شناسهٔ خبر: 21683584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق: تصمیم نظام درباره اقلیم کردستان، بر منافع اقتصادی ارجحیت دارد

تهران- ایرنا- رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: هیچ اولویت اقتصادی به اندازه اولویت های نظام اسلامی و تصمیم گیری های شورای عالی امنیت ملی در موضوع اقلیم کردستان عراق اهمیت ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «یحیی آل اسحاق» امروز (دوشنبه) در پایان نشست خبری با موضوع تحولات عراق و تاثیر آن بر روابط اقتصادی با ایران در محل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق در جمع خبرنگاران افزود: همه پرسی در اقلیم کردستان عراق انجام شده است و اینک تابع سیاست های کلی کشور در این زمینه هستیم.
وی بیان داشت: اخذ این تصمیم بیشترین ضرر و زیان را به مردم کردستان و ملت کُرد وارد می کند و امیدواریم روابط توسعه ای و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان تداوم داشته باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: اراده ما در وهله نخست، تمکین به تصمیمات نظام اسلامی است و حال که همه کشورها بر «بد» بودن برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان اجماع نظر دارند، کردها نیز باید به آن تمکین کنند.
وی یادآوری کرد: برای تضمین کیان کشور، امنیت ملی و اهداف عالی نظام اسلامی جان داده ایم و روابط اقتصادی و کسب درآمد ارزی در مقابل آن مهم نیست؛ امروز هیچ چیز به اندازه اولویت های نظام برایمان اهمیت ندارد.
آل اسحاق تصریح کرد: تصمیم گیری شورای عالی امنیت ملی برای ما خط اصلی است و تابع آن خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به صادرات کشورمان به عراق که بیشتر شامل کالاهای مصرفی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی است، اظهار داشت: بازار عراق به دلایل مختلف برای کشورمان مهم است و تا 15 سال دیگر می تواند بازاری طلایی برای ایران مطرح باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: این در حالی است که هنوز واحدهای اصلی و برندهای مشهور کشورمان وارد بازار عراق نشده اند و 80 درصد صادرات ما به این کشور را خدمات فنی و مهندسی تشکیل می دهد.
وی تاکید کرد: هرچند عراق بازاری بزرگ برای کشورمان است، اما فراموش نکنیم به مثابه جاده ای سنگلاخی است و فعالان اقتصادی علاقه مند به حضور در این کشور باید با سختی های کار در آنجا مواجه شوند.
آل اسحاق ابراز امیدواری کرد، برای حل این مشکلات، دولت و سازمان های بیمه ای کشورمان فعالتر اقدام کنند.
وی یادآوری کرد: با وجود پیگیری فعال ایران برای حضور در بازار عراق، اما عراقی ها رفتار خیلی خوبی با فعالان اقتصادی کشورمان ندارند و به رقبای ایران بیشتر توجه دارند.
به گزارش ایرنا، با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه هفته گذشته (سوم مهر) در مناطقی از شمال عراق از جمله استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025*خبرنگار: محمد ملک دار* انتشار: لیلا جودی

انتهای پیام /*

نظر شما