شناسهٔ خبر: 21750095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق

فاطمه هاشمی: روحانی شخصا تمایلی به انتخاب وزیر زن ندارد،فشاری هم برای عدم انتخاب وزیر زن به ایشان وجود نداشته/ سانسور خبر محکومیت عضو تیم مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم در روزنامه های اصلاح طلب

روزنامه‌های اصلاح طلب سعی کردند خبر محکومیت عضو تیم مذاکرات هسته‌ای را به طور کامل بایکوت کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

فاطمه هاشمی: روحانی شخصا تمایلی به انتخاب وزیر زن ندارد،فشاری هم برای عدم انتخاب وزیر زن به ایشان وجود نداشته

«فاطمه هاشمی رفسنجانی» در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت در پاسخ به سوالی درخصوص وعده‌ انتخاباتی روحانی درباره انتصاب وزیر زن، گفت: «مطمئنا این جمله معروف روحانی در مجلس که گفتند «دلم می‌خواست وزیر زن انتخاب کنم اما نشد» را نمی‌توانیم باور کنیم.

بنده اطلاع دقیقی از اتفاقات پشت پرده ندارم اما چیزی که از ظاهر قضیه می‌فهمم این است که خود آقای روحانی نخواستند وزیر زنی را معرفی و انتخاب کنند و شاید تشخیص دادند که زنی مناسب وزارتخانه‌های دولتش نیست. بنده فشاری را برای عدم انتخاب وزیر زن به آقای روحانی ندیدم و اگر چنین فشارهایی وجود داشته باشد حتما در دوران آقای احمدی‌نژاد هم بوده، اما دیدیم که او سه زن را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کرد».

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب-29 شهریور 96- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«در انتخابات ریاست جمهوری، زنان در جهت حمایت از آقای روحانی سنگ تمام گذاشتند و از هیچ حمایتی نسبت به ایشان دریغ نکردند. در نتیجه انتظار این بود که سهم زنان در کابینه دوازدهم بیشتر از گذشته باشد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد».

اصلاح‌طلبان در حالی همواره شعار جمایت از حضور زنان در مناصب کلیدی کشور را سر می دهند،که پس از فتح شورای شهر پنجم تهران، از انتصاب شهردار زن امتناع کردند. در همین زمینه «الهه کولایی» تنها کاندیدای زن در میان گزینه‌های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران اعلام کرد که نام وی در میان کاندیداها صرفاً ویترینی بوده است!

اصلاح طلبان در روزهای منتهی به انتخاب کابینه دوازدهم، جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای درخصوص مطالبه گری برای انتخاب وزیر زن به راه انداختند؛ اما پس از گمانه زنی‌ها درخصوص معرفی «الهام امین زاده» برای وزارت علوم به این انتخاب واکنش منفی نشان داده و با آن مخالفت کردند. این رفتار برای چندمین بار ثابت کرد که اصلاح طلبان تنها و تنها به دنبال استفاده سیاسی از مطالبه حضور زنان در پست‌های کلان مدیریتی هستند.

گفتنی است حلقه بسته مدیریتی اصلاح طلبان و رفتار قبیله‌ای این جماعت باعث شده است تا همه آنچه در مورد زنان و جوانان در روزهای داغ انتخابات گفته شده بود، خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد، زیر پا گذاشته شود.

سانسور خبر محکومیت عضو تیم مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم در روزنامه های اصلاح طلب

دیروز محکومیت یک عضو تیم مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم به تحمل پنج سال حبس در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

گفتنی است شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای این عضو دستگیرشده تیم مذاکرات هسته‌ای، پنج سال حبس صادر کرده بود که پرونده با اعتراض متهم به رأی صادره به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.پس از آن پرونده در دادگاه تجدیدنظر نیز مورد بررسی قرار گرفت و شعبه دادگاه تجدید نظر رأی شعبه بدوی یعنی پنج سال حبس را تأیید کرد و حکم متهم این پرونده قطعی شد.

فرد موردنظر مشاورارشد بانکی تیم مذاکره کننده دولت یازدهم بود و بارها با مشاور امنیتی اوباما-رئیس جمهور سابق آمریکا- دیدار داشته است.

لازم به ذکر است که فرد مورد نظر نشان درجه سه خدمت را از آقای روحانی دریافت کرده است که  براساس دریافت نشان درجه سه دولتی، ۵۰ سکه بهار آزادی به عنوان مزایای مادی به وی اعطاء شده است.

پیش از وی، موسویان عضو اولین تیم مذاکره کننده روحانی به جرم ارائه اطلاعات سری به بیگانگان محکوم شده بود.

نکته قابل توجه اینجاست که خبر مهم محکومیت عضو تیم مذاکره کننده هسته ای از سوی روزنامه های اصلاح طلب به صورت زنجیره ای سانسور شد.

