شناسهٔ خبر: 21605209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

زائری عنوان کرد:

نبود اجبار و اکراه برای پذیرش دین از منظر قرآن کریم

گروه اندیشه: زائری با تأکید بر این که در پذیرفتن برنامه دین هیچ الزامی وجود ندارد، تصریح کرد که اگر کسی این برنامه را پذیرفت، دیگر ملزم است به بند بند آن پایبند باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام زائری در پنجمین شب سوگواری عاشورا به تبیین اولویت‌های دین‌داری پرداخت. وی اظهار کرد: دین‌داری ما یک برنامه جامع و کامل است برای تأمین سعادت ابدی. در واقع دین به ما می‌گوید اگر پذیرفتی که ابدیت داری، اگر پذیرفتی که زندگی تو با مرگ تمام نمی‌شود، آنگاه تفاوت تو با یک حیوان و یک گیاه در این است که یک کارهایی را انجام نمی‌دهی، یک حریمی را مراعات می‌کنی، یک مرزهایی را می‌شناسی و این زندگی، می‌شود یک زندگی متفاوت. 
وی افزود: در انتخاب این مسیر هیچ اجباری وجود ندارد: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ؛ در دين هيچ اجبارى نيست (سوره 2 آیه 256).» یعنی دین‌دار را پذیرفتن نه تنها اجباری نیست بلکه اکراه هم نیست. اگر کسی دلش نبود قبولش نمی‌کند اما نکته ظریف ماجرا اینجاست که اگر من این برنامه را پذیرفتم، عمل کردن به مفاد برنامه الزامی است. «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» یعنی مرا مجبور نمی‌کنند که دین‌دار باشم اما اگر برنامه را پذیرفتم تأمین اهداف آن ضابطه‌مند است. 
وی یادآور شد: خدا می‌گوید من شما را مجبور نمی‌کنم دین را بپذیری اما اگر پذیرفتی برای تحقق هدف آن برنامه باید بند بند آن برنامه را عمل کنی. اگر دین‌دار شدی برای سعادت ابدی باید این برنامه را عمل کنی. اگر بنده می‌گویم اجبار نه، آنجایی است که برای دین‌دار شدن مردم می‌گویم اجبار نه. در روایت است که اگر کسی یک رکعت نماز را عمدا ترک کند از دایره دین بیرون رفته است.

نظر شما