شناسهٔ خبر: 21882391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اعتراف جهانی به اقدامات احتمالی آمریکا علیه سپاه

چرا تروریستی نامیدن سپاه، امنیت جهانی را به مخاطره خواهد انداخت؟

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پاریس از اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی حمایت می‌کند گفت: «در شرایط بی‌ثباتی منطقه، فرانسه درباره هر اقدامی که می‌تواند بحران فعلی را تشدید کند، هوشیار است

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته گزارش دادند تیم امنیت ملی کاخ سفید، پس از انجام بررسی‌هایی با هدف تعیین سیاست کلی آمریکا در خصوص ایران، به طرحی رسیده‌اند که در صورت موافقت رییس‌جمهور آمریکا راهبرد واشنگتن در قبال تهران در سال‌های آینده را تعیین خواهد کرد. در همین راستا اقدام احتمالی آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، با واکنش‌های جهانی همراه شده است.

*نگرانی فرانسه از طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه به عنوان «سازمان تروریستی»

وزارت خارجه فرانسه درباره طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» ابراز نگرانی کرد و گفت که این اقدام به شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره طرح کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» ابراز نگرانی کرد و گفت که این اقدام به شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود.

به گزارش رویترز، «آینس روماته اسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پاریس از اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی حمایت می‌کند گفت: «در شرایط بی‌ثباتی منطقه، فرانسه درباره هر اقدامی که می‌تواند بحران فعلی را تشدید کند، هوشیار است.» (۱)

*یک منبع در وزارت‌خارجه روسیه: تروریستی نامیدن سپاه، امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد

پس از آنکه وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از گزارش‌ها درباره تصمیم کاخ سفید برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» انتقاد کرد، روز پنجشنبه نیز مخالفت خود با این مسئله را ابراز کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک (عربی) به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که «اقدام آمریکا در اضافه کردن نام سپاه پاسداران ایران به لیست تروریسم، [کار]شکست تروریست‌ها را با مانع روبه‌رو می‌کند».
این منبع در وزارت خارجه روسیه همچنین گفته که چنین اتهام‌هایی به سپاه پاسدران ایران، ممکن است به نتایجی منفی در منطقه و امنیت جهانی منجر شود.

این منبع که نامش فاش نشد گفت: آمریکا، دستگاه امنیتی یک کشور دیگر را به تروریست بودن متهم می‌کند؛ امری که تهران را به تدابیر لازم برای پاسخگویی وا می‌دارد. ما می‌دانیم که اصل مقابله‌به‌مثل در روابط بین‌الملل وجود دارد... که در شرایط تراکم غیرقانونی تعداد نامحدودی از [عناصر]اطلاعات آمریکا در سوریه، ممکن است به بدترین عواقب منتهی شود؛ نه فقط در خاورمیانه بلکه برای کل امنیت بین‌المللی.

این منبع روس توضیح داد: اتهام به سپاه پاسداران ایران، طبق برداشت ما، در شرایط کنونی در سوریه، با منطق اشتباه آمریکایی‌ها تناسب دارد. این [اتهامات]به شکست تروریست‌ها کمک نمی‌کند بلکه به عکس، آن را مختل می‌کند؛ چرا که در درجه اول، هدفش کاهش فشار نظامی بر تروریست‌هاست. (۲)

*گاردین:صبر ایران حدی دارد
عملکرد آمریکا در تروریستی خواندن سپاه تا حدی زیاده‌روی بود که روزنامه انگلیسی «گاردین» طی یادداشتی به بررسی تصمیم احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و نوشت: «این اقدام سپاه را متوقف نمی‌کند، ولی تجارت با ایران را با مشکل مواجه می‌کند.»

بر اساس نوشته گاردین، واکنش فرمانده سپاه پاسداران به احتمال تروریستی اعلام شدن این نهاد نشان داد که «صبر ایران نیز حدی دارد.»

همچنین «اندرو کلر» یکی از معاونان پیشین بخش مربوط به تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا نوشت: تروریستی اعلام کردن سپاه بی‌فایده و زیان‌آور است. سپاه پاسداران اکنون تحت چندین تحریم آمریکاست. تروریستی اعلام کردن آن، باعث توقف فعالیت‌های سپاه نمی‌شود، اما باعث مشکلاتی برای تجارت با ایران می‌شود.»

«ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در تهران نیز معتقد است تروریستی اعلام کردن سپاه، یک تنش‌زایی بزرگ با ایران است، اما گمان نمی‌کند که ایران بخواهد وارد یک نبرد نظامی با آمریکا شود. دالتون تاکید کرد ترامپ مُصِّر است به عنوان «یک بازیگر بد، با ایران تعامل کند.»

لازم به ذکر است، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.»

پی نوشت:
۱) https://www.tasnimnews.com/fa/news/ ۱۳۹۶ / ۰۷ / ۱۷ / ۱۵۴۱۱۱۶،
۲)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn= ۱۳۹۶۰۷۲۰۰۰۰۳۴۵
 
منبع: جهان نیوز

نظر شما