شناسهٔ خبر: 21883069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش تنش در روابط چین و تایوان

پکن-ایرنا- با روی کار آمدن 'تسای اینگ ون' رهبر تایوان و اظهارات وی مبنی بر پیشبرد برنامه برای تقویت اقتدار خود در صحنه جهانی، روابط تایوان و چین بسیار پر تنش شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا 'تسای اینگ ون' اولین زنی است که قدرت را در تایوان در اختیار گرفته است و از اعضای حزب دمکراتیک ترقی خواه به حساب می آید که چین آن را یک حزب استقلال طلب می داند.
این حزب از ماه می که تسای به قدرت رسید ، حاکم بر تایوان بوده است.
رییس حکومت تایوان می گوید که با وجود فشارهای چین، همچنان برنامه های مرتبط با آزادی و دمکراسی در کشورش را به پیش خواهد برد.
وی در تلاش است تا خریدهای نظامی تایوان از آمریکا را که مدت هاست متوقف شده است از سر گیرد و قرار است در جریان سفر ماه آینده میلادی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به چین ، مقام های پکن درباره این مساله با او رایزنی کرده و هشدار دهند که فروش اسلحهبه تایوان روابط با آمریکا را مخدوش خواهد کرد.
از سوی دیگر، چین تاکید دارد که تایوان یک استان منزوی این کشور محسوب می شود که در نهایت با توسل به زور هم که شده با پکن متحد شود.
' تسای' روز سه شنبه این هفته (18 مهر و6) در سالگرد روز ملی تایوان یک بار دیگر گفت که به دنبال رویارویی با چین نیست، اما با وجود همه فشارهای پکن، از دمکراسی و‌ آزادی در این جزیره حفاظت خواهد کرد.
چین مدتی است که ساختارهای اقتصادی و مبادلاتی فرهنگی و سیاسی با تایوان را معلق کرده است و به همین دلیل پیشبرد برنامه های ' تسای' می تواند باعث افزایش فشارهای تجاری پکن بر این جزیره شود که به بازار چین وابستگی زیادی دارد.
اداره امور تایوان در دولت چین امروز با انتشار بیانیه ای به اظهارات تسای پاسخ داد و خاطر نشان کرد که تایوان و چین هر دو متعلق به چین واحد هستند.
خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) به نقل از این اداره گزارش داد که اگر اصل شماره یک چین مورد حراست قرار گیرد، صلح، امنیت و توسعه روابط در دو سوی تنگه تایوان برقرار خواهد شد.
تایوان، عضوی از سازمان تجارت جهانی است که چین آن را بخشی از خاک خود می داند.
تایوان با در اختیار داشتن بیست‌ و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا و فناوری صنعتی پیشرفته نقش مهمی را در اقتصاد جهانی بازی می‌کند. چین تایپه از نظر شاخصهای مراقبت سلامت، آموزش همگانی و آزادی اقتصادی در رده‌های بالای دنیا قرار دارد.
مساحت تایوان 35 هزار و 980 کیلومتر مربع و جمعیت آن 23 میلیون و 175 هزار نفر است که سه میلیون و 100 هزار نفر از این جمعیت در تایپه به عنوان پایتخت زندگی می کنند.
دین 93 درصد مردم تایوان، مخلوطی از بودایی، آیین کنفیسیوسی و تائویست و 5 درصد نیز مسیحی هستند. زبان رسمی تایوانی‌ها، ماندارین چینی است، زبان‌های تایوانی و هاکا نیز رایج است.
این سرزمین توسط تنگه تایوان، از کشور چین جدا می شود و 75درصد آن کوهستانی است و ارتفاع بلندترین نقطه آن به سه هزار و 950 متر می رسد.
آساق**231**1904**1049
انتشار دهنده : مریم کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما