شناسهٔ خبر: 21604883 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاور استاندار خوزستان:

پیوند بین رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر بیش از پیش تقویت شود

نمایندگی خوزستان

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با بیان اینکه انتظار می‌رود پیوند بین رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر بیش از پیش تقویت شود، گفت: منظور از ارتباط بین رسانه و حوزه فرهنگ و هنر آن است که رسانه‌ها، منتقدان را دعوت به نوشتن و بستر نقد را فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

رضا کیانی روز گذشته (دوشنبه) با حضور در تحریریه ایسنا، اظهار کرد: رسانه در جهت اطلاع‌رسانی و مهم‌تر از آن نقد و پرسش‌گری نقشی اساسی دارد، زیرا اگر نقد و پرسش‌گری کم رنگ باشد و متناسب با اقتضای زمان نقد و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ و هنر صورت نگیرد به آن چنان پویایی که ما انتظار داریم و شایسته است دست نمی‌یابیم که همین امر نشان‌گر نقش ارزشمند رسانه است که شایان تقدیر و تحسین است و من به عنوان یک فرد علاقمند به حوزه هنر و یک مخاطب رسانه توقع دارم پیوند بین رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر بیش از پیش تقویت شود.

وی ادامه داد: منظور از ارتباط بین رسانه و حوزه فرهنگ و هنر آن است که رسانه‌ها منتقدان را دعوت به نوشتن و بستر نقد را فراهم کنند. یعنی علاوه بر خبر و اطلاع‌رسانی در جهت نقد و آگاهی‌بخشی نیز گام بردارند. رسانه‎ها در این راستا می‎توانند با انتشار مقالات پژوهشی، خود مولد باشند و یک جریان فکری را تولید کنند.

کیانی موضوع مهم دیگر در رسانه‌ها را وجود سرویس ویژه فرهنگ و هنر و خبرنگار و دبیر متخصص در این زمینه دانست و توضیح داد: این کار برای این است تا اصحاب خبر توانایی به چالش کشیدن مسوولان را داشته باشند و دغدغه هنرمندان را به گوش مسوولان برسانند و آنان را مجبور به پاسخ‌گویی کنند زیرا وظیفه مسوولان غیر از خدمت به مردم و جامعه نیست.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار با بیان این که هدف ما بالندگی و پیشرفت هنر استان است تاکید کرد: ما باید اقشار مختلف را بدون وجود مرزبندی‌های سیاسی و بدون مسایل کاذب و حاشیه‌ای در وادی فرهنگ و هنر ببینیم زیرا همان طور که می‌دانیم استان خوزستان دارای تعدد و تکثر قومیت‌ها و این یک فرصت شایسته در مسیر توسعه استان است که امیدوارم در جهت خروج از محرومیت‌ها با در نظر گرفتن تمامی ظرفیت‌های هنری استان گام‌هایی برداریم که برای این کار نیاز به تعامل با بخش‌های مختلف هنری داریم.

او اضافه کرد: ما خواستار آنیم که در وهله اول فضای همدلی در استان و نگرش پژوهشی و علمی نسبت به بحث فرهنگ و هنر تقویت شود. یعنی علاوه بر تولید به بحث پژوهش و آموزش نیز توجه جدی شود.

کیانی با تاکید بر تقویت بحث اطلاع‌رسانی و ارتباط بین اهالی فرهنگ و هنر با اصحاب رسانه گفت: رسانه‌ها و همچنین اهالی فرهنگ و هنر عضو خانواده فرهنگی استان خوزستان به شمار می‌آیند و به دنبال آرمان‌های والای انسانی و توسعه استان که دغدغه این خانواده است هستند.

وی خاطرنشان کرد: از این خانواده برخی در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی از دغدغه‌های لایه‌های محروم و محذوف جامعه و برخی با تجلی ناگفته‌ها و با رویکرد هنری و برخی با پیوند هنر و ادبیات دنبال آن هستند که فضای هنر و فرهنگ استان توام با سرزندگی پویایی و نشاط باشد.

