شناسهٔ خبر: 21881778 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وینفرد شفر:

بازیکنان استقلال حتی نمی‌توانستند حرف بزنند/ به من خوش می‌گذرد!

سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران با بیان اینکه بازیکنان این تیم در خودشان بودند و حتی نمی‌توانستند حرف بزنند، گفت: امیدوارم شما یک روز بنویسید اولین مربی آلمانی با استقلال موفق شد!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، وینفرد شفر در نشست خبری پیش از بازی استقلال با فولاد خوزستان که بعدازظهر امروز پنجشنبه در سازمان لیگ برگزار شد، گفت: قبل از آنکه درباره بازی صحبت کنم، دوست دارم درباره تمرین و تجربیات اولیه ام برای شما صحبت کنم. خیلی خوشحالم که شما اینجا هستید. می دانم شغل شما باارزش است. شما پل ارتباطی بین تیم و تماشاگران هستید.

هرچه بازیکنان بهتر باشند کار سرمربی تیم ملی راحتتر می شود
وی افزود: خوشحالم با هم خالصانه و دوستانه کار کنیم. همه چیز آخرش به فوتبال در ایران ختم می شود. هرچه فوتبالیست ها بهتر باشند تیم ملی شما هم قوی تر خواهد بود و سرمربی تیم ملی هم برای انتخاب بازیکنان برای جام جهانی روسیه کارش راحتتر می شود.

انتخابم بازتاب مثبت داشت
شفر گفت: استقلال یک تیم بزرگ و دوست داشتنی با تاریخچه ای غنی است. من پیام های زیادی از خبرنگاران در آلمان می گیرم که می گویند دربی مهم است و دوست دارند به اینجا بیایند. می دانید که مهم است خودمان را برای خبرگزاری چطور جلوه بدهیم. انتخاب بنده به عنوان سرمربی استقلال در دنیا بازتاب مثبت داشت.

جایگاه استقلال صدر جدول است
وی یادآور شد: باعث افتخارم است که بخشی از این مجموعه بزرگ استقلال باشم. باعث افتخارم است که بتوانم کمک کنم استقلال به جایگاه اصلی یعنی صدر جدول برگردد.

فولاد بسته بازی می کند
سرمربی استقلال ادامه داد: خودتان می دانید کار سخت است. ما یک هفته بدون ملی پوشان کار کرده ایم. حریف فردای ما تیم بسیار خوبی است. فولاد بسته بازی می کند. چیزی که نیاز داریم آرامش، اعتماد به نفس، جرات، صبر و شانس است. در آلمان می گویند خوش شانسی را باید به دست آورد. کار من در هفته گذشته بررسی این بود که ضعف استقلال چیست و چرا در این جایگاه قرار دارد.  ما روی بدنسازی، تاکتیک و ضد حملات و برنامه های مختلف مثل پِرس کردن حریف کار کرده ایم و همچنین پاسکاری های سالم بازیکنان. 

امیدوارم تا دربی به آمادگی کامل برسیم
شفر تاکید کرد: خودتان می دانید دو سوم گلها زمانی به ثمر می رسد که از حریف توپ می گیرد. یک سوم هم ضربات آزاد و کرنرها هستند. ما روی این مسائل کار کرده ایم و بیشتر هم کار خواهیم کرد. قدم به قدم هدفمان این است که بهتر شویم. بچه ها عالی تمرین می کنند. به من نشان دادند که از مرز توانایی خودشان رد می شوند. همه آنها با انگیزه به دنبال کمک هستند تا تیم از این شرایط خارج شود. مخصوصا می گویم من و تیمم سعی کرده ایم مشکلات را حل کنیم. باز هم می گویم زمان نیاز داریم که به توانایی های مدنظرم برسیم. در هفته های آینده فشرده تر تمرین می کنیم تا قبل از بازی استقلال و پرسپولیس امیدوارم به آمادگی کامل برسیم و نتیجه مطلوب بگیریم.

زمین شماره دو آزادی مثل فرش ایرانی است!
وی یادآور شد: الان در زمین شماره دو آزادی تمرین می کنیم. از مسئول زمین تشکر ویژه می کنم که زمینی را در اختیار ما قرار داده که مثل فرش ایرانی و عالی است. ما به همکاری همه نیاز داریم. هرکسی هم که کمک کند فراموش نمی کنیم.

امیدوارم مشغله جانبی نداشته باشم، خستگی معنا ندارد
شفر خاطرنشان کرد: مربی چنین باشگاه بزرگی نماد این باشگاه خواهد بود. ذهنیت و انرژی ام را باید در اختیار باشگاه بگذارم. امیدوارم مشغله های حاشیه ای و جانبی نداشته باشم. همه باید همدل و یکصدا باشیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم. الان نمی توانم بگویم فردا سیستم تیم ما چیست و چه کسانی بازی می کنند. باید با ملی پوشان که دیروز به ما ملحق شدند صحبت کنم و ببینم آیا خسته هستند یا خیر. فقط اینقدر می دانم وقتی بخشی از این باشگاه بزرگ هستم، خستگی معنا ندارد. 

