شناسهٔ خبر: 21609839 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شجاعت رزمنده های ملکشاهی چون نگینی در تاریخ دفاع مقدس

ایلام – ایرنا – نماد های ایمان ، ایثار ، شهادت و شجاعت در حماسه های جاودان رزمنده های ملکشاهی در دوران دفاع مقدس تلالویی به درخشندگی خورشید تابان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا شهرستان ملکشاهی در دوران دفاع مقدس بخشی از شهرستان مهران بود ، پنج هزار رزمنده شجاع و مردمی و همچنین موقعیت جغرافیایی ملکشاهی به عنوان محور دوم و سپر مسحکم دفاعی نقش بسیار مهمی در آزاد سازی مهران و عقب نشینی و اضمحلال ارتش دشمن بعثی در نوار مرزی مهران داشت .
در هشت سال دفاع مقدس رزمنده های جان برکف این دیار در خط مقدم جبهه و در دفاع از مرزهای ایران اسلامی حماسه ها آفریدند.
به دنبال فرمان تاریخی امام (ره)مبنی بر شکل گیری بسیج مردمی ، بزرگان و معتمدین ایل ملکشاهی با ساماندهی نیروهای رزمنده داوطلب در قالب گروه های محلات مردمی و عشایر و تجهیز این نیروها به سلاح های جنگی و حتی سلاح شکاری و انجام آموزش های ابتدایی جنگی ، پنج هزار نیروی رزمنده شجاع ،با انگیزه مومن و انقلابی را به خط مقدم جبهه و جنگ گسیل داشتند .
مراد دلاوری از رزمنده های هشت سال دفاع مقدس می گوید ، پس از اشغال مهران در تاریخ 31/6/1359 مهاجرین مردمی به دلیل بسته شدن تنگه کنجیانچم از مسیر ترشابه رهسپار ملکشاهی شدند و دشمن نیز جهت پیشروی به سمت ارتفاعات ترشابه و ورگردل در حرکت بود و میرفت فاجعه انسانی شکل گیرد،مردم و رزمنده های ملکشاهی به محض دریافت چنین اخباری بلافاصله و بی درنگ با هر سلاح و امکاناتی به کمک مهاجرین و دفاع از محور ترشابه رفتند ،وبا شجاعت تمام ضمن نجات مهاجرین گرفتار در ارتفاعات ترشابه ، با تشکیل سد پولادین دفاعی پیشروی دشمن را متوقف نمودند .
سد مستحکم و نفوذ ناپذیر رزمنده های مردمی ملکشاهی در محور ترشابه دشمن را خسته و ناامید ساخته بود و عملیات های پی در پی دشمن مذبوحانه منجر به شکست شد و بعد از مدت کوتاهی این دشمن بعثی بود که در مقابل حمله های چریکی رزمنده های دلاور ملکشاهی دفاع و مجبور به شکست و عقب نشینی از محور ترشابه گردید.
این پیروزی بزرگ جنگی و ارزشمند که تماما با محوریت نیروهای مردمی ملکشاهی رخ داد به عنوان فتح گردل و ترشابه یاد می شود که هم اکنون سنبل آن همه عشق و ایثار و شهادت و شجاعت یادمانی زیبا با نگین درخشان بر بلندیهای ترشابه خود نمایی می کند و زیارتگاه مردم ولایت مدار ملکشاهی است.
در آن روزهای خوف و خطر که دشمن وحشی مجهز به امکانات مدرن جنگی مرزهای ما را به شدت تهدید کرده بود رزمندگان زبده ملکشاهی با تشکیل گروه ویژه ضربت قهرمانانه به دل دشمن زدند و ضربات آنها باعث توقف ماشین جنگی دشمن در محور مران گردید.
شهید خیدان ملکشاهی ،شهید مراد جواهری ، محمد شهمیر،مراد دلاوری ،خلیل آهنجگر،صفرکد خدایی ، فریدون کرمی نژاد شیخ علی شیردل،غلام رحیمی ،جبار نریمانی ،مروت عبدی اصلی ترین افراد این گروه بودند که حماسه شجاعت و ایثار آنها آن روزها نقل محافل جنگی شده بود .
فریدون کرمی نژاد از رزمند های گروه ضربت می گوید :این گروه با وارد شدن به عقبه ارتش دشمن در دل شب و حملات چریکی باعث سردرگمی دشمن و وارد کردن ضربات سهمگین نظامی و توقف ماشین جنگی دشمن متجاوز شد.
مرحوم زنده یاد حاج عباس عزیزیان از بزرگان و معتمدین و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در خاطرات خود آورده است : در همان اوایل جنگ مردم داوطلبانه در قالب گروهای مختلف محلات و طوایف و عشایر ،ساماندهی ، مسلح و آموزشهای ابتدای جنگ انجام می گرفت و بلافاصله به خط مقدم جبهه اعزام می شدند ، به دلیل کمبود امکانات اعم از خودرویی وتجهیزات جنگی ، مردم با هر وسیله و امکاناتی که در اختیار داشتند به کمک آمدند و خلاصه اینکه همه بسیج شدند و زنان نیز با پخت نان و غذا و بافتن لباس و تدارکات جنگی از رزمنده ها حمایت نمودند.
بخش 15 هزار نفری ملکشاهی در دوران دفاع مقدس از توابع شهرستان مهران بود که در دفاع مقدس با اعزام 5000 رزمنده به خط مقدم جبهه و تقدیم 385 شهید ، 1000 جانباز و 17 آزاده نقش کلیدی و بسیار مهمی در توقف ماشین جنگی دشمن و دفاع عزتمندانه از نظام جمهوی اسلامی ایران در مرز جنگی مهران داشت.
شهر ارکواز و روستاهای تابعه چندین بار در دوران دفاع مقدس و در سال 64 مورد بمباران هوایی دشمن قرار گرفت و 72 نفر از مردم بی دفاع نا جوانمردانه به خاک و خون کشیده شدند.
سردار شهید علی غیوری زاده و سردار شهید علی بسطامی از سرداران به نام این شهرستان هستند .
خبرنگار : روح الله احمدی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6034/7179

انتهای پیام /*

نظر شما