شناسهٔ خبر: 21609234 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در مراسم رونمايي از صندوق سپاس مطرح شد

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت در معرض ريسك بانكي

روزنامه جوان

در حال حاضر از كل منابع 124 هزار ميليارد توماني صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري درآمد ثابت حدود 70 هزار ميليارد تومان صرف سپرده‌هاي بانكي شده است.

صاحب‌خبر -
هادی غلامحسینی

در حال حاضر از كل منابع 124 هزار ميليارد توماني صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري درآمد ثابت حدود 70 هزار ميليارد تومان صرف سپرده‌هاي بانكي شده است.
به طور متوسط حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان از مجموع 120 هزار ميليارد تومان منابع جذب شده توسط صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت در شبكه بانكي سپرده‌گذاري شده است كه اگر روزي شبكه بانكي با مشكل مواجه شود، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز از اين بحران مستثني نخواهند بود. مديرعامل تأمين سرمايه آرمان در مراسم رونمايي از صندوق سپاس ضمن بيان مطلب فوق، اظهار داشت: اگر كسي بدون توجه به ساختار و دارايي‌هاي صندوق‌هاي با درآمد ثابت در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري كند، عملاً از بازار سرمايه بَدَل محصول بازار پول را خريده است. به‌رغم اينكه از طريق صندوق‌هاي با درآمد ثابت توانسته‌ايم ۱۲۰هزار ميليارد تومان جذب منابع داشته باشيم اما تمام اين منابع مربوط به بازار سرمايه نيست و بخش عمده منابع‌ در بانك‌ها سپرده‌گذاري شده است، در واقع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت ابزار بازار پول هستند كه از آستين بازار سرمايه سر‌درآورده‌اند. 
   
تداخل سياست‌هاي پولي و مالي در صندوق‌ها
محمودرضا خواجه‌نصيری با بيان اينكه صندوقي با ماهيت بازار سرمايه در كشور وجود ندارد، گفت: سياست‌هاي پولي و مالي در حال حاضر محل تداخلش همين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شده است. اين صندوق‌ها شخصيت‌شان بورسي ولي واقعيتشان شبه‌بانكي است. خواجه‌نصيری اظهار داشت: از آنجا كه در جامعه با بخشي از اشخاص مواجه هستيم كه دنبال ارتباط شفاف بين سرمايه‌گذاري‌شان و كسب و كار و ساختار موجود هستند، از اين رو بر آن شديم تا براي مسلمانان سختگيرتر و مقيدتر فرصت سرمايه‌گذاري فراهم آوريم و در صندوق سپاس تلاش داريم موضوع مديريت اسلامي ثروت را دنبال ‌كنيم. وي گفت: منابع مالي اين صندوق تا زماني كه در هيچ حسابي سرمايه‌گذاري نشده باشد در حساب قرض‌الحسنه سرمايه‌گذاري خواهد شد و در حالت كلي منابع آن در اوراق بهادار يا سهام يا حساب قرض‌الحسنه سرمايه‌گذاري مي‌شود و سود محقق شده بر اساس سود اوراق بهادار و سهام در NAVمنعكس خواهد شد. 
   
انجمن مالي اسلامي ايران، ناظر صندوق
به گفته خواجه‌نصيري، انجمن مالي اسلامي به عنوان ناظر بر عملكرد صندوق نظارت مي‌خواهد اجزاي سرمايه‌گذاري با اهداف ارائه شده، تطبيق داده شود و گزارش عملكرد نيز به طور شفاف ارائه شود. خواجه‌نصيري با بيان اينكه هدف از ايجاد صندوق سپاس دسترسي به ثروت اسلامي براي عموم سرمايه‌گذاران اين صندوق است، گفت: صندوق سپاس از جمله صندوق‌هاي قابل معامله در بورس تهران با قابليت پرداخت سود ماهانه است كه در چارچوب ابزارهاي مالي بازتعريف شده است. 
    
گزينه‌اي براي اقناع متشرعان
وي با بيان اينكه تلاش مي‌شود در صندوق سرمايه‌گذاري سپاس فعاليت‌ها به سمتي حركت كند كه براي سرمايه‌گذاران اقناع كامل از بابت شرعي بودن معاملات فراهم شود، گفت: به عبارتي اين صندوق براي عموم متشرعان مقيد ايجاد شده است كه عمده سرمايه‌گذاري‌هاي آن از طريق اوراق بهادار با درآمد ثابت از جمله انواع صكوك، صكوك اجاره، مرابحه، اوراق مشاركت و در عين حال در برخي از معاملات سهام متمركز شده است. در عين حال تلاش مي‌شود منابع مالي صندوق در مواقعي كه سرمايه‌گذاري وجود ندارد، در حساب صندوق قرض‌الحسنه نگهداري شود. مديرعامل شركت تأمين سرمايه آرمان عنوان كرد: صندوق سپاس اسلامي سود قطعي نداشته و بر اساس سود محقق‌شده ماه قبل به دارندگان واحدهاي سرمايه‌گذاري خود سود پيش‌بيني‌شده ارائه مي‌دهد. بر اين اساس اگر ميانگين اوراق بدهي و اوراق بهادار در بازار مالي به‌عنوان شاخص تعيين شود، تلاش مي‌شود ميانگين نرخ بازدهي اوراق ثابت در بازار پوشش داده شود. وي افزود: بر اين اساس با در نظر گرفتن سود 18 تا 19/5 درصدي اوراق خزانه اسلامي مي‌توان در صندوق سپاس بين 18 تا 20 درصد بازدهي را در سال محقق كرد. وي در خاتمه گفت: سقف منابع سرمايه‌گذاري در صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله سپاس اسلامي مبلغ 500 ميليارد تومان است و اين در حالي است كه تا مبلغ 25 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري از سوي صندوق‌ها منعي وجود ندارد.

نظر شما