شناسهٔ خبر: 21751483 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

داستان برند: چگونه AMG به تیونر رسمی مرسدس بنز تبدیل شد

حسین خلیلی صفا / thenational mercedes-amg stratstone mercedes-benz wikipedia / حسین خلیلی صفا / thenational mercedes-amg stratstone mercedes-benz wikipedia

صاحب‌خبر -

اِی اِم جی (AMG Tuning) نامی معتبر در دنیای تیونینگ است، به‌طوری‌که قرار گرفتن نشان آن در کنار ستاره‌ی درخشان ژرمن، تجربه‌ای متفاوت از رانندگی در خودروهای مرسدس ایجاد می‌کند. مرسدس - اِی اِم جی که بیشتر با نام اِی اِم جی شناخته می‌شود، زیرمجموعه‌ای مستقل از بدنه‌ی دایملر است که به شخصی‌سازی خودروهای مرسدس می‌پردازد. هرچند این کمپانی زیر نظر دایملر و مرسدس فعالیت می‌کند و به تیونینگ خودروهای تولیدی مرسدس می‌پردازد، اما تمام فرآیند مهندسی، تولید و تغییر در بدنه و موتور به‌صورت مستقل از کمپانی مرسدس انجام می‌پذیرد. خودروهای تیون شده توسط AMG معمولا ظاهر خشن‌تر، قدرت بیشتر، هندلینگ و پایداری بهتر دارند؛ حال آنکه قیمت نسخه‌های تیون شده از نمونه‌های استاندارد بیشتر است. اما چگونه AMG موفق شد تا خود را به‌عنوان تیونر رسمی و اختصاصی مرسدس بنز مطرح و به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از دایملر فعالیت کند.

AMG چگونه شکل گرفت؟

داستان شکل‌گیری اِی اِم جی خارج از مرسدس نیست و اتفاقا بنیان آن در درون کمپانی دایملر تشکیل شده است. مرسدس از دیرباز در زمینه‌ی مسابقات اتومبیلرانی فعالیت داشته است، به‌طوری‌که در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی تیم افسانه‌ای پیکان‌های نقره‌ای (Silver Arrows) در رقابت‌های اروپایی افتخارات زیادی برای مرسدس به ارمغان آوردند.  مرسدس بنز تا دهه‌ی ۶۰ میلادی در مسابقات مختلف اتومبیلرانی افتخارات زیادی کسب کرد تا اینکه نوبت به هنرنمایی دو مهندس جوان علاقه‌مند به موتوراسپرت در مرسدس رسید.

شروع کار AMG با تیونینگ یک دستگاه مرسدس 300SE آغاز شد

دو مهندس علاقه‌مند مرسدس در دهه‌ی شصت میلادی پنجره‌ای جدید برای مرسدس بنز گشودند. هانس ورنر افغیخت و ارهارد ملچر دو مهندس جوانِ شاغل در مرسدس بنز بودند و به تیم موتوراسپرت این کمپانی کمک می‌کردند. ملچر، دلیل اصلی حضور فعال مرسدس در دنیای موتوراسپرت را حضور رقیب باوارایی مرسدس عنوان می‌کند. او به این نکته اشاره می‌کند که در آن زمان، بی اِم و در کنار تولید خودروهای خیابانی معمول خود، نسخه‌هایی تقویت‌شده نیز تولید می‌کرد و همین موضوع دایملر-مرسدس را بر آن داشت تا با حضور در موتوراسپرت، این عرصه را خالی نگذارد. اما دایملر-بنز از سال ۱۹۶۵ شرکت در مسابقات اتومبیلرانی را متوقف کرد، البته این دو مهندس به بخش موتوراسپرت علاقه‌ی زیادی داشتند و تغییر سیاست‌ها در مرسدس آن‌ها را متوقف نکرد. این دو مهندس با اصرار افغیخت اقدام به تأسیس کمپانی AMG کردند.

افغیخت و ملچر با خرید یک دستگاه مرسدس بنز 300SE (نسل اول اس کلاس کنونی) روح جدیدی در کالبد این خودرو دمیدند و 300SE متفاوتی را توسعه دادند. این خودرو در سال ۱۹۶۵ وارد رقابت قهرمانی خودروهای تورینگ شد و ۱۰ مسابقه را در مقام قهرمانی به پایان رساند. افغیخت و ملچر در تعطیلات آخر هفته و شب‌ها در انباری خانه‌ی افغیخت روی خودروهای خود کار می‌کردند تا اینکه در سال ۱۹۶۷ با اصرارهای افغیخت، هر دو کار را رها کردند و کمپانی اِی اِم جی را تأسیس کردند. نام AMG برگرفته از نام افغیخت (Aufrecht)، ملچر (Melcher) و شهر گروسِسپاخ (Großaspach) است که افغیخت در آن متولد شد.