به باور مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان: پیوند اصحاب رسانه اعم از رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های الکترونیک، سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها با اهالی فرهنگ و هنر بسیار مهم است چراکه رسانه‌ها در بخش نقد آثار هنری و اطلاع‌رسانی و هم در بحث تحلیل محتوایی آثار هنری می‎توانند به حوزه فرهنگ و هنر کمک کنند.

این هنرمند تئاتر در این باره توضیح داد: البته این ارتباط می‌تواند دو سویه باشد و قطعا اهالی رسانه انتظاراتی از اهالی فرهنگ و هنر دارند و اهالی فرهنگ و هنر نیز به همین صورت و ای کاش که این تعامل در جهت پیشرفت فرهنگ و هنر استان برقرار شود. در این خصوص همواره به اهالی تئاتر و سینما پیشنهاد کرده‌ام که همیشه یک مشاور رسانه‌ای که اشراف کامل بر حوزه رسانه داشته باشد را برای پروژه‌های هنری خود انتخاب کنند.

کیانی با اشاره به این ‎که در حال حاضر کارهای فرهنگی خیلی خوبی در سطح استان انجام شده است افزود: نمونه این حرکت‎ها جشنواره شب‌های فرهنگی بود که چندی پیش در تهران برگزار شد. این چنین برنامه‌ها بستری برای تبلور ارزش‌های فرهنگی و هنری استان خوزستان هستند.

وی یادآوری کرد: هنردوستان بهتر می‌دانند که هنر ابزاری است در جهت تجلی ناگفته‌ها و تجلی فرهنگ به عنوان مثال تئاتر از جهتی ریشه در فرهنگ دارد و از سوی دیگر ریشه در هنر. به این معنا که جان‌مایه آن فرهنگ است و زبان ارتباطی آن هنر. پس هنر یک زبان ارتباطی است که می‌تواند فرهنگ و ادبیات را متجلی کند و از آن برای معرفی فرهنگ و هنر به نسل‌های آینده استفاده کرد و این مکانیزم زبان هنر است که در آن احساسات، زیبایی و تخیل وجود دارد.

عضو کانون منتقدان تئاتر ایران هر پدیده‌ای را که با هنر همراه شود ماندگار توصیف کرد و افزود: رمز ماندگاری برخی از وقایع تاریخی آن است که به زبان هنر بیان شده‌اند و همان طور که دیده شده آن چنان که یک تئاتر و یک فیلم در شناخته شدن یک اتفاق تاریخی نقش داشته یک کتاب و سند مستند تأثیرگذار نبوده است.

او ادامه داد: در واقع هنر ظرفیت آن را دارد که پدیده‌های مختلف را به بهترین نحو معرفی کند و بسیاری از حقایق و مباحث ارزشمند را حتی برای نسل‌های آینده به عنوان یک یادگاری نگه ‌دارد. پس بنابراین جشنواره‌های فرهنگی نیز به طور کلی تأثیرگذار هستند و می‌توانند فرهنگ استان خوزستان را به طرز تأثیرگذار و عمیقی معرفی کنند.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان یکی دیگر از نقش‌های اصلی رسانه در زمینه هنر را تحکیم ارتباط هنرمندان و مسوولان دانست و گفت: قطعا بحث تحلیل محتوای رسانه‌ها بخشی از برنامه کاری تمامی دوایر دولتی است و اگر رسانه‌ها بتوانند این ارتباط را بین هنرمندان و مسوولان برقرار کنند و به طور مستمر نگه دارند به پویایی فضای فرهنگی کمک شایانی می‌کنند.

کیانی در ادامه به برگزاری جشنواره‌ها در استان خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها شرط لازم برای معرفی هنر هستند اما شرط کافی نیستند. ما واقعا نیاز به حرکت مستمر، پویا، علمی و کارآمد در حوزه هنر داریم چون به طور کل جریان هنر باید یک جریان زنده و فعال باشد. در حالی که جشنواره‌ها یک حرکت موسمی و مقطعی و گاهی مناسبتی هستند ولی ما باید به فکر حرکت‌های مستمر هنری و آموزشی باشیم که این مهم همت خود هنرمندان را می‌طلبد و نباید انتظار این را داشت که مسولان و دولت همه بسترها را فراهم کنند.

