شناسهٔ خبر: 21602139 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پتاژ لبو و لوبیا سفید

پتاژ به سوپ غلیظ و کم آب گفته می‌شود که مواد داخل آن بیشتر حالت میکس و پوره شده دارد و از انواع سبزیجات برای تهیه آن استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

پتاژ این هفته ما از لوبیا سفید که یکی از غنی‌ترین انواع حبوبات به شمار می‌رود همراه با چغندر قرمز تشکیل شده است.

مواد لازم برای چهار نفر:

لوبیا سفید: یک لیوان، سیب‌زمینی: 2 عدد، چغندر قرمز: 3 عدد، هویج: 2 عدد، سیر: 2 حبه، روغن زیتون: به مقدار لازم ، نمک و فلفل: به مقدار لازم

لوبیاسفید را از شب قبل خیس و آبش را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. لوبیا را همراه با آب در قابلمه‌ای بریزید و دوساعتی بپزید تا کامل نرم شود. لبو، سیب‌زمینی و هویج را بشویید و با چند لیوان آب داخل قابلمه دیگری بریزید و بپزید و بعد از پخت همراه با لوبیا سفید در میکسر ریخته و کامل میکس کنید.

سیرتان را رنده کنید و با کمی روغن تفت دهید و تمام موادی را که میکس کرده‌اید داخل قابلمه بریزید و نمک و فلفل اضافه کنید. حرارت شعله گاز را کم کنید و هم بزنید تا پتاژ غلیظ شود و داغ سرو کنید. می‌توانید یک قاشق از لوبیا سفید را جدا میکس کنید و برای تزئین هنگام سرو روی پتاژ بریزید.

آبگوشت قورمه سبزی (همدان)

آبگوشت قورمه سبزی از غذاهای سنتی و محبوب همدانی است. برای درست کردن آبگوشت قورمه سبزی باید آب خورشت قورمه سبزی را کمی بیشتر بگیرید و گوشت آن را هم درشت تر خرد کنید.

مواد لازم برای پنج نفر:

گوشت گوسفند: نیم کیلوگرم، لوبیا قرمز: یک لیوان، سبزی قورمه: 250گرم، لیمو عمانی: 4 عدد، پیاز: 2 عدد، تخم مرغ: 2 عدد، سیب‌زمینی: 2 عدد، زردچوبه، فلفل و نمک: به میزان لازم

گوشت را درشت خرد کرده و همراه پیاز کمی در روغن سرخ کنید. لوبیا قرمز را از شب قبل خیس کنید و به گوشت بیفزایید،‌ سبزی قورمه را به آن اضافه کرده و آب بریزید و نمک و فلفل و زردچوبه آن را اندازه کرده و اجازه دهید سه ساعتی با هم بپزد. بعد از پخت، لیمو عمانی را سوراخ کرده و در خورشتتان بیندازید. سیب‌زمینی‌ها را هم پوست کنده و تکه‌تکه خرد کنید و داخل خورشت بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزد. پس از پختن مواد، تخم مرغ‌ها را جداگانه بشکنید و در غذا مخلوط کنید و هم بزنید.

کوفته شیرین کرمانشاهی

کوفته در بسیاری از شهرهای کشور توسط کدبانوها و آشپزها به صورت گوناگون و محلی پخته می‌شود، این غذا همچنین یکی از غذاهای سنتی کرمانشاهی‌ها هم محسوب می‌شود که مردمان خوب این سرزمین بیشتر با طعم کمی شیرین و ملس آن را می‌پسندند. اگر از طعم معمول کوفته خسته شده‌اید، این روش محلی اهالی غرب کشور را امتحان کنید.

مواد لازم برای چهار نفر:

برنج: 200 گرم، گوشت چرخ‌کرده:300 گرم، پیاز: یک عدد، تخم‌مرغ: یک عدد، نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری، شکر: 100 گرم، سرکه: دوسوم لیوان، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان دلخواه

برنج را با کمی آب بپزید، پیاز را رنده و به گوشت چرخ شده اضافه و با آن مخلوط کنید و به ظرف برنج بیفزایید. بعد نمک، ادویه و نعنا خشک را نیز اضافه کرده و با دست کامل ورز دهید. بعد از مخلوط شدن کامل مواد با هم، تخم مرغ‌ها را بشکنید و با مواد ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. از مواد به اندازه یک نارنگی برداشته و گرد کنید و کف تابه بچینید. سرکه را با یک لیوان آب، دو قاشق روغن و شکر ترکیب کنید و روی شعله بگذارید تا کمی غلیظ شود. سپس سس را روی کوفته‌ها بریزید و یک ساعت کوفته را روی حرارت متوسط بپزید و همراه ماست محلی سرو کنید.

نظر شما