شناسهٔ خبر: 21806791 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شاه کلیدهای طلایی موفقیت که از آنها بی خبرید/چرا عده ای در شرایط مشابه موفق نمی شوند؟

طبق مطالعات روان شناسان مشخص شده است که برخی از عناصر کلیدی ممکن است بتواند در زندگی افراد سبب رشد و شکوفایی شود.

صاحب‌خبر -

رمز موفقیت برخی انسان ها چیست؟/ چرا عده ای در شرایط مشابه موفق نمی شوند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موفقیت و رشد و تعالی می تواند یک مقوله مهم و حتی یک هدف اصلی در زندگی هر فرد باشد بنابراین یافتن رمز موفقیت بسیار مهم و حیاتی است.

بسیاری از عناصر کلیدی هستند که انسان را به مراحل موفقیت آمیزی می رسانند. در حالی که بسیاری دیگر از انسان ها با این عناصر کلیدی فقط یک زندگی عادی را می گذرانند. صرفا زنده ماندن، هدف هیچ انسانی نیست و به همین دلیل بسیاری از افراد در این مواقع در وضعیت ناسازگاری با زندگی قرار می گیرند.

محققان در حال تحقیق و بررسی هستند که چرا علوم انسانی در شرایط مختلف و بر روی افراد مختلف واکنش های یکسانی ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده در مجله  ” روانشناسان اروپایی ” زمانی که ادبیات مرتبط با مفهوم ” رشد ” مورد بررسی قرار گرفت، با یک سریعناصر کلیدی که سبب زندگی موفق می شود مواجه شدند.

این که چرا برخی از انسان ها در موقعیت های کلیدی در مرحله موفقی از زندگی به سر می برند و برخی دیگر خیر یا به عبارتی چرا رمز موفقیت در همه انسان ها یکسان نیست، مسئله امروز بررسی  است.

موقعیت های مناسب در زندگی

قرن هاست که این پرسش برای روانشناسان مطرح است که چرا افراد طی شرایط مشابه واکنش های یکسان نشان نمی دهند و همه به طور یکسان تحت تاثیر قرار نمی گیرند ؟!

یکی از پزشکان روانشناسی به نام دانیل براون، دانشمند ورزشی دانشگاه پورتسموث در انگلستان برای بررسی ادبیات موجود در مورد این موضوع تلاش های بسیاری کرده است تا بتواند پاسخ سه مقوله را بیابد.

نخست اینکه دکتر براون و همکارانش تلاش کردند تا یک مفهوم کامل از پیشرفت شخصیتی پیدا کنند. پیشرفت شخصیتی که همه گروه های سنی از نوزاد تا افراد بزرگسال تحصیل کرده را در بر گیرد.

دوم اینکه آن ها کوشیدند تا اصول کلیدی را که همه انسان ها تواناییانجام آن را دارند تا به موفقیت و تعالی دست پیدا کنند، بیابند.

و سوم اینکه راه کارهایی مناسب برای دست یابی به اهداف ذکر شده پیدا کنند.

برخی از مطالعات این تیم نشان می دهد که کودکان چگونه رشد ذهنی و اخلاقی دارند و چه چیزی سبب می شود برخی از افراد موفقیت به دست می آورند و برخی دیگر توانایی رسیدن به پیشرفت در زندگی را نداشته باشند.

رشد و پیشرفت چیست ؟

Success

طبق گفته دکتر براون : ” رشد به معنای یک کلمه است که بیشتر مردم گمان می کنند خودشان می توانند آن را توصیف کنند. اما تا کنون هیچ کس نتوانسته است طبقه بندی جامع و کاملی از آن را  توصیف کند. ”

تعاریف بسیاری از این کلمه وجود دارد که جنبه های مشترکی باهم دارند. موفقیت و پیشرفت در بیشتر این تعاریف دیده می شود. همانند پیشرفت های روانی، فیزیکی، اجتماعی و . . . به عنوان مثال،  یادگیری شنا یا افزودن دوستان جدید به روابط اجتماعی و . . . در زندگی هر فرد یک رشد یا موفقیت محسوب می شود.

مطالعاتی  طبق ایده روانشناسان صورت گرفته است که پیشرفت کودک را این گونه تعریف می کند : ” مسئله ای که در سراسر مقوله  موفقیت  به صورت متناوب به عنوان یک مسئله حیاتی تعریف شده است و می توانیم  از این مسئله به عنوان ” سختی ذهنی ” یاد کنیم.  که می توان گفت در اثر مرور زمان اگر به صورت کامل و صحیح انجام شود مسئله”  موفقیت ”  را شکل می دهد.

پیشرفت و تعالی را می توان به نحوی دیگر مورد بررسی قرار داد.  تعالی و موفقیت به معنای  تبدیل شدن به فردی است که احساس پیشرفت، سبب می شود احساس تسلط بر فنی را پیدا کند.

به طور کلی زمانی که یک فرد بتواند بر مسئله ای که تا کنون بر آن تسلط نداشته است، چیره شود به نحوی توانسته است در زندگی اش پیشرفت و موفقیت را به دست آورد.

بی شک علاوه بر این توضیحات برای دست یابی به رشد و تعالی و در نهایت رمز موفقیت در زندگی نیازمند عوامل دیگر که احتمال موفقیت را بالا ببرند نیز هست. که گاهی یک یا دو عامل و گاهی همه عوامل می بایست وجود داشته باشند تا یک فرد به موفقیت دست یابد.

توانمند سازی های شخصی

Success

داشتن یک چشم انداز مثبت در مورد زندگی کردن، مذهبی بودن، داشتن یک شخصیت پیشگیرانه، انگیزه متعهد بودن به یادگیری، انعطاف پذیر بودن و بسیاری از این قبیل رفتارها که هر انسان با دوستان و خانواده و همکاران و اطرافیان خود انجام می دهد” توانمند سازی شخصی ” نامیده می شود.

هر فردی که در شرایطی که چالش های کافی برای توانایی هایش باشد، قرار بگیرد و روابط او با افراد اطرافش بر اساس اعتماد و دلبستگی های عاطفی باشد مورد رشد و تعالی قرار می گیرد.

البته باید در نظر داشت که دریافت های عاطفی از طرف خانواده، همکاران، کارفرمایان، نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که سبب خود مختاری و اعتماد به نفس که دو عنصر کلیدی مهم هستند، می شود.

چگونه رشد و تعالی داشته باشیم

هر انسان با تلاش در یک یا چند مقوله  می تواند به موفقیت هایی در زندگی دست پیدا کند. اما اینکه موفقیت در یک زمینه مثلا ورزش آیا می تواند سبب موفقیت در یک رشته دیگر مثلا یادگیری شود یا خیر مورد مطالعه محققین قرار گرفته است.

رشد هر فرد بسته به میزان شکوفایی استعداد هایش در موقعیت های مختلف می باشد. در صورتی که هر انسان بتواند در موقعیت های متفاوت توانمند سازی های شخصی را پیش بگیرد، به رشد و رمز موفقیت در زندگی خود دست می یابد.

 منبع:نت نوشت

انتهای پیام/

با کارهایی که افراد موفق برای شکوفایی خود انجام میدهند آشنا شوید

نظر شما