وی برای مثال به بحث پژوهش اشاره کرد و گفت: در این خصوص نمی‌توان فقط از دولت انتظار داشت بلکه باید در وهله اول این دغدغه بین هنرمندان وجود داشته باشد. استان خوزستان از لحاظ هنری یک رنگین‌کمان است و چنان ظرفیت پژوهش در آن وجود دارد که در واقع می‌توان نیرویی قوی برای شروع خیلی از حرکت‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر استان باشد.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: انتظار ما از هنرمندان این است که در کنار تولید اثر هنری به بحث پژوهش و تربیت نیروها نیز توجه کنند و مولد اندیشه باشند و امیدواریم که شاهد آن باشیم که نویسندگان و فیلم‌سازان اندیشه بکر و تازه خود را در حوزه تولید و پژوهش به بهترین نحو استفاده کنند. برای این کار لازم است تا از تکرار، رخوت و روزمرگی خارج شوند و از ظرفیتی که در حوزه دفاع مقدس و تصنیف‌هایی که در فرهنگ‌های مختلف موجود در استان خوزستان است برای پرداختن به پژوهش و تولید اثر استفاده کنند.

کیانی همچنین با اشاره به حمایت استانداری از هنرمندان اظهار داشت: بارها پیشنهاد داده‌ایم که هنرمندان انجمن‌های صنفی تشکیل دهند زیرا برای برخی از هنرمندان پاره‌ای از مشکلات معیشتی وجود دارد. از جمله بحث وام و بیمه که چنین مباحثی را بهتر است که انجمن صنفی حوزه‌های مختلف هنری برای هنرمندان عضو خود پیگیری کند.

وی اضافه کرد: انجمن‌های هنری نمی‌توانند به طور همزمان هم تولید اثر را بر عهده داشته باشند هم پیگیر مشکلات معیشتی هنرمندان باشند. پس اگر صنفی از بین هنرمندان فقط برای حل این گونه مشکلات تاسیس شود بسیار در حل مسایل و مشکلات هنرمندان موثر است. بنابراین بهتر است که انجمن‌های صنفی برای پیگیری مطالبات هنرمندان به موازات انجمن‌های تولید اثر که تحت پوشش نهادهای فرهنگی قرار دارند تشکیل شوند.

کیانی یکی از معضلات موجود را کلی‌گویی‌هایی عنوان و تصریح کرد: این امر موجب می‌شود تا هنرمندان بسیار ناامیدکننده عمل ‌کنند. از این رو، خواهش ما این است که هنرمندان خواسته‌ها و کمبودهای خود را به صورت مشخص و نکته‌ای اعلام کنند نه آن ‎که به صورت کلی بگویند. برای مثال برخی می‎گویند حوزه تئاتر به نابودی رسیده است. در حالی که شاید فقط مشکل طراحی لباس دارند. پس بهتر است که خواسته‌ها و انتظارات به صورت مصداقی مطرح شوند تا به طور جدی پیگیری و رفع شوند.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با بیان این که در استانی قرار داریم که وجه صنعتی و فنی آن نسبت به وجه فرهنگی و هنری بسیار پررنگ است اظهار داشت: همان طور که می‌دانیم خوزستان را به نفت، فولاد و پتروشیمی و غیره می‌شناسند و چه خوب است که تعاملی بین حوزه صنعت و حوزه فرهنگ و هنر برقرار کنیم.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر این که باید هنر در سبد کالای خانگی مردم ما قرار گیرد توضیح داد: ما مردم بسیار آگاه و دانایی داریم و هنرمندان ما باید به مردم به بهترین نحو مسیر را نشان دهند. از سوی دیگر، می‌توانیم از بخش خصوصی برای این کار کمک بگیریم. به این شکل که می‌توانیم بین بخش خصوصی و حوزه فرهنگ تعامل برقرار کنیم تا ضمن پشتیبانی از هنرمندان، شرافت هنرمند و فرهنگ و هنر استان به گونه‌ای که شایسته است حفظ شود.


انتهای پیام

نظر شما