شناسهٔ خبر: 21662156 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

روایتی از آداب و رسوم مردم خوزستان برای عزاداری در ماه محرم

مردم ولایتمدار استان خوزستان هرسال با آغاز ماه محرم برنامه‌های متنوعی شامل عزاداری، سینه زنی، زنجیرزنی، تعزیه، حرکت قافله‌های عزادارای در شهرها و خیابانها برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، مردم شهیدپرور خوزستان که از چند روز پیش به استقبال ماه پیروزی خون بر شمشیر رفته بودند، با فرارسیدن ماه محرم برنامه‌های ویژه این ایام را از شب گذشته آغاز کردند.

در اهواز و شهرهای مختلف سراسر استان محل‌های نصب تبلیغات شهری مملو از اطلاعیه‌های برگزاری مراسم‌های روضه و سوگواری ایام محرم شده است.

مردم ولایتمدار استان خوزستان هرسال با آغاز ماه محرم برنامه‌های متنوعی شامل عزاداری، سینه زنی، زنجیرزنی، تعزیه، حرکت قافله‌های عزادارای در شهرها و خیابانها برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

در خوزستان عاشقان اهل بیت (ع) با راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی با عنوان موکب‌های عزا در این ماه ضمن عزاداری در این موکب‌ها به پذیرایی از مردم می‌پردازند که این موضوع در حال حاضر بین مردم این دیار به عنوان یک سنت و آداب و رسوم برای مردم تبدیل شده است که باعث الگوبرداری دیگر مردمان کشور شده است.
 


هیئت‌ها نیز در این ایام برنامه‌های عزاداری خود را دست به دست چرخاندند و مشتاقان به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را از برنامه‌های خود مطلع کرده‌اند.

شب اول محرم در خوزستان در حالی با حضور پرشور مردم در حسینیه‌ها، تکایاها و هیئت‌ها سپری شد که گردوغبار این مهمان همیشگی چند روزی است در این استان جا خشک کرده بود و علی رغم شرایط بد آب و هوایی نتوانست جلوی ارادت مردم خوزستان را به سالار شهیدان بگیرد.

در خوزستان شور حسینی در مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با سیاه پوش کردن هر کوی و برزن، برافراشتن پرچم‌ها و بیرق سیاه به یاد مظلومیت امام حسین و خاندانش در کوچه‌ها و خیابان از روزهای قبل محرم نمایان و در روزهای عزاداری به اوج خود می‌رسد.

اینجا بازار روضه‌های خانگی داغ است، در این ایام خانه‌هایی که روضه دارند با نصب یک پرچم سیاه یا سبز و قرمز در بالای خانه خود و باز گذاشتن در منزل، برای دعوت از عزاداران اعلام آمادگی می‌کنند، در خیابان‌ها نیز با برپایی خیمه‌های رنگی و سیاه و برپایی تکایا یاد محرم را گرامی می‌دارند.
 


در دزفول نیز از روز اول محرم مردم کوچه‌ها و خیابان‌ها را با پارچه‌های سیاه می‌پوشانند و در مکان‌های مناسب تکیه برای عزاداری برپا می‌کنند، در بین این تکیه‌ها، تکیه‌هایی که مخصوص کودکان و نوجوانان است ویژگی و شکوه خاصی دارد.

صبح عاشورا همه هیئت‌های عزادار به منطقه امامزاده رودبند رفته و عزاداری می‌کنند، در عصر عاشورا نیز دسته‌های عزادار قسمت حیدرخانه به سمت محلات نعمت‌خانه یا صحرا بدر رفته و از سوی اهالی آن محلات با نذورات و ذبح گوسفند پذیرایی می‌شوند.

شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر و شادگان در نخستین روز ماه محرم همانند دیگر شهرهای میهن اسلامی در غم و اندوه سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) سیاهپوش و غرق ماتم می‌شود.
 


یکی از آیین‌هایی که در شب‌های دهه نخست ماه محرم در شهرهای جنوبی استان خوزستان جلوه‌ای خاص به عزاداری مردم این شهر می‌دهد، نوع نوحه‌ها و سینه زدن مردم این دیار است که معروف به نوحه خوانی بوشهری و سینه زنی واحد است.

یکی دیگر از سنت‌های زیبای نواحی جنوب غربی استان خوزستان در ماه محرم، سبک نواختن سنج و دمام این مناطق است که از سابقه‌ای طولانی برخورداراست. و از روز قبل دهه محرم آغاز و تا شام غریبان ابا عبدالله ادامه دارد.

در اماکن‌های مقدس و مذهبی هر شب مراسم سینه زنی و نوحه خوانی محرم برپا بوده و اقوام مختلف به عزاداری اباعبدالله الحسین و خانواده بزرگوار ایشان می‌پردازند.
 


سوگواری در روستاهای بختیاری نشین نیز بسیار جالب و دیدنی است به گونه‌ای که شنیدن نوحه‌هایی از زبان افراد مسن روستا که بدون داشتن کتابی نوحه سرایی می‌کنند بر حزن و اندوه شب‌های محرم می‌افزاید.

در بهبهان که یک شهر سنتی و مذهبی است و تعداد زیادی مسجد و حدود 60 امامزاده دارد؛ هنگام عزاداری بعضی از این امامزاده‌ها به شدت شلوغ می‌شوند. هر محله متناسب با سنت‌های خود به عزاداری می‌پردازد و حتی نوعی رقابت را هم در این مراسم بین مردم می‌توان دید.

مهم‌ترین و معروف‌ترین نوع سینه‌زنی مردم بهبهان "سه سنگ" نام دارد که عزاداریان سه بار دست‌های خود را با ریتم خاصی به سینه می‌زنند. این نوع سینه‌زنی در ابتدا در بهبهان شکل گرفته و بعد هم به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد. حتی این نوع سینه‌زنی در هنگام جنگ در خرمشهر رواج زیادی داشت.

در بین مردم هفتکل مانند سایر نقاط کشور روز هفتم محرم به روز حضرت ابوالفضل العباس (ع) معروف است و آداب و رسوم خاصی دارد. در این روز بزرگ حزن و اندوه فراوان شهر را فرا می‌گیرد و همه خود را را برای عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می‌کنند.

خانواده‌های هفتکلی در این روز با طبخ آش برگ، شله زرد، حلیم و حلوا برای گرفتن حاجت خود با شفیع قرار دادن باب الحوائج و علمدار کربلا نذری می‌دهند.
 


در شوشتر، رامهرمز و برخی دیگر از شهرهای شمالی استان خوزستان با برگزاری شبیه‌خوانی، ایام عزاداری را گرامی می‌دارند، بر تن کودکان لباس سبز می‌پوشانند و نوزادان را در گهواره‌هایی که به یاد حضرت علی‌اصغر (ع) با پارچه‌های سبز رنگ پوشانده شده، می‌گذارند، علم بلند می‌کنند و عزاداران به همراه دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوی زیارتگاه‌های شهر حرکت می‌کنند تا در نماز جماعت شرکت کنند.

در مناطق دیگر استان نیز عزاداری‌ها به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌گردد. همچنین هرکدام از اقوام خوزستان از دیرباز تاکنون سبک و شیوه خاص خود را برای ابراز ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع)، خاندان و یاران ایشان داشته‌اند.

 
زنان نیز در این مراسم نقش گسترده‌ای دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به مراسم سوگواری «لطمیه» اشاره کرد که زنان عرب ایران برگزار می‌کنند. لطیمه نوعی سینه زنی مخصوص بانوان عرب خوزستانی است که پس از قرن‌ها هنوز متداول است.
 

نظر شما