شناسهٔ خبر: 21602376 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارشی از پشت صحنه برنامه رادیویی «تمام قد»

آشنایی با فرهیختگان در رادیو

مفاخر و بزرگان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی هر ملتی محسوب می‌شوند، چهره‌های ماندگاری که در بخش‌های مختلف از فرهنگ و هنر، شعر، ادبیات نمایشی، پزشکی، علوم و فناوری گرفته تا موسیقی، مینیاتور، رسانه، داستان‌نویسی، صنایع دستی، ورزش، ایثار و شهادت و... توانسته‌اند قدعلم کنند و در حوزه کاری خود مطرح شوند.

صاحب‌خبر -

برنامه «تمام قد» شبکه رادیویی تهران هر هفته جمعه‌ها با مفاخر و چهره‌های ماندگار ملی گفت‌وگو می‌کند. هفته‌ای که ما مهمان برنامه هستیم، علی موسوی گرمارودی که ترجمه کتاب قرآن ایشان کتاب سال و ترجمه نهج البلاغه او شایسته تقدیر شده مهمان برنامه است.

کوتاه و موثر

مهدی رستمی، کارشناس ـ مجری برنامه حدود ده سال است با بیشتر شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های رادیویی همکاری می‌کند. وی با نویسندگی وارد رادیو شده و در حوزه‌های سردبیری، تهیه کنندگی، اجرا و کارشناسی فعالیت داشته است.

در پایان برنامه با او گفت‌وگو می‌کنیم، او می‌گوید: رشته پژوهشی من روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی فرهنگی و رشته تحصیلی ام علوم قرآن و حدیث است که در حوزه رسانه در هر دو مورد کار می‌کنم. البته در بخش کارشناسی برنامه‌ها بیشتر بر اساس همان الگوی تحصیلی و پژوهشی با برنامه‌های ادبی، دینی و عرفانی یا برنامه‌های علمی با رویکرد روانشناسی و جامعه‌شناسی فعالیت دارم.

رستمی در پاسخ به این پرسش که در انتخاب این برنامه‌ها به چه نکاتی توجه دارد، می‌افزاید: عموما توجه به مفهوم این که گفت‌وگو اتفاق بیفتد و تبادل علمی و اطلاعات انجام شود. معتقدم باید گفت‌وگو لحاظ شود، ما مشکل لکنت زبان داریم، مردم ما اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل نمی‌کنند، بلکه از طریق نزاع مشکلات‌شان را حل می‌کنند. به عنوان مثال آنچه برنامه تمام قد را متمایز از دیگر برنامه‌ها می‌کند وجه صمیمیت و محبت است، شما اگر در گفت‌وگو وجه صمیمیت و محبت را دخیل کنید، می‌توانید آثارش را که متوجه خودتان و جامعه می‌شود، ببینید که چقدر پربرکت است. معتقدم از جمله برکت‌ها، برکت از طریق گفت‌وگو و فرهنگ گفت‌وگوهاست. اسمش هر چه هست فرهنگ گفت‌وگو احسن است، به این معنا که من به عنوان کارشناس ـ مجری نباید خودم را از مهمان برنامه بالاتر ببینم این به عنوان یک پیش‌زمینه و مبناست.

وی ادامه می‌دهد: طولانی صحبت کردن آفت زبان و کلام است، باید توجه کنیم کوتاه و موثر سخن بگوییم تا تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد، به عبارت دیگر باید بگویم مهندسی کلام داشته باشیم.

اجرای بدون تکلف

مهمان برنامه علی موسوی گرمارودی شاعر پیشکسوت مذهبی کشور است، رستمی در پاسخ به این پرسش که مهمانان برنامه بیشتر چه مشخصه و مولفه‌هایی دارند، می‌گوید: بیشتر آنها پا به سن گذاشته‌اند و تکریم سنی جزو واجبات رسانه‌ای و فرهنگی ماست، لذا مهمانانی که دعوت می‌شوند شاخصه دیگرشان تخصص است؛ همه در رشته خودشان متخصص هستند و در بررسی زندگینامه آنها به همه ابعاد زندگی نگاه می‌شود و من سعی می‌کنم جامع نگر باشم؛ از کودکی تا بزرگسالی و...

