شناسهٔ خبر: 21608592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون فنی محیط زیست آذربایجان غربی:

۶۰ غار طبیعی و گردشگری در آذربایجان غربی شناسایی شده است

ارومیه – معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۶۰ غار طبیعی، تاریخی و گردشگری در استان شناسایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت جباری عصر سه شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی غار پاک در اثر طبیعی-ملی غار آبی سهولان مهاباد اظهارداشت: در راستای حفظ و نگهداری قابلیت های غارها در سطح ملی کمیته ای تعریف شده است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور دبیر این کمیته است.

وی با اشاره به اهمیت غارها که یکی از پدیده های ویژه طبیعی هستند گفت: در راستای گرامیداشت روز جهانی غار پاک کارشناسان محیط طبیعی این اداره کل با همکاری اعضای انجمن غواصی وآذربایجان غربی و مهاباد غار پاکسازی کرد.

جباری اضافه کرد: غارها به لحاظ ساختار و شکل، زیبایی، تاریخی و تفریحی حائز اهمیت بوده و هم به علت اینکه می تواند زیستگاهی برای گونه های منحصر بفرد باشد در حفظ تنوع زیستی و حفاظت از آبهای زیرزمینی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی ادامه داد: وظیفه اداره کل در خصوص غارها بررسی زیستگاه و گونه های موجود جانوری در آن بوده و بعد از این ارزیابی ها باستان شناسی،اکتشاف،شناسایی کامل،تدوین برنامه های حفاظتی و بهره برداری مختلف با طرح و تصویب در کمیته مربوطه انجام می پذیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز در این مراسم اظهارداشت: در روز جهانی غار پاک هر ساله برنامه هایی به مناسبت گرامیداشت این روز برگزار می شود، که امسال نیز این مراسم با برنامه های متنوعی از جمله برنامه پاکسازی درون غار و محوطه خشکی وآبی برگزار شد.

فاروق سخنور گفت: غار سهولان از دو بخش آبی و خشکی تشکیل شده ومجموعه خشکی وآبی یک سیکل بسته نعلی شکل را تجسم می کند، برای پاکسازی اعماق بخش آبی از غواصان حامی و دوستدار محیط زیست شهرستان مهاباد ومرکز استان نیز دعوت بعمل آمده بود.

غار آبی تاریخی سهولان که در جنوب آذربایجان غربی در ۳۵ کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد – بوکان واقع شده است یکی از مهمترین و کم نظیر ترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیز ترین جلوه های طبیعت زیبای آذربایجان غربی بشمار می رود و با داشتن حوضچه آبی بزرگ با مناظر فوق العاده دیدنی و دالانهای مملو از آب، بافت آهکی، قندیل های فعال غار و قرار گرفتن در منطقه ای خوش آب و هوا و قدمت تاریخی هر ساله پذیرای جمعیت کثیری از گردشگران است.

نظر شما