شناسهٔ خبر: 21858600 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست:

ورود و خروج دام در مناطق محیط زیست با هماهنگی کامل ادارات کل استانی باشد

سازمان حفاظت محیط زیست / سازمان حفاظت محیط زیست

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دامی در حیات وحش کشور لازم است تردد دام اهلی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی کامل ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی انجام گیرد و نسبت به ممیزی پروانه‌های چرای دام نیز اقدامات لازم از طریق دستگاه‌های ذیربط به عمل آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،مجید خرازیان مقدم با بیان اینکه یکی از تهدیدات مهم برای حیات وحش کشور طی سال‌های اخیر، انتقال بیماری‌های شایع واگیر دامی از دام‌های اهلی سبک همچون گوسفند و بز به نشخوارکنندگان وحشی است، گفت: از جمله مهم‌ترین این بیماری‌های واگیردار، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا همان pprاست.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr، بیماری ویروسی است که از دام‌های اهلی کوچک (گوسفند و بز) به حیات وحش و نشخوارکنندگان زوج سم همچون کل و بز و قوچ و میش منتقل می‌شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی دو، سه سال اخیر در برخی استان‌ها اظهار کرد: متاسفانه این بیماری که ویروس عامل آن از دام اهلی منتقل می‌شود، تلفات قابل ملاحظه‌ای در حیات وحش کشور داشته است.

وی با اشاره به اقدامات ضروری برای جلوگیری از انتقال این بیماری به حیات وحش خاطرنشان کرد: مهمترین اقدام در این زمینه، جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق تحت مدیریت محیط زیست است که اقدامی بسیار دشوار، فراسازمانی و فرابخشی و لازم است نسبت به ممیزی پروانه تعلیف احشام  همچنین جلوگیری از تعلیف دام بیش از ظرفیت چرای مراتع اقدامات جدی و اساسی به عمل آید.

ضرورت واکسیناسیون به‌موقع و فراگیر سالانه دام‌های اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

مقدم با بیان اینکه از دیگر اقدامات ضروری در این حوزه، واکسیناسیون فراگیر و به‌موقع کلیه دام‌های اهلی سبک همچون گوسفند و بز است، اظهار کرد: برای واکسیناسیون به‌موقع و فراگیر سالانه دام‌های اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک،نیاز به در نظر گرفتن اعتبارات ویژه‌ای برای سازمان دامپزشکی کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دامپزشکی تنها زمانی که بیماری در نقطه‌ای خاص در دام‌های اهلی یا حیات وحش گزارش شود نسبت به واکسیناسیون دام‌ها آن هم در همان کانون بیماری اقدام می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست اگرچه دستورالعمل‌های کنونی برای واکسینه دام‌های اهلی و اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه خوب است اما به دلیل اینکه واکسینه شدن تنها در زمان گزارش بیماری رخ می‌دهد، بعضا وقوع تلفات قابل ملاحظه‌ای را در حیات وحش به دنبال دارد.

 واکسینه کردن دام‌های اهلی بر اساس اولویت مناطق تحت مدیریت محیط زیست صورت می‌گیرد

وی افزود: گرچه تقسیم‌بندی مناطق تحت مدیریت محیط زیست بر اساس شاخص‌های مرتبط با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک همچون جمعیت کل و بز و قوچ و میش و میزان تعارض مناطق به لحاظ ورود دام به سه دسته مشخص و اعلام آن به سازمان دامپزشکی کشور جهت واکسینه کردن دام‌های اهلی بر اساس اولویت مناطق و همکاری دامپزشکی کشور در این زمینه منجر به موفقیت هایی شده است اما همچنان باید برای واکسیناسیون به موقع و فراگیر سالانه دام‌های اهلی تلاش کرد.

مقدم ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش، ارائه دستورالعملی به ادارات کل استانی و تشریح چگونگی کنترل و ممانعت از گسترش این بیماری در مناطق است که در آن موارد متعددی از جمله نحوه معدوم کردن لاشه‌ها و چگونگی ضدعفونی کردن آبشخورها بیان شده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: واکسیناسیون فراگیر و به‌موقع دام‌های اهلی علیه بیماری‌های واگیردار بویژه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به‌صورت جدی و مستمر و با اولویت دام‌هایی که در مجاورت یا داخل مناطق تحت مدیریت سازمان قرار دارند از جانب ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: گرچه ادارات کل محیط زیست استان‌ها بر اساس دستورالعمل هایی ابلاغی از سوی دفتر حیات وحش و معاونت محیط زیست طبیعی با همکاری ادارات کل دامپزشکی اقدام کرده اند اما متاسفانه طی دو سه هفته اخیر، شاهد شیوع و گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان سمنان بوده‌ایم.

وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سالوک تایید نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، مدیرکل دفتر حیات وحش در پایان گفت: وقوع حدود ۲۵ راس تلفات در قوچ و میشهای پارک ملی سالوک در استان خراسان شمالی ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک نبوده و بر اساس اعلام دامپزشکی استان عامل تلفات ویروس عامل اکتیمای واگیر است.

انتهای پیام

نظر شما