شناسهٔ خبر: 21877664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سید حسن خمینی:

شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، از مومنین قبل از فتح بود/ نباید بگذاریم اتفاقی که برای صحابه افتاد، برای یاران امام (ره) بیافتد

خبرگزاری شبستان: تولیت آستان امام خمینی (ره) گفت: عده‌ای مومنین بعد فتح هستند که به امید غنائم می‌آیند و وقتی کار سخت شود، می‌روند، اما شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، از مومنین قبل از فتح و از مردان روزهای سخت و غربت برای امام بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی شب گذشته (19 مهرماه) در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی در مسجد جامع امیرالمومنین (ع) گفت: از اموری که  معمولا در تاریخ  نهضتها، انقلابها و حرکت های بزرگ مغفول مانده توجه به نقش یاران اصیل رهبران آن‌ها است.

 

 وی با اشاره به اینکه کمتر کسی به زندگی یاران پیامبر اسلام (ص) توجه کرده است، اظهار کرد: متأسفانه در موارد کمی می‌توان به زندگینامه کامل صحابه آن حضرت دسترسی پیدا کرد، به گونه‌ای که حتی تاریخ فوت برخی از این بزرگان، که همه مدیون آنان هستیم، مشخص نیست، البته این اتفاق بعضا در مورد خود ائمه ما هم رخ داده است همچنین تاریخ زندگی بسیاری از کسانی که در کربلا جنگیدند، مشخص نیست و بر این اساس دست ما از مجموعه‌ای از معارف خالی می‌ماند.

 

یادگار امام (ره) خاطر نشان کرد: در تاریخ، علل مختلفی برای این اتفاق است، از جمله اینکه شعاع نور شخصیت محوری و آن رهبر دیگر افراد را تحت الشعاع خود قرار داده است به طور مثال هرکس واقعه کربلا را نگاه می‌کرد، جز امام حسین (ع) چیزی را نمی‌دید، همانند خورشیدی که ستارگان بی‌شمار در نور آن محو شده‌اند و برخی از اصحاب ائمه (ع) نمی‌خواستند که با وجود ائمه (ع) سخنی از خودشان بگویند.

 

 

یادگار امام(ره) با بیان اینکه وقتی ما نمی‌دانیم اصحاب ائمه اطهار (ع) چگونه زندگی می‌کردند دیگر الگویی برای زندگی نداریم، ادامه داد: معمولا فشارها و سختی‌های مقابل تاریخ نگاران، آنان را مجبور می‌کرد تا برخی چیزها را ننویسند و از طرفی هم با فشارهای حکومت‌ها، کرامات و بزرگی ائمه (ع) و اصحاب آن‌ها حذف می‌شدند و با تغییر در روایات، کسانی را که لازم داشتند، بزرگ می‌کردند و یا از برخی تصویر غلطی ارایه می‌دادند و در واقع  قلم در دست کاتبان منصف نبوده است.

 

خمینی با اشاره به اینکه اگر کمک یاران امام (ره) نبود، توفیقاتی در انقلاب به دست نمی‌آمد، اظهار کرد: نباید بگذاریم، اتفاقی که برای صحابه افتاد و روایت صادقانه از زندگی  آن‌ها به نگارش درنیامد، مشمول یاران امام (ره) نیز شود، باید نقش افراد را در جای خودش به درستی حکایت کنیم، زیرا که اگر به این مسئله توجه نکنیم، گرفتار همان مشکلات گذشتگان در مورد یاران امامان معصوم (ع) می‌شویم.

 

وی ادامه داد: این روزها و سال‌ها که دست ما از نسل اول انقلاب خالی می‌شود و با از دست دادن آنان ما دایره‌المعارفی از اطلاعات را از دست می‌دهیم، اگر به این مسئله توجه نکنیم و اصل حوادث به درستی تعریف نشوند، نقش افراد به دروغ نقل می‌شود و حب و بغض‌ها افراد را کوچک و بزرگ می‌کنند.

 

یادگار امام (ره) با بیان ویژگی‌های یاران امام خمینی (ره) اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بزرگ یاران امام (ره) این است که به ایشان ایمان داشتند شهید مطهری نقل می کردند وقتی به درس اخلاق امام می رفتیم تا یک هفته تحت تأثیر اخلاق ایشان بودیم، بنابراین یاران امام به دینداری رهبر خود و اینکه هرچه می‌گوید برای خدا است ایمان داشتند و این موضوع مهمی است که کسانی که با شخصیت بزرگی کار می‌کنند، به او ایمان داشته باشند.

 

خمینی خاطر نشان کرد: یاران امام خمینی (ره) به دین‌داری، درایت و شجاعت امام ایمان داشتند و می‌دانستند، امام (ره) در بزنگاه‌ها تصمیمی می‌گیرد که ناشی از هوش سرشار و تجربه زیاد ایشان است.

 

وی ادامه داد: ویژگی دیگر یاران امام این بود که در مسیر مبارزه برای خودشان طمعی نداشتند، عده‌ای مومنین بعد فتح هستند که به امید غنائم می‌آیند و وقتی کار سخت شود، می‌روند، اما کسانی که آن سال‌ها دور امام بودند، به امید نان و نوا نیامده بودند و به دنبال منزلت اجتماعی و قدرت سیاسی نبودند، بلکه مردان روزهای سخت و غربت برای امام بودند.

 

یادگار امام (ره) گفت: امیرالمؤمنین (ع) به این جهت افضل بر همه است که مرد روزهای سخت است، یاران امام هم به امام ایمان داشتند و در وجود او یک هویت الهی، درایت عمیق و شجاعت حسینی و علوی دیده بودند، شهید مدنی و آیت الله راستی کاشانی از جمله کسانی بودند که در کنار امام ایستادند، زیرا که دوران مبارزه دوران بسیار سختی است که زندان، تبعید، اعدام و شلاق دارد، اما یاران امام به دنبال حطام دنیا نبودند و نیت‌های‌شان را پاک کرده بودند.

 

خمینی با اشاره به ویژگی‌های شهید آیت الله اشرفی اصفهانی، اظهار کرد: این شهید محراب از مبرزترین این مجموعه‌ها است، وی در درس فلسفه امام شرکت داشت و از مؤمنین قبل از فتح بود، امروز ما وظیفه داریم یاران امام (ره) را با ویژگی‌های‌شان به آیندگان بشناسانیم و آنان را با همه نقش‌هایی که داشتند برای جامعه  و فردای جامعه تکرار کنیم و همانگونه که بودند، معرفی کنیم.

 

وی گفت:جامعه با تمام فراز و فرودی که داشته، باید با همین انسجام و وحدت راه خود را ادامه دهد و مشکلات را پشت‌سر بگذارد، اگر همه با هم باشیم، می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.

 

 

 

نظر شما