شناسهٔ خبر: 21747347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

نگاه عمیق به هیوندای i30 SR توربو

ابوالقاسم اسلامی / newatlas / ابوالقاسم اسلامی / newatlas

صاحب‌خبر -

هنگامی که صحبت از یک خودروساز با قیمت‌های ارزان می‌شود، معمولا نام شرکت کره‌ای هیوندای به خاطر ساخت محصولاتی با ظاهر خوب، سیستم محرکه پرقدرت و سواری لذت‌بخش به همراه قیمت مناسب نسبت به خودروهای اروپایی مطرح می‌شود. در حقیقت هیوندای همیشه راهکار مناسبی برای تولید خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت دارد.

هنوز خودروی هاچ‌بک اسپرت هیوندای i30 N آماده فروش نشده است، پس i30 SR تا آن زمان جایگاه خود را به عنوان پرچم‌دار ارزش‌مند در کلاس خودروهای هاچ‌بک هیوندای حفظ می‌کند.

هیوندای I30 توربو

مشخصات i30 SR توربو ممکن است کمی آشنا باشد، به این دلیل که آن‌ها تقریبا مشابه با پیشرانه‌ی توربوی النترا SR هستند. هیوندای در این خودروی جدید از پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱.۴ لیتری توربو استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۵۰ کیلو وات (۲۰۱ اسب بخار) قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور است؛ حداکثر گشتاور پیشرانه‌ی این خودرو در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است. هر کس که علاقه‌مند به داشتن خودرویی با عملکرد بالاتر است، باید منتظر عرضه شدن نسخه‌ی i30N بماند که قرار است اواخر امسال به بازار ارائه شود.

اگر چه تمامی مدل‌های این خودرو دارای جعبه دنده ۶ سرعته دستی هستند، اما نسخه‌ی SR توربو به واسطه قدرت بالاتر نیازمند جعبه دنده سریعتری است، لذا این مدل با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و دو کلاچه نیز ارائه می‌شود. استفاده از این جعبه دنده تجربه‌ی خوبی از رانندگی برای راننده فراهم می‌کند و امکان تعویض سریع دنده را برای او فراهم می‌کند. اما به دلیل برخی وقفه‌های ناخوشایند در دریچه‌ی گاز پیشرانه، در تعویض دنده از  یک به دو با شتاب کمی انجام می‌شود.

دمدمی مزاج بودن و وقفه‌هایی که در عملکرد جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه رخ می‌دهد باعث شکایت‌های زیادی به عملکرد جعبه دنده‌های اتوماتیک هیوندای شده است ولی طوری نیست که مزاحمت زیادی برای راننده ایجاد کند. به هر حال افرادی که از این جعبه دنده راضی نیستند، می‌توانند جعبه دستی را در فرم سفارش انتخاب کنند.

هیوندای I30 توربو

هیوندای تغییرات این خودرو را با یک تعلیق عقب در زیر بدنه‌ی خودرو شروع کرده است. میله پیچشی از تنظیمات استاندارد این خودرو رفته است و جای خود را به یک سیستم کاملا مستقل برای تکمیل تعلیق چند میله‌ای جلو داده است. این همان ویژگی‌های اساسی است که در النترا SR توربو استفاده شده است، و به ویژه برای جاده‌های استرالیا طراحی شده است. سیستم تعلیق این خودرو نرم بوده و در جاده‌های شهری با نرمی دست‌اندازها را پشت سر می‌گذارد؛ حتی هنگامی که با سرعت‌گیرهای بسیار وحشتناک روبرو می‌شود. با افزایش سرعت و عبور از پیچ، سیستم تعلیق انعطاف نشان داده و خللی در عملکرد آن وارد نمی‌شود. در حقیقت، خودروی i30 SR در پیچ‌ها حرکات بدنه را به خوبی کنترل می‌کند.

هیوندای I30 توربو

در حالت عادی فرمان کمی محکم احساس می‌شود ولی در هنگام حرکت عملکرد بسیار خوبی دارد به طوری که در شدیدترین پیچ‌ها می‌توان خودرو را به راحتی عبور داد. در نگاه اول غربیلک فرمان کمی کوچک به نظر می‌رسد اما در واقع این‌طور نیست. تعادل خودرو به طور کامل خنثی است و با یک نیش ترمز و چرخاندن فرمان می‌توان به راحتی محور عقب خودرو را چرخاند؛ با وجود تایرهای هنکوک ونتوس پرایم ۲ به چرخ‌های جلو وارد می‌کند به راحتی از روکش چرمی فرمان دریافت کرد.

