقچیان ایران می فروشند تا جوانان را این چنین آلوده کنند.

ابهری، سودآور بودن تجارت مواد مخدر را دیگر دلیل رشد اعتیاد دانست و افزود: امروز 85 درصد مواد موجود در بازار ایران تقلبی و حاوی موادی همچون مدفوع انسان و خون و سیلیکن است که این امر معتادان را گرفتار بیماری های عفونی خطرناکی می کند.

وی با اشاره به ناقص بودن چرخه درمان که عامل افزایش اعتیاد در کشور است بیان کرد: در شرایط کنونی با پدیده مافیای متادون در کشور مواجه هستیم و عده ای به متادون اعتیاد پیدا کرده اند که فرقی با تریاک و اعتیادهای دیگر ندارد، در واقع این مافیا اجازه برچیده شدن اعتیاد از جامعه را نمی دهد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: جرم 65 درصد زندانیان کنونی در کشور در ارتباط مستقیم با موادمخدر و هزینه هر زندانی سالانه 47 میلیون تومان است درصورتی که برای هر دانش آموز در کشور سالانه هزینه دو میلیون و 700 هزار تومانی صرف می شود.

وی با تاکید براینکه 80 درصد باندهای بزهکاری در زندان ها تشکیل می شود که پس از آزادی به جان جامعه می افتند، عنوان کرد: قدرت اصلاحی زندان ها از دست رفته است و به خانه امید برخی افراد تبدیل شده اند. در واقع این خانواده های زندانیان هستند که در زندان گرفتارند.

ابهری با بیان اینکه باید امور به مردم سپرده شود، تاکید کرد: هرگاه امور از مردم گرفته شد با شکست مواجه شده ایم و در حوزه اعتیاد نیز باید چنین عمل کرد، طرحی در تهران با کمک شهردار سابق انجام گرفت و شهردار کنونی نیز موافقت ادامه کار را اعلام کرده است که براساس آن، افراد پس از ترک مواد مخدر در مرکزی جهت روان درمانی، کارآموزی، خانواده پذیری، جامعه پذیری، کارآفرینی پذیرش می شوند و بعد از خروج از مرکز نیز تا 2 سال مراقبت بعد از خروج دریافت می کنند. در این طرح هر 15 روز یک بار مصرف کننده و خانواده اش تحت مشاوره قرار می گیرند و با این رویکرد به هیچ عنوان فرد بازگشت مجدد به اعتیاد نخواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت برخی عطاری ها در زمینه ترک اعتیاد گفت: کلیه این داروها حاوی مواد خود هستند، حتی 90 درصد داروهای ترک اعتیاد که توسط شبکه های ماهواره ای تبلیغ می‌شوند حاوی ماده مخدر هستند و به دلیل اینکه چرخه درمان ناقص است و مافیای متادون نیز فعال است کشور ما تا ابد گرفتار اعتیاد خواهد بود، مگر روال کار تغییر یابد.

وی تاکید کرد: مخالف متادون درمانی نیستم اما مخالف جایگزینی متادون برای دیگر مواد مخدر هستم. درمان با متادون باید در جایی متوقف شود. معتاد بیماری هنجارشکن است و بعد از ترک و سم زدایی علمی باید روان درمانی و کنترل شده و تحت مراقبت وارد جامعه شود.

این رفتارشناس با اشاره به بافت فرهنگی اراک که مستعد خطر است، اظهار کرد: محیط کارگری این شهر که پذیرای خرده فرهنگ ها از اغلب شهرهاست و همچنین محیط دانشگاه دو عامل خطر برای بافت فرهنگی این شهر است، دانشجویان به سمت گل، حشیش و ماری جوآنا گرایش داشته اند و محیط کارگری گرفتار شیشه و تریاک شده اند، این موارد اراک را از نظر امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در آستانه خطر قرار داده است که باید به این امر رسیدگی شود و تشکل های مردمی نیز باید وارد میدان شوند.

وی با تاکید بر اهمیت مشاوره در زمان طلاق گفت: طبق بررسی های انجام شده 70 درصد دلایل طلاق مشکلات جنسی ناشی از اعتیاد است اما زوجین به آن اشاره نمی کنند بر همین اساس نباید بدون امضای مشاور برای زوجین خواهان طلاق، حکم صادر شود.

ابهری با اشاره به اینکه 48 درصد وقوع قتل در کشور حاصل توهم اعتیاد است، گفت: سیاست گذاری ها باید متمرکز و به منظور پیشگیری تدوین شود. آگاهی، مشارکت، اعتماد و ایمان چهار رکن سرمایه اجتماعی است و برنامه ریزی ها باید براساس این امر دنبال شود.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: بی عدالتی و نابرابری اجتماعی، فرار مغزها، بروکراسی ناکارآمد، بحران هویت، گسست و تقابل نسل ها و حضور والدین در خانه های سالمندان و مهاجرت، آسیب های اجتماعی آینده کشور هستند و امروز نیز درگیر آسیب هایی همچون بیکاری، اعتیاد، فقر، فرار از منزل، کودکان خیابانی، کودک آزاری، عرفان های کاذب و نوپدید، خودکشی و مزاحمت خیابانی و فضای مجازی هستیم.
انتهای پیام

نظر شما