شناسهٔ خبر: 21608575 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

اگر می خواهید زوال عقل به سراغتان نیاید این عنصر ضروری را نه زیاد نه کم مصرف کنید!

آلزایمر نوعی از بیماری زوال عقل است. در واقع زوال عقل با بالارفتن سن، استفاده از موادمخدر، سمی شدن بدن، ابتلا به ایدز ، ضربه های مغزی و سکته می تواند به وجود آید که گاهی به آلزایمر منتهی می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف، ابتدا اجازه بدهید تفاوت بین دمانس یا زوال عقل را ب ا آلزایمر مشخص کنیم. آلزایمر نوعی از بیماری زوال عقل است. در واقع زوال عقل با بالارفتن سن، استفاده از موادمخدر، سمی شدن بدن، ابتلا به ایدز و جنون گاوی، مصرف الکل ، ضربه های مغزی و سکته می تواند به وجود آید که گاهی به آلزایمر منتهی می شود.

به همین دلیل سلامت مغز با بالارفتن سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. فعالیت های فکری و جسمی و تغذیه سالم راه های جلوگیری از دمانس است. امروز یکی از موادمعدنی موثر در جلوگیری از زوال عقل یعنی منیزیم را در نت نوشت بررسی می کنیم.

میزان مصرف منیزیم

میزان مصرف موردنیاز روزانه این ماده معدنی طی یک آزمایش از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ بر روی حدود ۱۰۰۰۰ داوطلب با سن متوسط ۶۵ ساله بدون ابتلا به دمانس به دست آمد. با بررسی این گروه ده هزار نفری و در نظر گرفتن جنس و سن افراد میزان مصرف ۰/۷۹ تا ۰/۹۰ millimoles به طور روزانه تعیین شد. آزمایش آن قدر اهمیت داشت که آن را تا سال ۲۰۱۵ ادامه دادند.

زیادتر و کم تر ممنوع

با بررسی حدود ۱۰۰۰ بیمار از گروه ده هزار نفری که به زوال عقل مبتلا شده بودند، تقریبا دو سوم جمعیت بیماری شان به آلزایمر منتهی شد. با بررسی آزمایش خون افراد مبتلا به زوال عقل مشخص شد که میزان منیزیم خون افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر یا کمتر از ۰/۷۹ – ۰/۹۰ بود. به این ترتیب دانشمندان نتیجه گرفتند مصرف بیشتر یا کمتر از این میانگین امکان ابتلا به زوال عقل را سه برابر می کند.

نقاط قوت و ضعف آزمایشات

نقاط قوت این آزمایشات؛ ۱۸ سال مطالعه و تحقیق بود. از طرف دیگر بررسی دقیق میزان منیزیمی که توسط افراد مصرف و اندازه گیری می شد قابل تقدیر است. ولی از آن جا که تعداد محدودی را شامل می شد هنوز نمی تواند به عنوان شاخص مهم مورد تایید مراجع پزشکی قرار گیرد.

آن چه از نتایج آزمایشات حاصل شد به همان مثل قدیمی ایرانی برمی گردد : عقل سالم در بدن سالم است. محققانی هم که آزمایش را رهبری می کردند هر چند اعتقاد دارند مثل سایر تحقیقات قبل از ارائه و اعمال در جامعه به عنوان یک شاخص باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد ولی یک چیز مسلم است این که رژیم غذایی سالم یا مصرف مکمل ها با تجویز پزشک ، فعالیت بدنی و فکری در جلوگیری از ابتلا به بیماری دمانس تاثیر دارد و می تواند به عنوان گزینه های کاهش خطر همیشه باید در نظر گرفته شود.

منبع:نت نوشت

نظر شما