شناسهٔ خبر: 21604331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طراحی، تولید و تجاری‎سازی انواع کاتالیست‎ها در مسیر خودکفایی

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت از تولید انبوه و تجاری سازی برخی انواع کاتالیست‎های مصرف صنعت پالایش و پتروشیمی کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، اکبر زمانیان، امروز در نشست خبری افزود: از 12 مورد کاتالیستی که طراحی و ساخت آن در برنامه پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد، هفت کاتالیست طراحی و برای تولید به بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی واگذار شده و چهار مورد به تولید انبوه رسیده است.

وی گفت: کاتالیست مورد نیاز برای فرایند تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و به همت یک شرکت داخلی تولید شده و هم‎اکنون در حال استفاده است؛ همچنین کاتالیست آروماتیک‎سازی هم که درپژوهشگاه صنعت نفت توسعه یافته، از سوی بخش خصوصی تولید شده و در حال حاضر در پتروشیمی بندر امام مورد استفاده قرار می‎گیرد.

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد: به همت پژوهشگاه، نخستین واحد تولید ماده بودار کننده گاز طبیعی در کشور نیز تا پایان آذرامسال به بهره‎برداری می‎رسد.

زمانیان افزود: این واحد با ظرفیت تولید 800 تن در سال، با دانش فنی پژوهشگاه طراحی و ساخته شده و در مرحله پیش ‎راه‎اندازی قرار دارد.

وی گفت: این واحد که در سه ماه آینده به بهره‎برداری می‏ رسد و می‎تواند افزون بر تامین نیاز کشور به ماده بودارکننده گاز طبیعی، فرصت صادرات این محصول را نیز در اختیار کشور قرار دهد.

زمانیان تاکید کرد: برای جلوگیری از خطرات ناشی از نشت احتمالی گاز طبیعی، لازم است از ماده‎ای هشداردهنده استفاده شود و به این منظور، برخی ترکیبات گوگردی به دلیل بوی نافذ و تند، به عنوان ماده بودار کننده گاز قابل استفاده‎اند.

وی گفت : در ایران برای رفع این نیاز از مواد سنتزی وارداتی استفاده می شود که به همت پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری شرکت ملی گاز ایران، تلاش برای خودکفایی در تولید این ماده راهبردی رقم خورد و اکنون نخستین واحد تولیدی ماده بودارکننده گاز طبیعی در کشور در آستانه بهره‎برداری رسمی قرار گرفته است.

زمانیان از پیشرفت 50 درصدی ساخت و نصب واحد DMC (واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی) در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی هم خبر داد و افزود: این واحد ظرف 18 ماه آینده به بهره‎برداری می‎رسد و با توجه به افزایش سه دلاری میعانات گازی پس از فرایند مرکاپتان زدایی ، هزینه این پروژه در کمتر از سه سال بازمی‎گردد.

وی از توسعه تجهیزات کامپوزیتی هم به عنوان راهبرد دیگری که در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد نام برد و گفت: نخستین خط لوله کامپوزیتی انتقال نفت خام کشور به همت متخصصان پژوهشگاه و با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با قطر هشت اینچ و به طول 10 کیلومتر برای انتقال نفت خام ترش از مارون به اهواز، طراحی، احداث و اجرا شد.

زمانیان در ادامه به توضیحاتی درباره احداث نخستین پالایشگاه ایرانی در سوریه پرداخت و گفت: در طول تاریخ صد ساله صنعت نفت، برای نخستین بار است که طراحی و اعطای لیسانس یک پالایشگاه نفت صد در صد ایرانی اتفاق افتاده است.

وی با بیان این‎که سوریه در دوران بازسازی، نیازمند سوخت و فراورده‎های نفتی است، گفت: ظرفیت این پالایشگاه در 2 فاز 140 هزار بشکه و خوراک آن، مخلوط نفت خام سبک و سنگین کشور سوریه است.

زمانیان گفت: سوریه 2 پالایشگاه نفت دارد که یکی از آنها (پالایشگاه حمص) به دلیل قدمت به بازسازی نیاز دارد و از این رو ساخت پالایشگاه جدید در برنامه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این پالایشگاه ایرانی، در مجموع دارای 9 واحد فرایندی است که پنج واحد آن، تحت لیسانس است و تامین لیسانس و طراحی پایه آن به طور کامل از سوی پژوهشگاه انجام شده است؛ به عبارت دیگر برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، یک پالایشگاه صددرصد ایرانی طراحی و لیسانس آن ارائه شده و الان در مرحله تامین اعتبار برای ساخت و اجرا قرار دارد.

زمانیان گفت: از سوی کنسرسیوم (ونزوئلا و سوریه و ایران) درخواست ایجاد 2 واحد تحت لیسانس دیگر نیز با هدف افزایش جذابیت اقتصادی پالایشگاه مطرح شده که با عملیاتی شدن این درخواست از سوی پژوهشگاه صنعت نفت، نرخ بازگشت سرمایه این پالایشگاه از حد متداول برای پالایشگاه‎های موجود در دنیا فراتر می‎رود.

نظر شما