شناسهٔ خبر: 21608334 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آغاز فصل گاو بانگی مرال ها در تالش

به گزارش عصر سه شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا؛ عارف شادکام از آغاز فصل گاو بانگی مرال های پارک جنگلی سیاهداران تالش خبر داد و گفت:

صاحب‌خبر - به گزارش عصر سه شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا؛ عارف شادکام از آغاز فصل گاو بانگی مرال های پارک جنگلی سیاهداران تالش خبر داد و گفت: گوزن های نر برای تعیین قلمرو با نرهای دیگر می جنگند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو، گوزن های ماده را در قلمرو خود جمع می کنند و به این زمان، گاوبانگی می گویند و همه ساله در اواخر شهریور و هفته اول مهر ماه شروع می شود.
وی افزود: مرال از خانواده گوزن ها و از بزرگترین گونه های جانوران علفخوار و زیستگاه طبیعی آن، جنگل های هیرکانی شمال کشور است.
وی تصریح کرد: مرال ها به طور معمول به صورت گله ای زندگی می کنند و فصل جفتگیری آنها نیمه دوم شهریور و هفته اول مهرماه است و اغلب تک قلوزا هستند و طول دوران آبستن این حیوانات به هشت و نیم ماه می رسد.
شادکام ، برای نخستین بار 2 گونه بلبل خالدار و سسک خوش صدا (ساوی) توسط یکی از دوستداران طبیعت در تالاب جوکندان تالش مشاهده و به فهرست پرندگان این تالاب اضافه شد.
وی افزود: در رابطه با پرندگان تالاب جوکندان مطالعات کمی صورت گرفته است و از دوستداران محیط زیست خواستاریم در شناسایی گونه های جانوری آن، اداره حفاظت محیط زیست را یاری کنند.
منطقه حفاظت شده لیسار و تالاب جوکندان با وسعتی بالغ بر 31 هزار و 142 هکتار در شمال شهرستان تالش قرار گرفته و متشکل از ساحل، اراضی جلگه ای و کوهستانی است و زیستگاه انواع قرقاول و پرندگان شکاری نظیر عقاب تالابی، جنگلی و پستاندارانی مانند گربه جنگلی و گراز است.
پارک جنگلی سیاهداران تالش 5 هکتار وسعت دارد و 18 راس مرال در آن نگهداری می شود.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.
دریافت خبر: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام

نظر شما