شناسهٔ خبر: 21608307 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز فصل گاو بانگی مرال ها در تالش

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر سه شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا؛ عارف شادکام از آغاز فصل گاو بانگی مرال های پارک جنگلی سیاهداران تالش خبر داد و گفت: گوزن های نر برای تعیین قلمرو با نرهای دیگر می جنگند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو، گوزن های ماده را در قلمرو خود جمع می کنند و به این زمان، گاوبانگی می گویند و همه ساله در اواخر شهریور و هفته اول مهر ماه شروع می شود.
وی افزود: مرال از خانواده گوزن ها و از بزرگترین گونه های جانوران علفخوار و زیستگاه طبیعی آن، جنگل های هیرکانی شمال کشور است.
وی تصریح کرد: مرال ها به طور معمول به صورت گله ای زندگی می کنند و فصل جفتگیری آنها نیمه دوم شهریور و هفته اول مهرماه است و اغلب تک قلوزا هستند و طول دوران آبستن این حیوانات به هشت و نیم ماه می رسد.
شادکام ، برای نخستین بار 2 گونه بلبل خالدار و سسک خوش صدا (ساوی) توسط یکی از دوستداران طبیعت در تالاب جوکندان تالش مشاهده و به فهرست پرندگان این تالاب اضافه شد.
وی افزود: در رابطه با پرندگان تالاب جوکندان مطالعات کمی صورت گرفته است و از دوستداران محیط زیست خواستاریم در شناسایی گونه های جانوری آن، اداره حفاظت محیط زیست را یاری کنند.
منطقه حفاظت شده لیسار و تالاب جوکندان با وسعتی بالغ بر 31 هزار و 142 هکتار در شمال شهرستان تالش قرار گرفته و متشکل از ساحل، اراضی جلگه ای و کوهستانی است و زیستگاه انواع قرقاول و پرندگان شکاری نظیر عقاب تالابی، جنگلی و پستاندارانی مانند گربه جنگلی و گراز است.
پارک جنگلی سیاهداران تالش 5 هکتار وسعت دارد و 18 راس مرال در آن نگهداری می شود.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.
دریافت خبر: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030

انتهای پیام /*

نظر شما