AMG 300SE

افغیخت علاقه‌ی وافری به بخش موتور اسپرت داشت، حال آنکه ملچر از تبحر بالایی در توسعه‌ی موتور برای خودروها بهره می‌برد. در ابتدا مردم عادی دست‌کاری خودروهای مرسدس را که بسیار کامل بوده و رضایت مشتریان را برآورده می‌کرد، به عنوان یک توهین در نظر گرفته بودند؛ حتی خود افغیخت نیز در مورد خودروهای مرسدس نظر جالب توجهی دارد. وی در این خصوص می‌گوید:

به واقع نمی‌توان خودروهای مرسدس را بهبود بخشید، اما می‌توان این خودروها را متفاوت کرد.

در میانه‌های دهه‌ی ۷۰ میلادی، اِی اِم جی با پیشرفت‌هایی که داشت، تبدیل به یک کمپانی بزرگ شده بود و همین موضوع باعث شد AMG به آفلتباخ - که مقر کنونی شرکت نیز هنوز همان‌جا است - نقل مکان کند. AMG با نقل مکان به محل جدید خود، ایده‌ای نو برای سفارشی‌سازی خودروها مطرح کرد و در پیش گرفت. در آن زمان، کمپانی‌های بزرگ خودروسازی فرآیندی برای دخیل کردن سلیقه‌ی مشتریان در خودروهای تولیدی نداشتند. AMG با استفاده از خلأ موجود و توانایی کمپانی، تغییرات و سفارشی‌سازی را به زیر کاپوت خودرو محدود نکرد و تیونینگ ظاهری را نیز در دستور کار قرار داد. ایده‌ی جدید با استقبال مشتریان روبرو شد، به‌طوری‌که اسم‌ورسم اِی اِم جی در میان مشتریان آمریکایی بسیار محبوب شد. کیفیت بالای کار AMG باعث شد این تیونر پله‌های ترقی را با سرعت بالایی بپیماید و بسیار سریع رشد کند.

این کمپانی هر روز خودروهای بیشتری از مرسدس را تقویت و به فناوری‌های بسیار نوینی مجهز می‌کرد، به‌طوری‌که پس از گذشت چند سال، AMG تعریف جدیدی  از کسب‌وکار در حوزه‌ی خودروسازی ایجاد کرد و آن شخصی‌سازی خودروهای مشتریان مرسدس بر اساس خواسته‌ی خریداران بود.

با توجه به علاقه‌ی بنیان‌گذاران اِی اِم جی به موتور اسپرت، پس از موفقیت با مرسدس بنز 300SEl 6.3 V8 که با نام Red Sow شناخته می‌شد، AMG توانست طی مسابقات ۲۴ ساعته‌ی Spa و مسابقات اتومبیلرانی تورینگ اروپا در سال ۱۹۷۱، موفقیت‌های فراوانی کسب کند. اِی اِم جی و مرسدس در سال ۱۹۸۸ با  همکاری یکدیگر، خودرویی را برای رقابت‌های DTM بر پایه‌ی مرسدس بنز W201 آماده کردند.

در ژانویه ۱۹۹۹ دایملر-کرایسلر ۵۱ درصد از سهام AMG را خرید

پیشرفت AMG با قهرمانی‌های متعدد در مسابقات اتومبیلرانی و در اثر استقبال مشتریان خودروهای مرسدس، به‌اندازه‌ای زیاد بود که دایملر-بنز در سال ۱۹۹۳ به سراغ دو مهندس سابق خود رفت و یک قرارداد همکاری به امضا رساند. بر اساس توافق صورت گرفته؛ AMG می‌توانست از شبکه‌ی گسترده‌ی فروش خودروهای مرسدس استفاده کند و محصولات سفارشی‌شده‌ی خود را در کنار نمونه‌های معمولی خودروهای مرسدس به فروش برساند. اولین خودرویی که AMG پس از توافق با دایملر-بنز به فروش رساند، مرسدس بنز C63 AMG بود که در سال ۱۹۹۳ راهی بازار شد. در اول ژانویه ۱۹۹۹، دایملر کرایسلر ۵۱ درصد از سهام AMG را خرید و AMG رسما زیر پرچم این کمپانی قرار گرفت و Mercedes-AMG خوانده شد. دایملر-کرایسلر اولین روز سال ۲۰۰۵ میلادی، باقی‌مانده سهام AMG را نیز تصاحب کرد تا به این ترتیب، مالکیت کامل AMG‌ در اختیار مرسدس قرار گیرد.