در رانندگی با خودروی هیوندای i30 SR توربو شما متوجه می‌شوید که در جاده‌های مرطوب انگار دیفرانسیل مناسبی رو اکسل جلو وجود ندارد، به خصوص اگر در جاده‌های پر پیچ و خم حرکت کنید؛ البته مشکل خاصی وجود ندارد و فقط یک احساس است.

هیوندای I30 توربو

در داخل خودرو نیز تجربه‌ی رانندگی با یک خودروی هاچ‌بک داغ وجود دارد و این تنظیمات پایه مدل i30 با توجه به امکانات اسپرت برای مطابقت با علامت SR در خودرو قرار داده شده است. صندلی‌های چرمی خودرو گرم و سرد می‌شوند و با دوخت قرمز و کمربندهای صندلی قرمز تکمیل می‌شوند. داشتن یک سان‌روف کامل پانوراما در عقب خودرو چشم‌گیر است، و مسافران فضای اتاق وسیع‌تری را با تماشای مناظر احساس خواهند کرد. یک فضای کوچک نیز پشت آفتاب‌گیرها وجود دارد اما راننده مجبور است به‌صورت فیزیکی آن را باز کید و هیچ حسگر فعال‌کننده‌ای برای این کار وجود ندارد. 

هیوندای I30 توربو

حسگرهای پارک خودرو، پایش نقاط کور دید راننده، کنترل هشدارهای برخورد با اشیا در عقب خودرو و دستیار نگهداری در مسیر مستقیم، همراه با کنترل کروز انطباقی از امکانات استاندارد هیوندای i30 SR توربو است. نقصی که در سیستم کروز کنترل این خودرو به چشم می‌خورد، این است که تمایل به افزایش سرعت به بیش از میزان تعیین شده دارد.

سیستم اطلاعات و سرگرمی اصلی هیوندای در این خودرو به سادگی قابل استفاده است، و راننده می‌تواند به ناوبری داخلی در i30 دسترسی داشته باشد، چیزی که در مدل النترا وجود ندارد. اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) هر دو به عنوان امکانات استاندارد در دسترس هستند. همچنین یک دوربین دنده عقب، و حسگرهای پارک در چهار گوشه خودرو جزو امکانات استاندارد هستند. کیفیت تصویر در خودروی هیوندای i30 SR توربو قطعا نسبت به النترا بهبود یافته است.

در بیرون خودرو، مدل SR توربو با تعدادی افزونه‌های اسپرت مجهز شده است. مدل SR مجهز به رینگ‌های ۱۸ اینچی منحصر به فرد، راهنمای اگزوز دوگانه، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، چراغ‌های LED روز روشن، آینه‌های جانبی با چراغ‌های LED، و عناصر برجسته‌ی کرومی پرداخت شده در جلو پنجره مشبک الماسی است. مرسدس بنز در حال حاضر چیزی شبیه به این را در خودروهای کلاس A انجام می‌دهد، اما هنوز هم به نظر می‌رسد آنچه در این خودروی کره‌ای وجود دارد جدیدتر است. 

هیوندای I30 توربو

در استرالیا، مشتریان باید ۲۶۰۰۰ دلار استرالیا برای خودروی هیوندای i30 SR پایه و ۳۲۰۰۰ دلار برای مدل پریمیوم پرداخت کنند. این دو تفاوت‌هایی با هم دارند که باعث تفاوت قیمت می‌شود؛ صندلی‌های گرم و سرد، سقف پانوراما، پنجره‌های آلومینیومی در تمام سطوح و قطعات تریم کرومی در بیرون خودرو از جمله‌ی این تفاوت‌ها هستند.

در ایالات متحده آمریکا، هیوندای i30 SR با نام النترا جی‌تی اسپرت (Elantra GT Sport) شناخته شده است. در حقیقت این همان خودروی هیوندای i30 SR است، با این تفاوت که فرمان در سمت دیگر قرار دارد. قیمت این خودرو از ۲۳،۲۵۰ دلار آغاز می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما