شناسهٔ خبر: 21882654 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یادواره های شهدا، خواب غفلت را می زداید/ تبیین تفاوت دوست و دشمن برای جامعه ضرورت دارد

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برگزاری یادواره های شهدا، خواب غفلت را می زداید، گفت: تبیین و تشخیص تفاوت دوست و دشمن برای جامعه امروز ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری،در سومین یادواره شهدای روحانی مازندران با محوریت اولین شهید روحانی دفاع مقدس، شهید حجت الاسلام ولی الله سلیمانی فرد، پیش از ظهر امروز (20 مهر) در سالن الغدیر سپاه کربلای استان، برگزاری این یادواره را در زمان سوگواری آل الله و در دیار ولایت مدار مازندران با عظمت بیان کرد.

 

وی گفت: سخن گفتن در این مجلس، دشوار است زیرا باید نسبت به عالِمان و بزرگان، ادای تکلیف خویش را بجا آوریم چرا که وظیفه به شمار می آید و همچنین نسبت به بیان عظمت و جایگاه شهیدان در طول تاریخ اسلام و انقلاب که بسیار مهم و ارزشمند است را وظیفه بدانیم که کاری سخت و دشوار، محسوب می شود.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه باید پاسخگوی سه سوال کلیدی بود، اظهار کرد: سوال نخست درباره دلیل برگزاری یادواره و کنگره به ویژه در مازندران که بیشترین، یادواره شهدا را در سطح کشور، برگزار می کند که این امر نشان دهنده اشتیاق و شور مازندرانی ها است.

 

وی با اشاره به اینکه عده ای برای آنها این سوال مطرح است که این یادواره ها، یاد و خاطره تلخ دفاع مقدس را تداعی می کند اما به چه علت یادواره، سمینار و کنگره برگزار می شود، افزود: چندین پاسخ می توان به این پرسش ها، ارائه داد.

 

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: در نقاط مختلف قرآن از اشخاصی که در راه دین و قرآن، فداکاری کردند و از جانشان گذشتند، بسیار تجلیل می کند و قبل از اینکه پلاکاردی را برای شهدا، تهیه کنیم در قرآن، پلاکارد آنها با آیه«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» مشخص است که این نمونه ای از اهمیت شهدا از نگاه قرآن است.

 

وی ابراز کرد: متخلق به اخلاق الهی شدن در اخلاق شهدا، وجود دارد که با بکارگیری و استفاده از آنها می توان به اخلاق الهی، دست یافت.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از شهید و ایثارگر در راه خدا، تجلیل می کند و بالاتر از آن خوبی، وجود ندارد، گفت: ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز از شهدا، تکریم کردند و قطره خون شهدا و همچنین جاری شدن اشک در شب از خوف و خشیت الهی، خونی با ارزش تر وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: شهدا، هم خون دادند و هم اشک در سنگرها از چشمانشان، جاری شد و خانواده مکرم شهدا نظیر شهید حجت الاسلام سیلمانی فرد و همچنین فرزند این شهید، بدانند که عظمت شهدا بسیار والا است.

 

آیت الله حسینی بوشهری اهداف انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جدید، دومین سوال برخی از افراد دانست و اظهار کرد: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسلی که دفاع مقدس را ندیدند و مورد هجمه غرب هستند، ضرورت دارد چرا که با استشمام این یادواره ها، جوانان در مقابل دسیسه های دشمنان، بیمه می شوند.

 

وی، سومین سوال بعضی اشخاص را  نتایج و خروجی یادواره شهدا، دانست و بیان کرد: نیاز به روحیه مقاومت و آمادگی برای شهادت طلبی هنوز نیز وجود دارد چرا که تهدیدات دشمن هنوز به پایان نرسیده است و جنگ اقتصادی، تبلیغاتی و نظامی همچنان ادامه دارد.

 

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: نسل جدید به تعبیر مقام معظم رهبری، امام خامنه ای(مد ظله العالی)، در سایه رویش های انقلاب به وجود آمده اند و آنها از هیچ تهدیدی، هراس ندارند بنابراین به روحیه شهادت طلبی و انقلابی، نیاز داریم و با برگزاری این یادواره ها، خاطرات و وضعیت شهدا، تبیین می شود.

 

وی گفت: اینگونه از مجالس نظیر یادواره شهدا، ما را از خواب غفلت، بیدار می کند و امروز نیاز است که فضای جامعه، هوشیار و بیدار باشد چرا که دشمنان در اوج بد عهدی و قساوت و سوق دادن جامعه به سمت غرب، تلاش می کند و از هیچ کاری، کوتاهی ندارد.

 

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: تشخیص و تبیین تفاوت دوست و دشمن امروز برای جامعه، ضروری است و ملت باید بداند که با چه دشمنانی، مواجه هستیم و باید در مقابله با آنها، پایداری نمود.

 

وی بیان کرد: پیروی از ذات کبریایی، اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) درباره اهمیت شهدا، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان و همچنین نیاز به روحیه شهادت طلبی و دوری از غفلت و هوشیاری را باید مورد توجه قرار داد.

 

آیت الله حسینی بوشهری درباره کارکرد روحانیت، ابراز کرد: روحانیت شیعه بیش از هزار سال است که جهت ترویج اسلام ناب، فعالیت دارند و با آثار و تربیت شاگردان در ماندگاری این دین، تلاش بسیار می کنند.

 

وی گفت: روحانیت، پرچم دار نهضت مشروطه، مبارزه با تنباکو، ملی شدن صنعت نفت، مبارزه با سلطنت رضا شاه و شکل گیری انقلاب بودند و همچنان این روند ادامه دارد.

 

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: روحانیون به عنوان یک شخص رزمی یا تبلیغی و بسیاری هم رزمی – تبلیغی به جبهه های حق علیه باطل شتافتند و در تقویت روحیه رزمندگان، بسیار تاثیرگذار بودند.

 

وی بیان کرد: بدعت ستیزی از ویژگی های عالِمان دین و روحانیت است و برای حفظ کرامت شیعه، مرزبانی از باورهای اعتقادی و خدمت رسانی به مردم در تمام صحنه ها، حضور داشتند و دارند و این روند تا شهادت نیز ادامه خواهد یافت.

 

آیت الله حسینی بوشهری، تکلیف باوری و ایثارگری را از ویژگی های شهدا دانست و  ابراز کرد: شهدا، انجام تکلیف را، وظیفه خود می دانستند و عمل به تکیلف باید در جامعه، نهادینه شود.

نظر شما