اخلاق ایرانی را همیشه مدنظر قرار می‌دهم، من همیشه خودم را فرزند فرد تلقی می‌کنم، به طوری که در همه برنامه‌ها، حال همه مهمانان بعد از برنامه خیلی خوب و بهتر می‌شود، به اذعان خودشان می‌گویند که در ابتدا فکر می‌کردند، گفت‌وگویی کسل‌کننده و خسته‌کننده است، اما سر ذوق آمده‌اند. دلیل این امر هم نگاه جامع نگر است، مهمان برنامه باور نمی‌کند که من وقت بگذارم و تمام زندگی‌شان را مطالعه کنم. حتی من مطالبی را که 30 سال گذشته درباره آنها منتشر شده است را با تمام جزئیات مطالعه می‌کنم، خودشان می‌گویند فرزندان‌شان هم حتی به این جزئیات توجه نداشته‌اند.

او در پایان با یادآوری پیدا کردن روزنه‌های ویژه‌ای که اختصاصی باعث می‌شود ما به همدیگر نزدیک شویم، توصیه به اجرای بدون تکلف دارد؛ با ادب باشیم اما سخت نباشیم. مودب بودن ما را دشوار نمی‌کند، من اعتقادی ندارم صمیمی بودن به معنای شکستن فضای ادب است.

ترویج خودباوری

نوشین رهگذر تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: این برنامه بیش از ده سال است که از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود و هدفش هم گفت‌وگو با مفاخر ملی و چهره‌های ماندگار کشوری در حوزه‌های مختلف و بازنگری فردی، علمی و فرهنگی این افراد است. در این برنامه تلاش می‌شود ضمن انتقال تجربیات آنها به جوانان و ایجاد خودباوری در این نسل، قدردان این قشر از جامعه باشیم. گفت‌وگو و معرفی مفاخر و چهره‌های ماندگار کشور در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اقتصادی، سیاسی و‌... انجام می‌شود.

از موضوع‌هایی که در این برنامه به آنها پرداخته خواهد شد؛ آشنایی با زندگی فردی، علمی، فرهنگی و‌... فرهیختگان و نخبگان کشور است که در این برنامه به آنها پرداخته می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه مهم‌ترین ویژگی تمام‌قد را انتقال تجربیات ارزشمند نخبگان می‌داند و می‌افزاید: انتقال تجربیات ارزشمند نخبگان که با خلوص نیت و سخاوتمندانه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد بالطبع برای تمامی مخاطبان سودمند خواهد بود. کارشناس ـ مجری‌ها متفاوت و متناسب با تخصص مهمانان انتخاب می‌شوند؛ مهدی زارع، مسعود سریع‌القلم، پیمان شیخی، مهدی رستمی، حامد حسینی، رضا مهدوی، مهندس یاسر موحد‌فرد، حامد توحیدی امین، حمید عبیری، محمد میر و مجید احتشام‌زاده از کارشناسان این برنامه هستند که متناسب با مهمان برنامه و حوزه فعالیت آن انتخاب می‌شوند.

وی با پاسخ به این پرسش که جالب‌ترین اتفاقی را که در طول اجرای این برنامه رخ داده به یاد دارد، می‌گوید: از آنجا که هر مقوله کارشناس ـ مجری متناسب با حوزه مهمان مدعو دارد، بارها اتفاق افتاده که مهمانان سال‌ها از هم بی‌خبر بوده یا در مجلات و رسانه‌های دیگر با هم آشنا شده بودند و در این برنامه حضوری با هم برخورد کرده و خاطرات ارزنده‌ای برایشان رقم می‌خورد.

رهگذر درباره تهیه‌کنندگی در رادیو هم تصریح می‌کند: تهیه‌کنندگی صرف‌نظر از این که عنوان شغلی محسوب می‌شود، وقتی با روح شخص آمیخته شود هنر آفریده می‌شود و این هنر و عشق است که کار یک تهیه‌کننده را ماندگار می‌کند.

مریم کریمی

نظر شما