شناسهٔ خبر: 21833157 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ابطحی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

دولت مکلف به اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در زمان معین است/ حجتی ورود کند

نماینده مردم خمینی شهر گفت: دولت مکلف است در زمان معین نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند و کشاورزان را از سردرگمی برای کشت محصول پاییزه خود خارج کند.

صاحب‌خبر -
سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به استنکاف دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اظهار داشت: برنامه ششم، دولت را مکلف کرده تا در حوزه کشاورزی براساس آمایش سرزمینی و مزیت نسبی مزارع کشت محصولات را در نظر بگیرد.
وی افزود: به طور مثال آمایش سرزمینی مشخص می کند که براساس نوع خاک و آب و هوای منطقه موردنظر چه نوع محصولی کاشته شود درواقع این امر از هدر رفتن محصولات کشاورزی و به بار آوردن هزینه های گزاف جلوگیری می کند.
نماینده مردم خمینی شهر تصریح کرد: به طور مثال در یک سال شاهد ازدیاد تولید پیاز بودیم و یک سال هم با کمبود آن؛ بنابراین کاشت محصولات براساس آمایش سرزمینی از بی برنامه بودن دولت جلوگیری می کند. 
ابطحی با تاکید براینکه دولت مکلف است در زمان معین نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند یادآور شد: کمیسیون کشاورزی و دیگر نمایندگان بارها این مسئله را پیگیری کرده اند و حتی در جلسه ای که اخیرا با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم این موضوع را به وی متذکر شدیم.
نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: در شرایطی که با وضعیت بحرانی آب مواجه هستیم دولت باید هر چه سریعتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را اعلام کند چرا که این استنکاف موجب ضرر و زیان کشاورزان و منابع طبیعی کشور می شود و از سوی دیگر انگیزه را از کشاورزان می گیرد.
وی با بیان اینکه در صورت ادامه این روند سال آینده مجبور به واردات گندم خواهیم بود تصریح کرد: همانگونه که در گذشته یکی از مقامات آمریکایی در مصاحبه ای اعلام کرد سلاح اتم ما گندم است استقلال غذایی مهمترین موضوعی است که دولت باید به آن توجه کند چراکه این مطلب خود نشان از اهمیت جایگاه این محصول غذایی در کشورها دارد.
ابطحی در مجلس با اشاره به عدم پرداخت بدهی گندم کاران از سوی دولت بیان داشت: در حالی که آقایان ادعا می کنند از مجموع حدود 8 هزار میلیارد بدهی شان به گندم کاران تنها 200 میلیارد تومان باقی مانده است اما امروز کشاورزان شهر اصفهان اعلام کرده اند که تنها 50 درصد از بدهی شان را دولت پرداخت کرده است که وجود همین موضوع باعث می شود کشاورزان انگیزه و توانایی مالی چندانی برای کشت مجدد نداشته باشند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در پایان با بیان اینکه دولت باید توجه لازم را به این موضوع داشته باشد خاطر نشان کرد: ما از حجتی به عنوان وزیر موفق کشاورزی انتظار داریم که شخصا به این موضوع ورود کند و تدابیری اتخاذ کند تا کشاورزان برای کشت پاییزه بیش از این معطل تصمیم گیری دولت درباره اعلام نرخ تضمینی گندم نباشند.

نظر شما