شناسهٔ خبر: 21882862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

گزارش جالب آسوشیتدپرس از خیابان‌های تهران

خبرگزاری آسوشیدپرس در گزارشی میدانی از تهران از کاهش شدید اعتماد ایرانیان به آمریکا در پی تلاش برای لغو برجام خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی میدانی از کوچه و خیابان های تهران با مردم این شهر درباره تهدید رییس جمهور آمریکا به لغو برجام گفتگو کرده و نظر آنها را در این باره جویا شده است.

در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: در حالیکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تهدید کرده است که توافق هسته ای با ایران را بار دیگر تایید نخواهد کرد بسیاری از مردم ایران که در تهران زندگی می کنند نگران این هستند که از مواهب توافقی که هنوز بهره ای از آن نبرده اند، برای همیشه بی نصیب شوند و به این طریق بدبینی آنها نسبت به آمریکا بیش از پیش افزایش یابد.

آسوشیدپرس در ادامه گزارش آورده است: خبرنگار ما روز دوشنبه (17 مهر) با گروهی از مردم تهران درباره برجام گفتگو کرد؛ از دانشجو و دانش آموز تا معلم، پیر و جوان، مردانی با لباس های مارکدار و زنانی با پوشش چادر. تقریبا تمامی آنها نگرانی مشترکی دارند. آنها معتقدند با وجود آنکه دولت قرارداد چند میلیاردی خرید هواپیما امضا کرده است اما برجام هنوز زندگی 80 میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار نداده است؛ نرخ تورم همچنان بالاست و فرصت های شغلی همچنان اندک هستند.

آنها (مردم تهران) می گویند تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر لغو برجام کاملا شعارهای ضد آمریکایی مردم ایران در نزدیک به 4 دهه گذشته از جمله درباره عدم اطمینان به آمریکا را تایید می کند.

«غلامرضا حائری» دانشجوی 21 ساله رشته معماری در این رابطه می گوید: "من خیری از برجام ندیدم، پس ترامپ چه چیزی می خواهد به هیچ اضافه کند آیا او می خواهد به صفر، صفر اضافه کند؟!

اعتماد غالب ایرانیان به برجام در طی زمان دستخوش تغییر شده و کاهش یافته است. در سپتامبر 2015 نتیجه یک نظرسنجی تلفنی مرکز "ایران پل" در تورنتو کانادا نشان داد 45 درصد از ایرانی ها به پایبندی آمریکا به تعهداتش در قبال برجام اعتمادی نداشتند. اما در سپتامبر سال جاری نتیجه نظرسنجی مشابه تلفنی این مرکز نشان می دهد این رقم به 77 درصد رسیده است.

«امیر فرمانش» رییس مرکز نظرسنجی "ایران پل" در این باره به آسوشیتدپرس گفت: بی اعتمادی به آمریکا در نظرسنجی ها به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

این بی اعتمادی کاملا در خیابان های تهران هم قابل مشاهده است. «بهرام صفری» 39 ساله معلم دبیرستان گفت او ابتدا از برجام حمایت می کرد اما از زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسیده نظرش نسبت به برجام تغییر کرده است. او به درستی نظر آیت الله خامنه ای مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا تاکید کرد.

او گفت: در جریان مذاکرات هسته ای من از خودم می پرسیدم چرا رهبر انقلاب اینقدر بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها تاکید می کند اما امروز به طور کامل منظور رهبری را از این تاکید درک می کنم و حق را به ایشان می دهم. آمریکایی ها به امضای خود وفادار نیستند."

«اشکان اشتری» 30 ساله واردکننده قطعات الکترونیکی معتقد است لغو برجام به ضرر هر دو طرف (ایران و آمریکا) خواهد بود. به گفته او، ایرانی ها از لغو برجام نگران هستند چون تاکنون کاملا به مفاد آن پایبند بوده اند.

«زهره لواسانی» 31 ساله کارمند یک بانک خصوصی در این باره گفت: بر اساس برجام بانک های غربی می توانستند با ایران معامله کنند اما در عمل بسیاری از آنها هنوز وارد بازار ایران نشده اند. بنابراین از نظر من اقدامات جدید ترامپ در عمل تغییر معناداری ایجاد نخواهد کرد.

از هفته گذشته و همزمان با نزدیک شدن به موعد تهدید ترامپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به برجام، شاخص بازار سهام در تهران 1.2 درصد افت داشته و ارزش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار و یورو نیز به شدت در حال سقوط است.

«مهدی عابدی» 39 ساله فروشنده تایر خودرو در تهران اما معتقد است ایران قادر به فائق آمدن به چالش تحریم های آمریکا در دوران ترامپ خواهد بود. به گفته او، جامعه جهانی تنها شامل آمریکا نیست و ایران می تواند قراردادهای خود را با دیگر کشورها حفظ کند. به گفته عابدی، ایران در 40 سال گذشته دایما با آمریکا در بحران بوده و در این فقره نیز خواهد توانست بحران را مدیریت کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما