شناسهٔ خبر: 21882458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صدور یکهزار کارت تردد مرزی برای بهبود معیشت مرزنشینان سردشت

مهاباد- ایرنا- فرمانده هنگ مرزی سردشت با اشاره به دستورالعمل وزارت کشور مبنی بر فعالیت مرزنشینان ساکن در شعاع حدود 15 کیلومتری مرز و بهره مندی از امتیاز مرزنشینی، گفت: تاکنون برای 15 هزار مرزنشین این شهرستان کارت تردد مرزی صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ سید شاهین اسمعیلی روز پنج شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت کشور مرزنشینان ساکن در فاصله 15 کیلومتری نوار مرزی با اخذ کارت تردد مرزی می توانند در این بخش فعالیت داشته باشند.
وی همچنین افزود: در یکسال گذشته قاچاق کالا در این شهرستان 30 درصد کاهش و کشفیات کالای قاچاق و مواد نیز 30 درصد افزایش یافته است که این موضوع مرهون تعامل و همکاری مرزنشینان، مسئولان، اعضای شورای تامین و همچنین ارتقای توان عملیاتی نیروهای مرزبانی بوده است.
سرهنگ اسمعیلی با اشاره به اینکه کارت های تردد مرزی تنها برای ورود کالا نیست، افزود: بخشی از این کارت ها ویژه عشایر و قسمتی دیگر برای کارمندان دولتی مانند اداره منابع طبیعی که وظیفه حراست از جنگل ها و منابع شهرستان را دارند، صادر شده است.
وی در خصوص روند اشتغالزایی در 2 معبر موقت مرزی این شهرستان، گفت: روزانه 700 نفر در معبر 'قاسم رش' و 500 نفر در معبر 'اشکان' به ازای هر مجوز تا سقف 100 کیلوگرم اقدام به واردات 69 قلم کالای مصوب کار ویژه مرزی می کنند.
به گفته وی این اقلام برای شرایط خاص آذربایجان غربی در نظر گرفته شده و متفاوت با دیگر استان های دارای این ویژگی از جمله کردستان است.
وی اظهار کرد: بیش از 70 درصد از نیروهای عملیاتی مرزبانی شامل نیروهای پایور و آموزش دیده دارای تخصص مرزبانی هستند به صورت شبانه روزی از 114 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پاسداری می کنند.
فرمانده هنگ مرزی سردشت با اشاره به اینکه در این شهرستان واژه کوله بری وجود ندارد و مرزنشینان در 2 معبر اشکان و قاسم رش با دواب و در وقت قانونی در مرزها تردد دارند، گفت: اشرار با اجیرکردن افراد که بیشتر از شهرستان های دیگر هستند در پی وارد کردن اقلام غیرمجاز و غیرقانونی هستند و نیروهای مرزبانی طبق قوانین با آنهنا برخورد می کنند.
وی همچنین بیان کرد: در 24 ساعت گذشته 27 نفر به دلیل تردد غیرمجاز بدون هیچ برخورد خاصی دستگیر و مطابق با قوانین و با تشکیل پرونده تحویل مقام های قضایی شدند.
وی افزود: مرزبانی همواره با اشراف بر قوانین بکارگیری سلاح فعالیت می کند و تمام دستگیری ها نیز مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است و بیشترین صدمات ناشی از سقوط افراد از صخره ها و مناطق سخت گذر است.

** 6 روستای سردشت در حریم قرمز مرزی قرار دارد
فرمانده هنگ مرزی سردشت با تاکید بر اینکه حریم قرمز مرز ویژه تردد نیروهای مسلح بوده و حریم زرد نیز برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است، گفت: 6 روستای این شهرستان در حریم قرمز قرار دارد که تمام اهالی این روستاها هزینه املاک خود را مطابق با برآورد کارشناس دادگستری دریافت کرده اند تا نسبت به تخلیه روستاها اقدام کنند.
سرهنگ اسمعیلی افزود: اهالی این روستاها که به دلیل قرار گرفتن در حریم قرمز، نبود امکانات بهداشتی و راه های ارتباطی تخلیه می شود، در روستاهای مجاور تجمیع و برای امرار معاش از کارت های تردد مرزی بهره مند می شوند.
به گزارش ایرنا سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.
7562/3093
** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

نظر شما