AMG SuperStars

پس از آنکه مرسدس در سال ۱۹۹۹ قریب به ۵۱ درصد از سهام AMG را خریداری کرد، کمپانی HWA تأسیس شد. HWA که نامش را از Hans Werner Aufrecht برگرفته است، برای مدیریت تیم AMG Mercedes در مسابقات DTM تأسیس شد. وظیفه‌ی HWA، تولید و توسعه‌ی خودروها برای شرکت در مسابقات DTM است. این کمپانی همچنین ساخت خودروهای فرمول سه را نیز بر اساس موتورهای مرسدس بنز بر عهده دارد.

مرسدس بنز پس از بازگشت دوباره به مسابقات فرمول یک، تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۱۲ نام تیم خود را به Mercedes AMG Petronas تغییر دهد. بازوی قدرتمند مرسدس از طریق Mercedes AMG High Performance Powertrains در فرآیند توسعه‌ی پیشرانه‌های مورد استفاده در خودروهای فرمول یک نیز فعالیت می‌کند. ضمنا اِی اِم جی از سال ۱۹۹۶ وظیفه‌ی تأمین خودروهای Safety Car و Medical Car برای مسابقات فرمول یک را بر عهده دارد.

اِی اِم جی با وجود اینکه دیگر بخشی از مرسدس بنز به شمار می‌رفت، اما به همکاری با سایر کمپانی‌های خودروسازی ادامه داد؛ حال آنکه خودروسازان مورد نظر جزو نام‌آورترین تولیدکنندگان ابرخودروها هستند. از جمله‌ی همکاری‌های AMG می‌توان به تهیه‌ی موتور ابرخودروهای پاگانی زوندا و پاگانی هیورا توسط این کمپانی آلمانی اشاره کرد. در جولای ۲۰۱۳ نیز دو کمپانی دایملر و آستون مارتین توافقنامه‌ای برای استفاده از توانمندی‌های فنی مرسدس-اِی اِم جی به امضا رساندند.

از سفارشی سازی تا سیاست «One Man, One Engine»

هرچند AMG در ابتدا کار خود را با طراحی و ساخت موتورهای مسابقه‌ای آغاز کرد، اما در ادامه تجارت خود را گسترش داد و به سفارشی‌سازی خودروهای مرسدس نیز پرداخت. همان‌طور که اشاره کردیم؛ در دهه‌ی ۷۰ میلادی کمپانی‌های بزرگ خودروسازی علاقه‌ای به سفارشی‌سازی خودروهای تولیدی نداشتند و اِی اِم جی از خلأ موجود نهایت استفاده را برد. AMG نشان داد غیرممکن برای این کمپانی معنایی ندارد. طی دهه‌ی ۷۰ میلادی اِی اِم جی از یک کمپانی بسیار کوچک به یک شرکت متوسط تبدیل شد؛ به‌طوری‌که افزایش نیروی کار، مالکین این کمپانی را بر آن داشت تا به آفلتباخ نقل مکان کنند.

در ادامه‌ی پیشرفت‌های سریع، AMG در سال ۱۹۸۴ به یک سازنده‌ی مستقل موتور نیز تبدیل شد. ارهارد ملچر موفق شد در سال ۱۹۸۴ سرسیلندری طراحی کند که دارای چهار سوپاپ بود. پس از طراحی این موتور، اِی اِم جی با قراردادن موتور V8 خود با حجم ۵ لیتر در قلب E Class، آن را به سریع‌ترین سدان جهان تبدیل کرد. The Hammer لقب این خودروی افسانه‌ای است که موفقیت بزرگی در بازار آمریکای شمالی کسب کرد. 

AMG The Hammer

چیزی که برند AMG را از سایر تیونرها مستثنا می‌کند، نه سابقه‌ی این کمپانی در موتور اسپرت، بلکه دقت بالای مهندسان اِی اِم جی در جزئیات خودرو است که تنها محدود به قدرت بالای موتور و سرعت بیشتر نیست. مهندسان و طراحان اِی اِم جی، طراحی داخلی، کیت بدنه، رینگ‌ها، رنگ خودرو و تمام جزئیات ظاهری و باطنی خودرو را به‌دقت بررسی و بهترین تغییرات ممکن را روی خودروهای مرسدس اعمال می‌کنند. البته نباید از این موضوع غافل شد که اِی اِم جی هرچند به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند، اما بخشی از مرسدس بنز است.

