شناسهٔ خبر: 21880162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

ادعای آلمان درباره توسعه برنامه موشکی ایران

آژانس‌های اطلاعاتی آلمان ادعا کردند که ایران هنوز در تلاش است تا اقلام مورد نیاز برای توسعه برنامه موشکی خود را خریداری کند.

صاحب‌خبر -

رویترز گزارش داد: سازمان های اطلاعاتی آلمان به شرکت های آلمانی هشدار داده اند که ایران هنوز سعی می کند تا محدودیت های اعمال شده علیه فروش اقلام با قابلیت مصرف دوگانه را برای برنامه های موشکی خود، دور بزند.

به گزارش نامه نیوز، آژانس اطلاعات داخلی آلمان در سندی به شرکت های آلمانی یادآوری کرده است که فروش فناوری های مشخص و معین به ایران همچنان غیرقانونی است.

این سند ادعا می کند: این مهم است که یادآوری کنیم، ایران همچنان بلندپروازی های مربوط به برنامه موشکی را دنبال می کند.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در سخنانی به خبرنگاران گفت: برلین هنوز نگران رفتارهای ایران در خاورمیانه و برنامه توسعه موشکی است ولی تهران همچنان به مفاد توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی پایبند بوده است.

کشورهای اروپایی در حال تلاش برای تدوین بسته‌ای از تدابیر هستند تا توافق هسته‌ای با ایران را همچنان حفظ کنند. این در شرایطی است که احتمالا ترامپ قصد دارد توافق هسته‌ای با ایران را طی روزهای آینده تایید نکند.

سند آژانس اطلاعات داخلی آلمان نشان می‌دهد که نهادهای اطلاعاتی این کشور همچنان به تحقیقات گسترده خود ادامه خواهند داد تا ببینند آیا ایران برای دور زدن قوانین فعلی تلاش خواهد کرد تا به تولیدات و تجهیزات ساخته شده در آلمان دست یابد یا نه.

این آژانس اطلاعاتی در ماه ژوئن نیز اعلام کرده بود که تلاش های ایران برای خرید اقلام مورد نیاز برنامه هسته‌ای اش تا حد زیادی کاهش یافته ولی تلاش ها برای خرید اقلام مورد نیاز توسعه برنامه موشکی همچنان ادامه دارد.

این گزارش افزود: نهادهای اطلاعاتی آلمان 32 تلاش را برای خرید تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای اشاعه تسلیحات در سال 2016 شناسایی کرده اند که این رقم نسبت به 141 تلاش در سال قبل از آن کمتر بوده است.

نظر شما