شناسهٔ خبر: 21604574 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

کاهش مرگ ناشی از حوادث قلبی و مغزی تا سال ۱۴۰۴

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود از دولت‌های جهان درخواست کرد تا با اقدامات سیاسی صریح‌تر با بیماری‌های غیرواگیر مقابله کنند و جان میلیون‌ها انسان را از مرگ زودرس نجات دهند

صاحب‌خبر -

شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهداف سند بیماری‌های غیرواگیر گفت: شناسایی و کنترل مرگ و میر نشان دهنده توانمندی سیستم بهداشتی در کشور بوده و هدف کلی سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ۲۵ درصد کاهش نسبی در احتمال مرگ ناشی از حوادث کشنده قلبی عروقی و مغزی در سنین ۷۰-۳۰ سال در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر شهنام عرشی گفت: سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود از دولت‌های جهان درخواست کرد تا با اقدامات سیاسی صریح‌تر با بیماری‌های غیرواگیر مقابله کنند و جان میلیون‌ها انسان را از مرگ زودرس نجات دهند.

وی افزود: در گزارش اخیر این سازمان اطلاعات مربوط به ۱۹ شاخص در تمامی کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت جمع‌آوری شده که از جمله این شاخص‌ها می‌توان به "تعیین اهداف مشخص برای کاهش مرگ‌ و میرهای مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر"، "توسعه سیاست‌های دولتی برای مقابله با بیماری‌های فوق" و "تقویت نظام سلامت از طریق مراقبت‌های بهداشتی اولیه و پوشش بهداشت جهانی" اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO)، ایران و کاستاریکا در راس ۱۰ کشور اولی هستند که بهترین عملکرد را بر اساس شاخص‌های تعیین شده داشته‌اند و به ۱۵ مورد از ۱۹ شاخص مدنظر دست پیدا کرده‌اند. همچنین کشورهای برزیل، بلغارستان، ‌ ترکیه و انگلیس با کسب ۱۳ شاخص و فنلاند، نروژ، عربستان و تایلند با کسب ۱۲ در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

عرشی در خصوص هدف کلی سند بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: شناسایی و کنترل مرگ و میر نشان دهنده توانمندی سیستم بهداشتی در کشور بوده و هدف کلی سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ۲۵ درصد کاهش نسبی در احتمال مرگ ناشی از حوادث کشنده قلبی عروقی و مغزی در سنین ۷۰-۳۰ سال در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ است. از این رو به منظور کاهش مرگ های زود هنگام بیشترین تمرکز بر بیماری‌های غیرواگیر بر کنترل چهار بیماری شامل بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان‌ها و دیابت(Diabetes) می باشد.

 وی با اشاره به اهمیت کنترل این بیماریها در پیشگیری از موارد مرگ منتسب، اظهار داشت: از تعداد مرگ و میر بیماران غیرواگیر، ۴۶ درصد بیماری قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، ۴ درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم و ۲ درصد دیابت علت مرگ در کشور است.

وی گفت: در همین راستا و به منظور پیشگیری و کنترل این بیماریها، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اجرای بسته خدمات نوین سلامت شامل خطر سنجی بیماریهای قلبی و عروقی، غربالگری(Screening) سرطانهای شایع و کنترل عوامل خطر موثر بر بروز بیماریهای غیر واگیر مانند کمبود فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و دخانیات، تن سنجی، آموزش و توانمندسازی جامعه در زمینه برنامه های خودمراقبتی، ارائه خدمات مرتبط به کلیه گروههای سنی، کنترل و نظارت بر عرضه مواد دخانی و انجام معاینات شغلی سعی در ارتقا سطح سلامت افراد تحت پوشش دارد.

عرشی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه تا کنون حدود یک میلیون نفر به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و خدمت دریافت کرده‌اند. در گروه سنی جوانان بالغ بر ۳۳۴ هزار نفر، در گروه سنی میانسالان ۴۳۰ هزار نفر و ۵۰ هزار نفر در گروه سنی سالمندی مورد مراقبت قرار گرفته‌اند. همچنین به منظور معرفی برنامه خدمات نوین سلامت میانسالان به ۴۵۰۰ نفر از کارکنان ادارات و سازمان‌ها خدمت ارائه شد.

وی افزود: از آنجا که ماهیت اغلب بیماری‌های ناشی از کار، بیماری غیر واگیر مزمن می باشد، ۹۶ هزار کارگر تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه مورد معاینات شغلی قرار گرفته اند.

عرشی با تاکید بر اهمیت شناسایی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر گفت: جهت شناسایی عوامل خطر این بیماری‌ها بیش از ۵۰۰ هزار نفر در خصوص مصرف مواد دخانی و ۲۰۰ هزار نفر در مورد فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار گرفتند و جهت بیش از ۵۴ هزار نفر مشاوره تغذیه صورت گرفته است.

 وی با تاکید بر اهمیت نقش آموزش در فرهنگسازی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر افزود: به منظور فرهنگسازی و حساس سازی جامعه و همچنین بهبود شاخصهای فوق، برنامه های آموزشی متنوع در بستر برنامه های خودمراقبتی در سطوح فردی، سازمانی، اجتماعی و گروه های خودیار به مورد اجرا گذاشته شده است و این برنامه ها شامل برگزاری کمپین‌های آموزشی، جشنواره غذای سالم، برگزاری روز و هفته‌های جهانی (قلب، دیابت، دخانیات)، برگزاری آموزش گروهی، تهیه و توزیع رسانه آموزشی و برگزاری کلاس آموزش فعالیت بدنی با حضور مربی و ... می باشد که توسط حوزه بهداشت دانشگاه طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: در این راستا به جذب و تربیت بیش از ۲۱۱ هزار نفر سفیر سلامت خانوار، ۱۸۰۰ سازمان حامی سلامت، ۱۵۰ شورای حامی سلامت و ۱۲ هزار گروه خودیار دست یافته‌ایم.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، عرشی اظهار داشت: علاوه بر مداخلات فردی در جهت رسیدن به اهداف پیشگفت، مداخلات محیطی از قبیل کنترل میزان نمک نان مصرفی از طریق تجهیز بازرسان بهداشت محیط به دستگاه‌های پرتابل سنجش میزان نمک و نمونه‌برداری مستمر از نان مصرفی، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با نصب تابلوهای هشدار دهنده، ساماندهی عرضه محصولات دخانی از طریق ممنوعیت فروش به نوجوانان زیر ۱۸ سال،  ممنوعیت فروش سیگار به شکل نخی، ممنوعیت تبلیغات محصولات دخانی و ممنوعیت نمایش قفسه‌های فروش، بازرسی از کارخانجات و کارگاه‌های تولید مواد دخانی، نمونه گیری و آنالیز فیزیکی شیمیایی محصولات دخانی تولید شده، معرفی کلینیک های ترک دخانیات در سطح معاونت بهداشت دانشگاه برنامه ریزی و اجرا شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در سنین نوجوانی و اهمیت بهداشت بوفه های مدارس در تغذیه دانش آموزان، بازرسین بهداشت محیط نسبت به بازدید مستمر از بوفه مدارس به منظور ممانعت از عرضه و فروش محصولاتی از قبیل چیپس، پفک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، ساندویچ یا اسنک اقدام کرده اند.

نظر شما