شناسهٔ خبر: 21608163 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جلالی: هزینه‌های جاری بودجه کشور را بلعیده‌اند

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در سال جاری درصد کمی از بودجه عمرانی تخصیص یافته است، گفت: هزینه‌های جاری کل بودجه کشور را بلعیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دومین نشست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور با موضوع بررسی راهبردهای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور عصر امروز (سه‌شنبه) با حضور کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور و معاونان دو طرف برگزار شد.

جلالی در این نشست با تسلیت ایام عزاداری و سوگواری سیدالشهدا(ع) ضمن اشاره به اهمیت اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور، گفت: اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور باید به گونه‌ای باشد که فرآیندها در آن مورد اصلاح قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات، ‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی در کشور باید به گونه‌ای باشد که روش‌های غیر علمی و کارشناسی در مرحله تصویب و اجرای آن حذف شود.

وی افزود: ‌متاسفانه در سال جاری درصد کمی از بودجه عمرانی تخصیص یافته است و هزینه‌های جاری کل بودجه کشور را بلعیده‌اند.

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز تاسف از اینکه سهم عمده درآمدهای کشور صرف تصدی‌گری می‌شود، خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور یک ضرورت است، ضرورتی که بررسی آن زمان‌بر بوده و نیازمند اراده‌ای از سوی سه قوه است.

وی اصلاح نظام بودجه‌ریزی را از اولویت‌های کشور دانست و تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه‌ریزی از مواردی است که اگر امروز با درایت و نظر کارشناسی مورد بررسی قرار نگیرد در آینده مشکلاتی متعددی را برای کشور به وجود خواهد آورد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان یادآور شد:‌ بازآرایی و اصلاح ساختاری نظام بودجه‌ریزی کشور به بهبود عملکرد دستگاه‌ها و توسعه کشور و هزینه‌کرد صحیح و کارآمد منابع کمک شایانی خواهد کرد.

عادل آذر نیز در این نشست با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) چانه‌زنی را یکی از آسیب‌های جدی نظام بودجه ریزی کشور دانست و گفت: با نظام بودجه‌ریزی به گونه‌ای اصلاح شود که در آن فرایند علمی و کارشناسی فعال شود.

رییس دیوان محاسبات کشور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص الگوی ایرانی- اسلامی، تصریح کرد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی می‌تواند یک از بخش‌های الگوی ایرانی –اسلامی براساس منویات رهبر معظم انقلاب باشد.

محمد قاسمی نیز در این نشست اصلاح نظام وبودجه‌ریزی را از الزامات اداره بخش عمومی کشور دانست و گفت: اصلاح نظام بودجه‌ریزی می‌تواند چراغ راهنمایی برای اداره بخش عمومی کشور باشد.

وی بخش عمده هزینه‌کرد بودجه را مربوط به پرداخت تعهدات دولت دانست و یادآور شد: استخدام یک نفر تا سال‌ها برای دولت‌ها تعهدمالی ایجاد می‌کند.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید براینکه وزارتخانه‌ها باید بر مبنای ماموریت حاکمیتی خود حرکت کنند،‌ خاطرنشان کرد: چارچوب اصلاح نظام بودجه‌ریزی می‌تواند زمینه‌ساز اصلاح قوانین دیگر همچون اصلاح قانون دیوان محاسبات و اصلاح قانون خدمات کشور باشد.

در این نشست راهبردهای ارائه شده در خصوص اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور قرائت و مورد اصلاح قرار گرفت و مقرر شد تا متن نهایی آن با اصلاحات صورت گرفته تهیه و تدوین شود.

نظر شما