تماشاگران ورزشگاه را به رنگ دریا درآورند
سرمربی استقلال گفت: دوست دارم تماشاگران از ته قلبشان به استادیوم بیایند. از همینجا از آنها خواهش می کنم به استادیوم بیایند و یار دوازدهم ما باشند و استادیوم را به رنگ زیبای دریا یعنی آبی در بیاورند. سعی می کنیم این بازی را ببریم. همینجا می گویم باید برای برد سخت زحمت بکشیم. چیزی خود به خود به دست نمی آید.

بازیکنان به من اعتماد کند؛ با تمام وجود پشت تیم هستم
وی با بیان اینکه با تمام وجودم پشت تیمش است، تصریح کرد:  بازیکنان هم ممکن است گاهی بد بازی کنند ولی توقع دارم تحت هر شرایطی ۱۰۰ درصد توانشان را بگذارند. از بازیکنانم مقابل هرچیزی که باشد شخصا دفاع می کنم چه فشار جانبی یا مسائلی که از سمت رسانه ها باشد. بازیکنان باید به من اعتماد کنند. آماده ام اینجا که بلندمدت کار کنم و پشتیبانی همه را نیاز دارم.می دانم شما ایرانیان عزیز هم خانواده دوست هستید و خانواده برایتان مهم است. در این هفته آنقدر احساس محبت به من نشان داده شده است و باید در خانواده استقلال هم اینطور پشت هم باشیم.

باید جرات شوت زدن داشته باشیم
وی درباره مشکل گلزنی استقلال گفت: باید اول توپ را برای خودمان کنیم و مالکیت را بگیریم و بعد توپ را به مهاجمان برسانیم. نه اینکه دریبل بزنیم و توپ را از دست بدهیم. موضوع دیگر اینکه جرات شوت زدن هم داشته باشیم. تیمی مثل آرژانتین تا ۱۶ قدم حریف می رفت ولی گل نمی زد. بکن باوئر گفت وقتی شوت نمی زنند گل هم نمی زنند. دوست دارم بازیکنانم با جرات شوت بزنند و در محوطه جریمه موقعیت ۲ به یک را برنده شوند. ما روی این مسائل کار کرده ایم. باید ببینیم فردا چطور جوابش را در زمین می گیریم.

بازیکنان فولاد استعداد عجیبی در حفظ توپ دارند
سرمربی استقلال در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره شرایط تیم فولاد خوزستان تاکید کرد: فولاد تیم بسیار خوبی است که بازیکنانش استعداد عجیبی برای حفظ توپ دارند. آنها روان پاسکاری می کنند. سه بازیکن آنها یعنی شماره های ۱۰، ۲۴ و ۷ فولاد برایم جالب هستند. تیم فولاد یکدست است. دقیقا می دانند که هرکسی چه کار می کند. آنها همدیگر را خوب می شناسند. هدفمان این است روی این مسائل کار کنیم ولی زمان کمی داشته ایم. ما روی مسائل تاکتیکی کار کرده ایم. 

بازیکنان استقلال نمی توانستند حرف بزنند ولی الان تشنه موفقیت هستند
شفر درباره اینکه آیا توانسته امید به برد را در تیمش زنده کند و اینکه مهمترین مشکل استقلال در حال حاضر چیست؟، تصریح کرد: اعتماد به نفس را فقط در تمرین به دست می آورید. زمانی که امدم، احساس کردم بازیکنان نمی توانند حتی حرف بزنند. صدای آنها پایین بود و آنها در خودشان بودند. وقتی شانه های بازیکن آویزان باشد نشانه خوبی نیست. برایم مهم بود اول از نظر روحی روانی با آنها صحبت کنم و آنها بتوانند بخندند و آزاد باشند. وقتی شما فکر و روانت آزاد است و می توانید بخندید، جراتتان هم بر می گردد. بازیکنانم باید بدانند محکم پشت آنها هستم و هدفم این است که روز به روز بهتر شویم. تصاویر تمرین استقلال نشان می داد بازیکنان در مسیر بهتری هستند و دارند اعتماد به نفس خود را به دست می آورند. از آنها خواهش کردم حرفه ای گری در خارج از زمین را هم رعایت کنند. وقتی در باشگاه بزرگی بازی می کنید باید بازیکنان خوبی باشید و آنها اینرا نشان داده اند. بازیکنانم نشان داده اند گرسنه و تشنه یادگیری و موفقیت هستند.

