شناسهٔ خبر: 21600774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

المعلم:مدارکی داریم که بالگردهای آمریکایی عناصر داعش را جابجا می کنند

دمشق - ایرنا - 'ولید المعلم' وزیر خارجه سوریه گفت: مدارک و اطلاعاتی درباره نقل و انتقال عناصر گروه تروریستی داعش توسط بالگردهای آمریکایی در اختیار داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ولید المعلم در گفت و گو با شبکه المیادین که روز سه شنبه منتشر شد افزود: شاید آمریکا قصد دارد تروریست های داعشی را برای استفاده از آن ها در دیگر مناطق حفظ کند.
المعلم درباره همه پرسی کردستان عراق بیان کرد: آنچه امروز در شمال عراق و سوریه درجریان است، نتیجه حمایت ترکیه از تروریست هاست و هنگامی که اهداف ترکیه در سوریه محقق نشد، موضوع کردی پر رنگ شد.
وی اضافه کرد: به ابراهیم الجعفری وزیرخارجه عراق اعلام کردیم که سوریه فقط عراق یکپارچه را به رسمیت می شناسد و هر گامی در راستای تقسیم، از طرف سوریه محکوم و غیرقابل پذیرش است.
معاون نخست وزیر سوریه از کشته شدن 'والری آساپوف' ژنرال روسی در سوریه ابراز تاسف کرد و گفت: گروه تروریستی داعش اطلاعات محل وجود این ژنرال روس را دریافت کرده بود و به همین دلیل توانست آنجا را هدف قراردهد.
المعلم اظهارداشت: باید میان حضور آمریکا و روسیه در سوریه تفاوت گذاشت زیرا حضور نیروهای آمریکایی تجاوز به خاک سوریه است.
وی با بیان ای نکه از بین رفتن تروریسم به سود آمریکا نیست افزود: جنگنده های نیروی هوایی آمریکا هزاران غیرنظامی سوری را به بهانه مبارزه با داعش در استان های رقه و دیرالزور کشته است.
المعلم گفت: سوریه در سایه پیروزی های ارتش، دوستانه و هم پیمان درحال نوشتن آخرین فصل از بحران است.
وی افزود: شاهد تحولی در مواضع برخی کشورهای حامی گروه های تروریستی هستیم.
وزیرخارجه سوریه اظهارداشت: دولت سوریه امنیت و سلامت شهروندانی که قصد بازگشت را دارند تامین می کند ولی نمی تواند آن را به بازگشت مجبور کند.
المعلم درباره دیدار با 'جبران باسیل' وزیرخارجه لبنان گفت: این دیدار طبیعی بود و واقعیت های تاریخی و جغرافیایی چنین چیزی را ضروری می کند و من از دیدار برادرم جبران باسیل بسیار خوشحال هستم و درباره موضوعات مورد اهتمام دو کشور باهم گفت و گو کردیم.
وی اضافه کرد: موضوع دیدار مخالفان لبنانی ما از سوریه یک موضوع دوجانبه است و باید اجازه دهیم کسانی که در لبنان با ما مخالفت و در ریختن خون ملت سوریه مشارکت کردند، خودشان را بازخواست و محاکمه کنند و ما کسی را بازخواست نمی کنیم.
المعلم درباره حمله 'اسرائیل' به حومه حماه نیز گفت: سرنگون کردن موشک های اسرائیلی از نظر فنی غیرممکن بود و جنگنده های اسرائیلی وارد آسمان سوریه نشدند بلکه از فضای هوایی لبنان اقدام به شلیک کردند.
وی بیان کرد: روسیه نقش مهمی در نهادینه کردن اصول سازمان ملل متحد و عدالت در روابط بین المللی دارد و تجربه همکاری با اتحاد شوروی ثابت کرد که دراین اتحاد، مواضع خود را تحمیل نمی کند.
وزیرخارجه سوریه اظهارداشت: موضوع کردهای سوریه یک موضوع داخلی است و حکومت سوریه آن را از طریق گفت و گو حل و فصل می کند.
المعلم گفت: واشنگتن همواره همپیمان های خود را به خاطر منافع خود تنها می گذارد و پایگاه های آمریکا در سوریه موقت است و بهترین دلیل دراین باره، پایگاه التنف بود.
وی درباره ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب نیز بیان کرد: این یک آزمون برای ترکیه است تا نشان دهد که سیاست های خود را در قبال سوریه تغییر داده است و اگر این آزمون دربازگرداندن ادلب به آغوش سوریه موفق بود مشخص می شود که ترکیه سیاست های خود را اصلاح کرده است.
المعلم درباره روند بازسازی سوریه نیز گفت: دمشق نمی تواند با مشارکت کسانی که در کشتار ملت سوریه دست داشته اند در بازسازی کشور موافقت کند و سوری ها و کشورهایی که نسبت به سوریه توطئه چینی نکرده اند در ساختن کشور شرکت خواهند کرد.
خاورم**6116 ** 1049
انتشار دهنده: مریم کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما