شناسهٔ خبر: 21864381 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

90 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر پایش و احیا شد

سمنان- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: 20 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده رودبارک در قالب واکاری و کاشت هزار اصله نهال پایش و 70 هکتار از عرصه جنگلی اوپرت این شهرستان احیا شد.

صاحب‌خبر -

حمید رضا عبدوس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : کاشت 400 اصله نهال گلابی وحشی و 600 بلوط در اراضی جنگلی مخروبه منطقه رودبارک شهرستان مهدیشهر در سال 96 اجرا شده است.
وی با اشاره به این که این که واکاری ها و پایش در مناطقی اجرا شده که ورود دام به آن ممنوع است، اظهارداشت: 70هکتار از مناطق جنگلی منطقه اوپرت حفاظت شده پرور که دچار آسیب شده بود، با صرف 800 میلیون ریال با مشارکت سازمان های مردم نهاد در سال 95-96 حصار کشی و محافظت شده است.
عبدوس به ادامه به طرح کمربند حفاظتی (بنچ مارک) به طول چهار و نیم کیلومتر بین مرز مستثنیات و اراضی ملی و با استفاده از 57 پایه بتنی در روستای کمرود خطیر کوه این شهرستان اشاره و اضافه کرد : با اجرای این طرح ، این روستا اولین روستای استان سمنان در اجرای طرح کمربند حفاظتی معرفی می شود.
وی بیان داشت : طرح کمربند حفاظتی با هدف مشخص کردن اراضی ملی از مستثنیات اشخاص و جلوگیری از تخریب و تصرف و تجاوز افراد سود انجام می گیرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر ادامه داد : با توجه به بحرانی بودن بسیاری از این مناطق و احتمال تخریب و تصرف ایجاد کمربند حفاظتی ضروری می باشد و اکنون به دلیل کمبود نیروی حفاظتی، یکی از بهترین راه های حفظ و جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه‌های ملی ایجاد کمربند حفاظتی به روش های خاکریز، حصار سیمی و فنس کشی، نصب بنچ مارک، در بین عرصه‌های منابع طبیعی و مستثنیات است.
بیش از 195 هزار هکتار از وسعت شهرستان مهدیشهر را عرصه های جنگلی و مرتعی تشکیل می دهد.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون کتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
7339/6026
*خبرنگار: امیرحسین کاشی منش** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*

نظر شما