شناسهٔ خبر: 21822999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی در نشست «سفر شهادت»:

در منظومه فکری امام موسی صدر انسان اصالت دارد / زن در واقعه عاشورا تکمیل کننده نقش مردان است

حجت الاسلام مهریزی با اشاره به نفی تبعیض جنسیتی در حادثه عاشورا و جایگاه انسان در نگاه امام موسی صدر، افزود: از نظر امام موسی صدر، زنان کربلا، تمام‌کننده نقش مردان‌اند و این نقش نیازمند آموزش و تربیت است؛ او معتقد است: زن در میدان کربلا نقش مرد را کامل می‌‌کند و جهاد او را به اتمام می‌‌رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین مهریزی در مراسم تقدیر از برگزیدگان طرح ملی مطالعاتی کتاب "سفر شهادت" (ترجمه سخنرانی های امام موسی صدر پیرامون عاشورا)، در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، با اشاره به سبک علمی عاشورا پژوهشی در خاندان صدر، گفت: هر کدام از بزرگان خاندان صدر از جمله سید رضا صدر، امام موسی صدر و شهید محمدباقر صدر، پیرامون عاشورا مطالبی را بیان کرده اند، هر چند که این سه تن از یک خانواده‌اند، هرسه فقیه‌اند و عالم به زمان خودشان بودند.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ شیعیان در مواجهه با عاشورا نگاه می کنیم؛ می بینیم واقعه عاشورا حول محور عاطفه، حماسه و انسان مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. و بعد عاطفی عاشورا که مصیبت های آن را برجسته می کند سهم بسزایی در تولید محتوای با موضوع عاشورا در صد سال قبل داشته است.

این محقق حوزوی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که در دنیای اسلام و جهان افتاد و انقلاب ها و جنگ هایی که صورت گرفت، بعد حماسی عاشورا نیز مورد توجه واقع شد ولی بعد انسانی عاشورا در کنار موضوعاتی چون حقوق بشر، حقوق شهروندی، حقوق زنان و نظایر اینها مورد بحث و توجه قرار گرفت و لذا کتاب هایی با عنوان کرامت انسان در عاشورا و حقوق شهروندی در حادثه عاشورا تدوین و تالیف شد.

وی گفت: این سه بُعد و برداشت از واقعه عاشورا ناقض هم نیستند، بلکه مکمل هم هستند، لذا این گونه نیست که اگر به برداشت جدیدی از عاشورا رسیدیم، برداشت های قبلی را نفی کنیم. بنا بر این نگاه تک بعدی به واقعه عاشورا، اخباری گری است و این ممکن است در هر صنفی اتفاق بیافتد. یعنی اگر کسی به مسئله ای فقط از یک بعد توجه کند ولی وجوه مختلف آن را نادیده بگیرد این همان اخباری گری است و فقط مختص حدیث و روایت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی با اشاره به اهمیت جایگاه زن در نگاه عاشورایی امام موسی صدر، اظهار داشت: بحث زن در سخنان ‏ایشان بسیار پررنگ است و حدود یک پنجم مطالب کتاب سفر شهادت را شامل می‌شود. ضمن اینکه دو ‏سخنرانی ایشان به طور خاص درباره حضرت زینب است.

وی با اشاره به نفی تبعیض جنسیتی در حادثه عاشورا و جایگاه انسان در نگاه امام موسی صدر، افزود: از نظر امام موسی صدر، زنان کربلا، تمام‌کننده نقش مردان‌اند و این نقش نیازمند آموزش و تربیت است؛ او معتقد است: زن در میدان کربلا نقش مرد را کامل می‌‌کند و جهاد او را به اتمام می‌‌رساند.

این کارشناس امور دینی با بیان این که گفتگو و تفاهم برداشت دیگری از واقعه عاشورا است، گفت: پرداختن به بحث و گفتگو یکی از پیام های عاشورا است و امام حسین(ع) ابتدا شروع به جنگ نکرد، بلکه تا آنجا که در توان داشت طرف مقابل را از جنگ برحذر داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی با بیان این که ذلت خط قرمز ما در مواجهه با دشمن است، گفت: امام علی(ع) در خطبه 206 نهج البلاغه و در جریان جنگ صفین خطاب به لشکریان خود می فرماید «پسند من نيست كه شما دشنام دهنده باشيد، ولى اگر در گفتارتان كردار آنان را وصف كنيد و حالشان را بيان نماييد به گفتار صواب نزديك‏تر و در مرتبه عذر رساتر است. بهتر است به جاى دشنام بگوييد: خداوندا، ما و اينان را از ريخته شدن خونمان حفظ فرما، و بين‏ ما و آنان اصلاح كن، اين قوم را از گمراهى نجات بخش تا آن كه جاهل به حق است آن را بشناسد، و آن كه شيفته گمراهى است از آن باز ايستد».

وی در پایان تصریح کرد: در منظومه فکری امام موسی صدر انسان اصالت دارد، از این رو جنگ در مواقع اضطرار است و اصل بر تعامل و گفتگو است.313/42

نظر شما