شناسهٔ خبر: 21602221 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

در بازدید بانک از منطقه آزاد ارس اعلام شد/

صادرات 85 درصدی تولید گوجه فرنگی گلخانه ای در جلفا

نصر: مدیرعامل گلخانه 'تارلا امین' منطقه آزاد ارس به عنوان مدرن ترین و بزرگ ترین مجتمع گلخانه ای کشور و خاورمیانه از صادرات 85 درصدی محصول گوجه فرنگی آن به خارج خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تراب ابراهیمی روز سه شنبه در بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از منطقه آزاد ارس اظهار کرد: سال گذشته فاز نخست این مجتمع در 13 هکتار به بهره برداری رسید که محصول آن در هر هکتار 450 تن بود و این رقم در نوع خود، رکوردی برای تولید محصول گوجه فرنگی است.

وی افزود: در زمان حاضر 31 هکتار از محوطه این مجتمع گلخانه زیر کشت رفته است.

ابراهیمی، هدف اصلی ساخت این مجتمع گلخانه ای را تولید محصول با اولویت صادرات اعلام کرد و گفت: سال گذشته این عملیات در مرحله پایه انجام شد که خوشبختانه 85 در صد محصول تولیدی معادل حدود 4 هزار تن به کشورهای روسیه، امارات و قطر صادر شد.

وی از پیش بینی تولید 13 هزار تنی مجتمع گلخانه ای 'تارلا امین' در سال جاری خبر داد و افزود: به جز تولید و بهره وری، بحث انتقال دانش و تکنولوژی نیز در ساخت این واحد مد نظر است و امروز این گلخانه به روز ترین و مجهزترین گلخانه در سطح کشور و خاورمیانه است.

ابراهیمی با بیان اینکه در ساخت این مجموعه بهترین شرکت های دنیا ارزیابی شدند که از بین آنها یک شرکت هلندی به عنوان مجری انتخاب شد، خاطرنشان کرد: سیستم های بسته بندی و ماشین آلات مورد استفاده در این واحد از شرکت های معتبر اروپایی تهیه شده است و همه بسته بندی ها به صورت خودکار انجام می شود.
وی، ایجاد اشتغال را یکی از هدف های اصلی ایجاد این گلخانه دانست و گفت: حدود 400 نفر به صورت شبانه روزی در ساخت این واحد کار کرده اند و قریب 300 نفر نیز در تولید محصول مشغول به کار هستند و بحث درآمدزایی هم خوشبختانه در کنار آن اتفاق افتاده است.

مدیرعامل مجتمع گلخانه ای 'تارلا امین' منطقه آزاد ارس گلخانه اضافه کرد: یکی از مزایای اجرای این طرح تولیدی- کشاورزی، استفاده از حدود 25 نفر از کارشناسان کشاورزی است که به مدت سه در حال آموزش بوده و فنون لازم تولید محصول را یاد گرفته اند.

فاز نخست مجتمع گلخانه ای 'تارلا امین' منطقه آزاد ارس حدود یک سال قبل با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ، حسین فریدون نماینده ویژه رئیس جمهور و جمعی از مقام های استانی آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.

این مجتمع کشت گلخانه ای در سطح 50 هکتار و با ظرفیت تولید سالانه بیش از 400هزار تن محصول در منطقه آزاد ارس احداث شده است که در مرحله نخست، 13 هکتار آن با ظرفیت تولید سالانه بیش از 176 هزار تن گوجه فرنگی به بهره برداری رسید.

میزان اشتغالزایی این واحد گلخانه ای تا 850 نفر قابل افزایش است.

تولید محصول سالم با رعایت استاندارد جهانی،افزایش راندمان تولید،کاهش ضایعات کمتر ازیک درصد، توسعه صادرات محصلات کشاورزی به کشورهای همسایه و افزایش راندمان مصرف آب از مهم ترین ویژگی های این مجتمع تولیدی است.

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در راستای سفر 2 روزه خود به استان های آذربایجان غربی و شرقی امروز از منطقه آزاد ارس بازدید می کند.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده ‌است.

بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته، دارای 51 هزار هکتار وسعت است.

شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای 100 ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه‌های تهران مطرح است.

انتهای پیام/

نظر شما