شناسهٔ خبر: 21606189 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

كمال خرازي: مخالفت با برنامه موشكي ايران راه به جايي نخواهد برد

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با ابراز اميدواري به نزديك‌تر شدن روابط تهران و پاريس، به واكاوي گزينه‌هاي حل و فصل بحران سوريه پرداخت و درباره موضوع توافق هسته‌اي موسوم به برجام تأكيد كرد: براي همه سناريوهاي برجامي آمادگي داريم.

صاحب‌خبر -
به گزارش ميزان، سيدكمال خرازي در بخشي از نشست مشترك با ميشل دوكلو، مديركل آكادمي ديپلماسي فرانسه، درباره شبهه‌افكني‌هاي غرب درباره برنامه موشكي ايران اظهار داشت: اين يكي از مسائلي است كه اروپايي‌ها بايد دقت كنند مخالفت با برنامه موشكي ايران راه به جايي نخواهد برد. ما بر سر مسائل امنيتي و دفاعي حاضر نيستيم هيچ گامي به عقب برداريم. خرازي با تأكيد بر اهميت نقش ايران در مبارزه با تروريسم در منطقه گفت: كسي نمي‌تواند نقش جدي ايران در مبارزه با تروريسم را انكار كند و كساني هم كه مدعي هستند ايران نقش بي‌ثبات‌كننده دارد، نمي‌توانند اين واقعيت را كتمان كنند كه ايران در حمايت از دولت‌هاي سوريه و عراق در مقابله با داعش و جبهه النصره نقش جدي داشته است و اگر امروز شاهد پيروزي‌هاي دولت‌های سوريه و عراق و شكست تروريسم در منطقه هستيم، به دليل نقش برجسته ايران در مبارزه با تروريسم است. چنانكه اگر ايران كمك نمي‌كرد، امروز ما شاهد ليبي دوم در سوريه بوديم كه در آن جنگ‌هاي گسترده داخلي شكل گرفته بود، بنابراين بايد گفت كه اقدامات ايران در سوريه نتيجه‌بخش بوده است، به طوري كه امروز نه تنها تروريست‌هاي سوريه در حال شكست خوردن هستند بلكه آرامش نسبي نيز در عراق و سوريه برقرار شده است. 

رئيس شوراي راهبردي درباره آينده بحران در سوريه تأكيد كرد: خواست ايران برقراري يك دولت دموكراتيك در سوريه با رأي مردم است، البته بايد مراقب بود كه نبود يك دولت مقتدر در دوران انتقالي شرايط را براي حضور مجدد تروريست‌ها فراهم نكند. براي تحقق اين هدف، نمايندگان بايد توسط مردم انتخاب شوند و انتخابات نيز توسط ابتكارات سياسي كه از طريق مذاكرات سياسي حاصل مي‌شوند، تضمين شود. 

خرازي درباره سنگ‌اندازي‌هاي امريكا در برجام اظهار داشت: برجام يك سند سياسي مورد توافق 5+1 است كه توسط شوراي امنيت نيز تأييد شده است. بنابراين هر كشوري كه بخواهد با آن مخالفت كند يا از برجام خارج شود در واقع با مصوبه سازمان ملل مخالفت كرده است، بنابراين آنچه امريكا امروز انجام مي‌دهد در درجه اول خدشه وارد كردن به اعتبار خود اين كشور است، چراكه اگر دولتي توافقي را امضا كرد، دولت بعد نيز بايد به آن پايبند باشد، اما اين مسئله در امريكا بالعكس است، همچنانكه در موضوع كوبا نيز شاهد آن بوديم، بنابراين نمي‌شود به چنين دولتي اعتماد كرد. در مورد اروپايي‌ها هم در صورت ماندن يا خروج از برجام سناريوهايي محتمل است كه براي همه آنها نيز آمادگي داريم و استراتژي‌هاي خودمان را كه اتكا به مردم است، دنبال مي‌كنيم. 

رئيس شوراي راهبردي درباره شبهه‌افكني‌هاي غرب درباره برنامه موشكي ايران نيز اظهار داشت: اين يكي از مسائلي است كه اروپايي‌ها بايد دقت كنند كه مخالفت با برنامه موشكي ايران راه به جايي نخواهد برد. ما بر سر مسائل امنيتي و دفاعي حاضر نيستيم هيچ گامي به عقب برداريم بلكه دنيا شاهد خواهد بود كه همچنان در برنامه دفاعي و موشكي خودمان پيش خواهيم رفت، چراكه در منطقه خطرناكي هستيم و بايد بتوانيم از خودمان دفاع كنيم. خرازي درباره ارتباط دادن آزمايش‌هاي موشكي به برجام نيز تأكيد كرد: آزمايش ماهواره‌بر سيمرغ يا موشك خرمشهر هيچ ارتباطي با توافق برجام ندارد، چراكه آنها هيچ ارتباطي با حمل كلاهك اتمي ندارند و تنها براي مقوله بازدارندگي هستند. خرازي درباره بحث جديد غربي‌ها درخصوص طرح مذاكرات مجدد درباره برجام در سال 2025 گفت: هيچ‌گونه اظهار نظري درباره برجام 2025 براي ايران مطلوب نيست، چراكه همه چيز در برجام مشخص شده است و ايران در همان مسير نيز حركت خواهد كرد.

نظر شما