شناسهٔ خبر: 21602296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

/یادداشت «وفیق السامرائی»/

آیا بغداد برای مهار بحران همه‌پرسی به حمایت نظامی ایران و ترکیه نیاز دارد؟

مشاور سابق رئیس‌جمهور عراق در امور امنیتی در یادداشتی درباره بحران همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، نوشت که دولت عراق در صورتی که بخواهد با رئیس منطقه کردستان مقابله نظامی کند، نیازی به حمایت نظامی ایران و ترکیه ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود آرامش و ثباتی که «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان تلاش می‌کند در سخنانش نشان دهد، اما به نظر می‌رسد که تحرک و اقدامات پارلمانی و دولتی عراق، با سرعت در حال تشدید است و به سطح مخالفت مردمی با تلاش‌های وی برای تحمیل خواسته‌اش بر عراق که از زمان سقوط صدام تاکنون همچنان ادامه دارد، برسد.

«وفیق السامرائی»  مشاور سابق رئیس‌جمهور عراق در امور امنیتی، با نگارش این جملات در صفحه فیسبوکش، تاکید می‌کند: بر اساس اطلاعات و گزارش‌های موجود اطلاعاتی، عراق نیازی به همکاری و دخالت‌های نظامی خارجی ندارد و اغلب نیروهای نظامی عراقی پس از سرکوب نظامی داعش، اکنون آزاد هستند و دیگر داعش تهدیدی برای عراق به شمار نمی‌آید و به همین دلیل عملیات‌های نیروهای عراقی بسیار محدود و پراکنده شده است.

وی در ادامه می‌نویسد که اکنون گزینه پایبندی کامل ترکیه و ایران به بستن مرزهایشان با منطقه کردستان، نیز مطرح نیست مگر اینکه بخواهند همسو با درگیری نظامی نیروهای عراقی با نظامیان منطقه کردستان، نظام مسعود را طی مدت کوتاه چند هفته‌ای، سرنگون کنند.

بهترین واکنش‌ عراق در قبال این اقدام مسعود بارزانی می‌تواند موارد ذیل باشد:

1- توقف صادرات نفت از طریق لوله‌های نفتی به ترکیه یا کامیون‌ها به ترکیه و ایران
2- عدم دادن اجازه به واردات مواد غیرانسانی [مواد غیر غذایی و غیردارویی] از ترکیه و ایران برای جلوگیری از تاثیرش بر زندگی مردم
3- صدور احکام و وارد کردن اتهامات بزرگ به رئیس منطقه کردستان که دوره ریاستش به سر آمده و نیز مقامات ارشد تحت فرمان او و انجام اقدامات مشخص و محدود در عرصه‌های امنیتی و موضع‌گیری قاطع نمایندگان در قبال سیاست مسعود.

السامرائی در ادامه می‌نویسد ضمن حمایت از حقوق مشروع ملت کرد باید بگوید که سیاست‌های متهورانه مسعود بارزانی اوضاع را به درجه خطرناکی رسانده که به هیچ وجه شامل عطوفت عراق و جامعه بین‌الملل نمی‌شود.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما