شناسهٔ خبر: 21707797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

محرم متفاوت در جمهوری آذربایجان؛

اینجا شیعیان بخاطر عزاداری عاشورا جریمه و زندانی می‌شوند +عکس و فیلم

منبع: تسنیم

برغم ممانعت‌های دولتی و دستگیری فعالان هیات‌های عزاداری در جمهوری آذربایجان، تجمعات عظیم عاشورایی در فضای باز و در محوطه‌ها و خیابان‌های اطراف مساجد در باکو، سومقائیت، گنجه و نارداران تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی «نور» تصاویری از برگزاری تجمع مراسم عاشورا در محوطه اطراف امام زاده «بی بی رحیمه(س)» نارداران منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی « نور»، عزاداران حسینی در نارداران با سردادن نوحه‌های عاشورایی، با نداهای «لبیک یا حسین» ، «طوفان و باد فرومی خوابد، اما مکتب حسین (ع) آرام نمی‌گیرد»، « زینبم من، زینب بلا دیده‌ام - من در این وطن، بسیار جفا دیده‌ام» به سینه‌زنی پرداختند.

همچنین پایگاه اینترنتی «نور» خبر داد برغم ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری در جمهوری آذربایجان، دسته عزاداری مردم در شهر گنجه در شب تاسوعا با وجود ممانعت نیروهای پلیس و قشون داخلی وزارت کشور جمهوری آذربایجان به حرکت درآمد.

دسته عزاداران حسینی در شهر گنجه با عبور از سد نیروهای پلیس وارد محوطه «امامزاده ابراهیم» گنجه شد و به عزاداری پرداخت.

پایگاه اینترنتی «اسلامین سسی» جمهوری آذربایجان نیز خبر داد در شهر گنجه ، شمار زیادی از اهالی این شهر دستگیر شده‌اند.

شمار زیادی از اهالی گنجه با ورود به محوطه امامزاده ابراهیم(ع) شب را تاصبح در آنجا باقی مانده‌ و در صبح روز عاشورا خواستار باز شدن در این امامزاده شدند.

نیروی پلیس گنجه با استفاده از تصاویر دوربین مداربسته، نزدیک به 30 نفر از اهالی شهر گنجه را که تصاویرشان ضبط شده، دستگیر کرده است.

«اسلامین سسی» همچنین از اعمال فشارهای پلیس و وجود فضای خفقان در مناطق مختلف جمهوری خودمختار نخجوان در روز عاشورا و بازداشت شماری از فعالان مراسم‌های عزاداری در نخجوان خبر داد.

همچنین پایگاه اینترنتی «پرس - آذ» خبر داد مدیران مدارس در شهر لنکران برای جلوگیری از حضور دانش‌آموزان در مساجد و مراسم عزاداری، جریمه‌های سنگین مالی 1700 مناتی از والدین شماری از دانش‌آموزانی که در مساجد دیده شده اند، اخذ کرده‌اند.

همچنین دوتن از اهالی لنکران به نام های واصف و توران، به علت برگزاری مراسم عزاداری در منازل خود دستگیر و به 30 روز بازداشت محکوم شده‌اند.

نیروهای پلیس لنکران تمامی پرچم های «یاحسین» و «یا ابوالفضل» و پارچه‌های سیاه را از سردر مساجد جمع‌آوری کرده‌اند و از ورود دانش‌آموزان به مساجد جلوگیری کرده و جوانانی را که لباس‌هایشان نوشته‌های عاشورایی داشته است، بازداشت کرده‌اند.

همچنین پایگاه های اینترنتی جمهوری آذربایجان از برگزاری تجمعات عظیم در اطراف مسجد مشهدی داداش در مرکز باکو، مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در روستای «یئنی گونشلی» در حومه باکو و شهر سومقاییت، برغم ممنوعیت رسمی عزاداری در خارج از مساجد جمهوری آذربایجان خبر دادند.

پایگاه اینترنتی «اسلام - آذری» نیز خبر داد درپی حملات رسانه ای به والدین دختر خردسالی که عکس باحجاب اسلامی وی در مراسم عاشورا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، مادر این دختر با تاکید بر اینکه نمی‌خواهند نامش فاش شود، تصریح کرد:« می‌خواهم فرزندم را با عشق به امام حسین(ع) پرورش دهم و هیچ اهمیتی به حملات رسانه‌ای نمی‌دهم.»

از سوی دیگر، زاهد عروج، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود در نشست این مجلس، دختران چادری را به نیروهای انتحاری در سوریه تشبیه کرد و گفت: «من درک می‌کنم که مصیبت امام حسین(ع) در کشور ما با قلبی مملو از درد یاد می‌شود. اما، مصیبت امام حسین و به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح، باید دینداران و غیردینداران را به اندیشه وادارد. ما در روز گذشته (روز عاشورا)، شاهد صحنه‌هایی ناراحت‌کننده در این باره بودیم.»

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: «آیا در مجالس عزاداری مسیحیان، زنجیر زدن و خون ریختن و بردن کودکان برای مشاهده این صحنه‌ها را دیده‌اید؟ ما در چه دورانی زندگی می‌کنیم؟ چه مراسم‌هایی را برگزار می‌کنیم؟ من مدرسه و کتابخانه را در مقابل مراسم عاشورا قرار نمی‌دهم. آنها می‌گویند می‌توان کتاب‌ها را در مساجد نیز عرضه کرد. اما دولت از مسجد نمی‌تواند اداره شود. چند روز پیش، تصاویر کودکان کم سن و سال را که از زیر ویرانه‌ها در سوریه درآورده شده بودند، دیدیم. والدینشان، آنها را به امید بهشت به آن خرابه‌ها برده بودند. وقتی کودکان پیچیده شده به چادر و روسری را در مراسم عاشورا می‌دیدم، فهمیدم که نیروهای انتحاری که در آینده به سوریه خواهند رفت، پرورش می یابند. من به برگزاری مراسم ها به این شکل اعتراض دارم. با برخورد انضباطی نمی‌توان از اینها جلوگیری کرد. اما، می‌توان با آموزش و تبلیغات از آن جلوگیری کرد. این باید ما را به اندیشه وادارد.»

اوکتای اسدوف، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه در جمهوری آذربایجان دین از دولت (دین از سیاست) جداست، گفت: «نمی‌توان دولت را از مسجد اداره کرد.»

نظر شما