آماده ها به زمین می روند
سرمربی استقلال درباره اینکه آیا در تیم استقلال جوانگرایی می شود یا خیر و اینکه آیا به بازیکنان جوان می دهد یا نه؟ یادآور شد: ما همیشه آماده ایم بهترین تیم بازی کند وبهترین نتیجه را بگیرد. هرکسی آماده باشد و به تیم کمک کند بازی می کند. الان نمی توانم به صورت کامل از توانایی تک تک بازیکنان بهره برداری کنم. در فوتبال سه تعویض داریم و اگر ببینیم بازیکنی که توقعمان را برآورده نکند تعویض می شود. اگر هم تعویضی شود دلیل نیست که بازیکن بد است. این یعنی می خواهیم روی نقاط ضعفمان کار کنیم تا بهتر شویم. بازیکنان جوانی داریم که یکسری از آنها مصدوم هستند. امیدواریم سریع به جمع ما اضافه شوند.

واکنش به عدم موفقیت مربیان آلمانی در استقلال
شفر در خصوص اینکه مربیان آلمانی در استقلال موفق نبوده اند، گفت: شما می توانید بگویید چرا موفق نبوده اند. خبرنگاران پاسخ دادند بازیکنان با کُخ به مشکل خوردند و باعث شدند از استقلال برود. شفر در واکنش به این جمله گفت: یکی از بزرگترین مشکلات برای یک باشگاه وقتی است که بازیکنان بروند پیش مدیر باشگاه مشکلات را مطرح کنند. این چیزی را که می گویم به استقلال ارتباطی ندارد. هر بازیکنی که این شرایط را داشته باشد و نظرش را به نفر بالای سرمربی و درون باشگاه مطرح کند، خود مربی می تواند بگوید خداحافظ؛ من رفتم. با این کار خود به خود کار مربی خراب می شود.

به من در تهران خوش می گذرد؛ آمده ام که بمانم
سرمربی استقلال افزود: وقتی بازیکن جرات داشته باشد و بخواهد شخصیت بزرگی داشته باشد باید مستقیم با خود سرمربی صحبت کند. بازیکنانی که پشت سر مربی به باشگاه مراجعه می کنند و باشگاه گوش شنوایی برای آنها باشد؛ به این بازیکنان نیاز نداریم. نمی دانم زمان کُخ چه اتفاقی رخ داده است. نباید باشگاه ها اجازه بدهند این شرایط برای آنها رخ بدهد. به عنوان یک آلمانی به من خوش می گذرد و خیلی از ایران و تهران خوشم آمده است! روز اول هم گفتم آمده ام که طولانی مدت در ایران بمانم. امیدوارم یک منزل قشنگ هم در اختیارم بگذارند و به جایگاه اصلی خود برگردیم و بعد بنویسید اولین مربی آلمانی که در استقلال موفق شد!

از بازیکنانم توقع دارم از من بخواهند تا یاد بگیرند
شفر در خصوص اینکه آیا می داند با چه شرایطی از لحاظ زندگی غیرحرفه ای بازیکنان مواجه است و آیا می تواند با این وضعیت موفق باشد؟ گفت: ممنونم؛ این سئوال خوبی بود. سئوالات خوب جوابهای خوبی هم دارد! من با بازیکنانم صحبت می کنم و تمرینات دسته جمعی و تک نفره با آنها انجام می دهم. نه تنها بازیکنان اصلی و بزرگتر بلکه بازیکنان ذخیره برای تک تک آنها توضیح دادم یک رونالدو، یک مسی و یک نیمار فرقشان با بقیه چیست. من گفتم تفاوت در این است که آنها بیشتر تمرین می کنند و وقتی تمرین تمام می شود اضافه کاری می کنند و زود به رختکن نمی روند. آنها بازیکنان بزرگتر را الگو قرار داده اند. من خودم بابی مور انگلیسی را الگو قرار دادم و سعی می کردم در تمرین همان کارها را انجام بدهم تا روز به روز بهتر شوم. بازیکنان باید خودشان مسئولیت خودشان را بر عهده بگیرند و زحمت بکشند. برای ملی پوش شدن باید بهتر از کسانی که دعوت شده اند، باشند. هیچ مربی ای یک بازیکن بهتر را کنار نمی گذارد. همانطور که بازیکن شماره ۲۰ برای من مهم است، بازیکن شماره ۱ هم مهم است. از بازیکنانم توقع دارم که از مربی بخواهند یاد بگیرند. من همه جوره در خدمتشان هستم.

جایگاه تک تک بازیکنان برایم برابر است
وی تصریح کرد: عمر عبدالرحمان وقتی ۱۶ ساله بود به العین امارات آمد. یک جوری به او تمرین دادم که شما هم الان موافقید بهترین بازیکن آسیا است. بازیکن باید بداند که مربی مثل پدر او را در آغوش می کشد و تجربیاتش را در اختیارش قرار می دهد. وقتی به من بگوید چه توقعی از من دارد من هم در خدمتش هستم. تک به تک بازیکنان در باشگاه جایگاهشان برای من مساوی است. زمانی که در جامائیکا بودم، لیگ آمریکا بیشترین بازیکنانش را از جامائیکا خرید.

نظر شما