حامیان برجام همچنان دلخوش به اروپای آقا اجازه!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «حمایت قاطع اروپا از برجام» نوشت:«هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، 10 روز مانده به اعلام نظر دوره‌ای «دونالد ترامپ» درخصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، دیروز در جمع فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی سخنرانی محکمی در حمایت از برجام و توسعه روابط اقتصادی اروپا با ایران انجام داد...اشمید تأکید کرد جایگزین صلح‌آمیزی برای برجام وجود ندارد اما در سخنرانی‌اش به این موضوع نپرداخت که اگر ترامپ برجام را به خطر بیندازد، موضع اروپا چه خواهد بود و  بعد از آن هم  به سؤالی پاسخ نداد.

در ادامه گزارش،«افروز بهرامی» مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت در مصاحبه با این روزنامه گفت:«قطعاً ما باید آمادگی آن را داشته باشیم که چنانچه در 15 اکتبر پایبندی ایران به برجام توسط آقای ترامپ تأیید نشود، شرکت‌های اروپایی با وجود تأکید و حمایت سیاسیون اتحادیه اروپا از برجام که در سخنان خانم اشمید مشهود بود، برای حضور در بازار ایران دچار تردید شوند».

اکنون حدود 26 ماه از امضای برجام و حدود 20 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام می‌گذرد. در حال حاضر دستاورد تقریبا هیچِ برجام به امری کاملا بدیهی تبدیل شده است. اما با این وجود برخی مقامات دولت و روزنامه های اصلاح طلب تاکید دارند که «آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا نمی‌تواند آن را نقض کند و می توان بدون آمریکا برجام را ادامه داد». این موضع گیری در حالی است که روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی گفت:«بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند. ... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است».

گفتنی است در روزهای گذشته ریچارد نفیو - معمار شبکه تحریم‌های آمریکادر یادداشتی در نشریه فارین پالیسی نوشت: «اظهارنظر صالحی درباره پایبندی ایران و اروپا به برجام علیرغم خروج آمریکا از برجام نادرست است؛ زیرا در اتحادیه اروپا هیچ زیر بنای قانونی برای اینکه دولت‌ها بتوانند این اقدام را عملی کنند وجود ندارد».

کارشناسان معتقدند که شرکت‌های بزرگ اروپایی بدون آمریکا با ایران همکاری نخواهند داشت و این یعنی اینکه عملاً بدون آمریکا برجام معنایی نخواهد داشت.

کشورهای اروپایی عضو 1+5 و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکنون اعتراض ایران درباره نقض برجام توسط آمریکا را وارد نداسته و تاکید کرده اند که همه اعضا از جمله آمریکا به تعهدات برجام پایبند بوده اند!

نمی‌توان وضعیت اقتصادی جامعه را رو به بهبود دانست

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود با عنوان «هشداری که باید جدی گرفت» نوشت:« حداقل مزد یک کارگر در سال 1395 مبلغ 812 هزار تومان بود. به این ترتیب باید گفت که عموم کارگران حقوق بگیر بسیار کمتر از متوسط هزینه یک خانوار حقوق می‌گیرند و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اینکه کارگری یک چهارم هزینه یک خانواده در ماه را به عنوان حقوق دریافت کند یعنی اینکه اگر زن و شوهری، هر کدام دو شیفت کار کنند تازه می‌توانند هزینه های جاری زندگی شان را تامین کنند و چیزی برای پس انداز کردن باقی نمی‌ماند. به نظر شما این به معنای فاجعه ای اقتصادی در کشور نیست؟!متوسط درآمد سالیانه خانواده های ایرانی از هزینه ناخالص سالیانه آنها کمتر است ؛ به این ترتیب باید گفت که فقر نه فقط در اقشار خاصی از جامعه، که در کل جامعه‌، بجز درصدی اندک، در حال گسترش است و نمی‌توان وضعیت اقتصادی جامعه را رو به بهبود دانست. هر چقدر هم که درآمد آن درصد اندک بیشتر باشد، در واقع فقر در میان اکثریت مردم با شتاب بیشتری افزایش می‌یابد. این آمار زنگ خطری برای مسئولان است.»

در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، تصویری از حضور یک کارگر در جمع هواداران روحانی در یکی از سفرهای استانی او منتشر شد که گویای حرفهای بسیاری بود. انتقادات گسترده‌ای که با دستمایه قراردادن همین تصویر از دولت یازدهم شد، تیم تبلیغاتی روحانی را بر آن داشت تا در یک اقدام انتخاباتی، از آن کارگر توسط شخص رئیس جمهور تقدیر به عمل آید و در این راستا یک وانت نیز به وی هدیه داده شد.

این در حالی است که اخراج و بیکار شدن کارگران و عدم پرداخت چند ماهه حقوق در بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی طی چهار سال گذشته خلاف این رویکرد را نشان می دهد.

نظر شما