شناسهٔ خبر: 21709188 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زنده نگه داشتن آیین های مذهبی جامعه را از صدمات دور می کند

به گزارش ایرنا احمد انارکی محمدی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت سومین سالرزو ثبت ملی آیین جوش زنی در روستای هرمزآباد رفسنجان ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا احمد انارکی محمدی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت سومین سالرزو ثبت ملی آیین جوش زنی در روستای هرمزآباد رفسنجان ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان افزود: آسیب های اجتماعی فراوانی از جمله اعتیاد، طلاق، بدرفتاری، تکدی گری و غیره در کمین انسانها است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آسیب ها که نسل جوانان امروز و نسل آینده جامعه را تهدید می کند فضاهای مجازی است بیان کرد: فضای مجازی هم می تواند فرصت یادگیری و تمرین ِآماده شدن برای زندگی آینده باشد هم می تواند تهدید و نابودی باشد.
انارکی محمدی تصریح کرد: نسل امروز ما به مسائل آگاه هستند و جوانان امروز در فضاهای مجازی با درسهای مختلف عاشورایی و مکتب ابا عبدالله الحسین (ع) آشنا می شوند و سعی می کنند در زندگی شیوه زندگی ائمه اطهار (ع) را در پیش بگیرند.
وی ادامه داد: به ندرت افرادی نیز هستند که از عاشورا پند نمی گیرند که امید می رود با افزایش سطح آگاهی این افراد، معضلات اجتماعی کاهش یابد بنابراین زنده نگه داشتن این آیین ها بسیاری از صدمات را از ما دور خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: جوش زنی یکی از آیین های ثبت شده و نشانه ای از وحدت، مشارکت عمومی، همت والا و اتحاد است و می تواند یکی از پتانسیل ها و ظرفیت ها برای وحدت و اتحاد و همراهی بین مسلمانان برای براندازی دشمنان اسلام باشد.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی افزود: همیشه ظالم و مظلوم وجود داشته و ایران اسلامی با اهدای خون شهدا از قبل از انقلاب و در زمان جنگ و فتنه ها در راه مقابله با ظالم ثابت قدم بوده است.
محمدی انارکی خاطرنشان کرد: گروه داعش در سوریه در حال نابودی است اما دشمن از کار نایستاده و آمریکا و اسرائیلی ها حامی این آنها هستند و با ایجاد همه پرسی بدون دلیل در منطقه کردستان سعی در ایجاد تفرقه بین شیعیان دارند.
وی ادامه داد: امیدواریم با تدابیر شورای عالی امنیت ملی و کشورهای منطقه بتوانند این فتنه را بخوابانند.
امام جمعه رفسنجان هم در این آیین گفت: عزاداری سنتی دیرینه جوش زنی توسط مردم هرمزآباد صدها سال در حال برگزاری است و هر سال با شکوهتر برگزار می شود.
حجت الاسلام عباس رمضانی پور با اشاره به اینکه امروز وارث گذشتگان هستیم و خوشحالیم در این نقطه از شهرستان این عزاداری سنتی و ارزشمند به ثبت رسیده افزود: امام حسین(ع) فرمود اگر مرا اطاعت کنید و از من تبعیت داشته باشید من شما را به راه رشد هدایت می کنم.
امام جمعه رفسنجان اظهار کرد: امروزه جلوه، تبلور و نور امام حسین (ع) در فرزندش سید علی امام خامنه ای دیده می شود و شایسته است ملت، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، نیروهای نظامی از ولی امر اطاعت کنند.
دبیر ستاد گرامیداشت سومین سالروز ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد هم به سابقه 200 ساله آیین جوش زنی روستای هرمزآباد اشاره و تصریح کرد: آئین جوش زنی هرمزآباد با سابقه 200 ساله از نیاکان و بزرگان ما به ارث و به ثبت ملی رسیده است.
ابراهیم رضوی مقدم اظهار کرد: آیین جوش زنی هرمزآباد سه سال قبل با شماره 544 در ردیف آثار ناملموس ایران به ثبت رسید.
وی در تشریح معنای جوش زنی گفت: جوش زنی برآمدن جوش از دل انسان است و با تشکیل حلقه انسانی، دستها به کمر یکدیگر به نشانه اتحاد حلقه می شود و سینه زنی شور، رعب و وحشت را به دل دشمنان امام حسین(ع) می اندازد.
رضوی مقدم تأکید کرد: چنین اتفاق فرهنگی در این روستا باید بزرگ داشته شود چرا که اتفاقی مهم برای ما است و مهم اتحاد بین مسلمین و عزاداران حسینی است.
وی اظهار کرد: در سال 95 تمبر پستی آیین جوش زنی هرمزآباد در اداره پست کرمان به ثبت رسید و سال قبل هم آیین رونمایی از آن انجام شد.
رضوی مقدم در ادامه بیان کرد: روستای هرمزآباد با 2 هزار و 470 نفر جمعیت، 24 شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده و دارای ظرفیتهای مهمی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان از ثبت ملی علم بندان و شعده گردانی رفسنجان و مسجد 'پایینی' هرمزآباد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: میراث فرهنگی ناملموس در واقع بخش غیرقابل رویت فرهنگ است که به طور شفاهی و سینه به سینه به نسل های بعد منتقل می شود که امیدوارم همانطور که ثبت ملی آیین جوش زنی در هرمزآباد به ما رسیده، امانت دار خوبی باشیم و به آیندگان بسپاریم.
حسن حسینی اظهار کرد: در ارتباط با این میراث ناملموس که در این روستا ثبت شده باید در حفاظت از این میراث فرهنگی، به مجموعه میراث فرهنگی کمک کنید که فعالان فرهنگی در این رابطه باید اصالت این سنت و این آیین را حفظ کرده و از بدعت ها دوری کنند تا از شکل سنتی خود خارج نشود.
وی خاطرنشان کرد: ثبت ملی علم بندان و شعده گردانی در مسجد پایینی هرمزآباد در دستور کار قرار دارد که امید می رود این مسجد و آیین علم بندان نیز ثبت ملی شود.
در این مراسم از پیرغلامان اباعبدالله خانواده های مرحوم سید محمدتقی خردمند، مرحوم یدالله جباری، مرحوم علیمحمد کاشفی، مرحوم سید احمد رضایی، مرحوم حسین عبدالهی و همچنین حاج علامرضا حسینی، حاج علی رضوی مقدم، حاج عباس عبدالهی، محمد جباری، حاج سید عبدالعظیم خردمند تقدیر شد.
رفسنجان در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
7433/3029
خبرنگار:مریم رضایی

نظر شما