الکساندر وبر، یکی از متخصصان AMG در این رابطه می‌گوید:

زمانی که مرسدس درصدد طراحی یک خودروی جدید است، مهندسان AMG نیز به فرآیند طراحی اضافه می‌شوند. برای مثال موتورهای طراحی‌شده توسط اِی اِم جی سایز بزرگی دارند و از این‌رو برای داشتن بهترین طراحی، مهندسان مرسدس و اِی اِم جی به‌صورت مشترک روی سایز محل قرارگیری موتور، اکسل‌ها و سایر جزئیات خودرو تصمیم می‌گیرند. مهندسان اِی اِم جی در صورت امکان، گزینه‌های موجود را در زمان طراحی در نظر می‌گیرند، ولی در صورتی که راهکاری نباشد، به سمت راه‌حل‌های اختصاصی AMG می‌روند.

طراحی یک موتور در AMG به زمانی چهار ساله نیاز دارد

هرچند AMG بخش‌های مختلفی از خودروهای سفارشی خود را نظیر سیستم تعلیق یا انتقال نیرو طراحی و تولید می‌کند، اما چیزی که برند AMG را برجسته کرده، موتورهایی است که این کمپانی توسعه می‌دهد. موتورهای توسعه‌یافته در آفلتباخ توسط AMG فرآیندی کاملا مستقل از کارخانه‌ی مرسدس در اشتوتگارت دارند. به‌صورت میانگین هر موتور به زمانی ۴ ساله برای طراحی نیاز دارد و پس از این مرحله است که ظرافت تولید موتور، نام AMG را درخشان می‌کند.  امروزه تولید موتور در AMG بر شعار «One Man, One Engine» مبتنی است که بر اساس آن هر مهندس در کارخانه‌ی اِی اِم جی برخلاف فرآیند تولید پیشرانه در کارخانه‌ی اصلی مرسدس‌ بنز، وظیفه‌ی مونتاژ و نصب موتور در قلب خودرو را به‌تنهایی از ابتدا به عهده می‌گیرد. مهندسان AMG پس از تولید کامپوننت‌های مورد نیاز برای مونتاژ موتور، از ابتدا کار روی موتورهای V8 و V12 را به‌تنهایی آغاز می‌کنند و پس از نصب میل‌لنگ و اتصال لوله‌های سوخت به موتور، در انتها برچسبی را که برند مرسدس-اِی اِم جی به همراه نام مهندس مونتاژ کننده را روی خود دارد، به محل مورد نظر در روی موتور الصاق می‌کنند.

One Man, One Engine

AMG به‌عنوان یک کمپانی آلمانی، تنها به هنر دست تکنسین‌های خود در زمینه‌ی مونتاژ موتور اکتفا نمی‌کند و سیستم رایانه‌ای بسیار دقیقی را برای اطمینان از بی‌نقص بودن فرآیند مونتاژ مورد استفاده قرار می‌دهد. برای مثال در فرآیند تولید موتور از آغاز مونتاژ، علاوه بر سریال قطعات مورد استفاده در یک موتور، ابزارهایی که تکنسین با استفاده از آن‌ها به سرهم کردن موتور پرداخته است نیز در سیستم ثبت می‌شود؛ به‌طوری‌که در ابزار مورد استفاده برای بستن پیچ‌های سرسیلندر، ترتیب بسته شدن و گشتاور پیچ‌گوشتی‌های الکتریکی نیز تعریف شده است.

مرسدس-اِی اِم جی در سال ۲۰۱۰ دست به کار بزرگی زد و اولین خودروی طراحی‌شده به‌صورت مستقل را معرفی کرد. SLS AMG به‌عنوان یک سوپراسپرت از جمله‌ی پرچم‌داران مرسدس بنز است که صدایی گوش‌نواز و ظاهری دلربا دارد. اما این تمام ماجرا نیست، چراکه Mercedes-AMG در سال ۲۰۱۴ نیز کوپه دونفره‌ی دیگری را با نام Mercedes-AMG GT رونمایی کرد.

Mercedes-AMG GT

بر اساس آخرین آمارهای ارائه‌شده؛ مرسدس-اِی اِم جی موفق شده است در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۶۸,۸۷۵ خودرو راهی بازار جهانی کند. تیونر مرسدس بنز در نظر دارد تعداد مدل‌های جراحی‌شده توسط مهندسانش را از ۳۸ مدل در سال ۲۰۱۵ به ۴۸ مدل افزایش دهد. AMG در نظر دارد به مناسبت پنجاه سالگی تأسیس AMG، تا سال ۲۰۱۷ تعداد مدل‌های خود را به عدد ۵۰ برساند.

برچسب‌ها:

نظر شما