شناسهٔ خبر: 21598623 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

به بهانه بازی امشب پرسپولیس مقابل الهلال/ همه نیمه‌نهایی‌های دلهره‌آور آسیا

ورزش > فوتبال ملی - امشب برای شانزدهمین بار شاهد دیدار یک تیم ایرانی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا هستیم.

صاحب‌خبر -

رضا پورعالی: از سال 1970 تا کنون، 15 بار ایرانی ها به نیمه نهایی صعود کردند که حاصل آن 7 پیروزی و 8 شکسته بوده است. رکورددار شکست در نیمه نهایی آسیا خود پذرسپولیس است که تا به حال 4 بار در این مرحله ناکام مانده و نتوانسته به دیدار نهایی راه یابد. در مقابل بیشترین پیروزی در نیمه نهایی مربوط به استقلال است که 4 بار خود را به دیدار فینال رسانده و 2 بار نیز قهرمان آسیا شده است. پاس، سپاهان و ذوب آهن هم در تنها نیمه نهایی خود پیروز شدند که در این میان تیم تهران قهرمان آسیا شد اما هر دو تیم اصفهانی با نایب قهرمانی به کار خود پایان دادند.سایپا هم ششمین تیم ایرانی راه یافته به نیمه نهایی است که با شکست در این بازی نتوانست به فینال راه یابد. تمام نیمه نهایی های جام باشگاه های آسیا و لیگ قهرمانان را مرور کرده ایم که به اختصار در ادامه می خوانید:

1970
در سال 70 میلادی میزبانی مراحل نیمه نهایی و فینال به ایران سپرده شد. استقلال با ستاره هایی چون ناصر حجازی، علی جباری، غلامحسین مظلومی، نصر ا...عبداللهی و منصور پورحیدری در نیمه نهایی به مصاف تیم مدان اندونزی رفت و با دو گل این حریف را شکست داد. البته معینی و خوردبین هم که پرسپولیس بودند به عنوان یار کمکی در ترکیب استقلال بودند. این تیم در فینال هم هاپوئل، نماینده رژیم اشغالگر قدس را 2 بر یک شکست داد و اولین قهرمانی را در جام باشگاه های آسیا جشن گرفت.

1971
استقلال برای دومین سال متوالی به نیمه نهایی رسید، اما این بار مقابل تیمی از عراق غافلگیر شد. الشرطه با دو گل نماینده ایران را شکست داد تا سهم استقلال مدال برنز آسیا باشد. این تیم در دیدار رده بندی 3 بر 2 تیم راک آرمی کره جنوبی را از پیش رو برداشت.

1990
ستاره دوم  استقلال در بنگلادش روئید. آنها در نیمه نهایی باید به مصاف تیم پلیتاجایای اندونزی می رفتند. یک بازی آسان که با دو گل عباس سرخاب و شاهین بیانی به سود تیم پر مهره آن روزهای استقلال به پایان رسید. استقلال در فینال هم به مصاف لیائولینگ چین رفت و با گلهای رضا حسن زاده و صمد مرفاوی در مقابل تک گل حریف، نتیجه را 2 بر یک برد و قهرمان آسیا شد. در پایان آن رقابتها عباس سرخاب، بهترین بازیکن جام باشگاه های آسیا شد و احمدرضا عابدزاده هم به عنوان بهترین دروازه بان رسید. ضمن اینکه مجید نامجومظلق عنوان تکنیکی ترین بازیکن را گرفت. جایزه بهترین گلزن هم به صمد مرفاوی رسید که در 7 بازی 6 گل زده بود.

1991
استقلال در نیمه نهایی الریان قطر را پیش رو داشت. تیم منصور پورحیدری برای پیروزی همه چیز داشت. احمدرضا عابدزاده، رضا حسن زاده، صادق ورمرزیار، مهدی فنونی زاده، برادران بیانی، سید مهدی ابطحی، فرشاد فلاحت زاده، مجید نامجو مطلق، رضا احدی، عباس سرخاب، عبدالعلی چنگیز، صمد مرفاوی و ... این تیم تا دقیقه 85 با یک گل از حریف قطری عقب بود اما با دو گل سرخاب و چنگیز یک برگشت فوق العاده داشت و با پیروزی در این بازی به فینال رفت. آبی ها خیلی راحت می توانستند سه ستاره شوند اما برتری یک بر صفر را در 15 دقیقه پایانی مقابل الهلال با تساوی عض کردند و در ضیافت پنالتی ها روی ضرباتی که توسط حسن زاده، مرفاوی و سرخاب از دست رفت نتیجه را به حریف عربستانی واگذار کردند.

1993
آخرین قهرمانی تیم های ایرانی در جام باشگاه های آسیا مربوط به همین سال است. پاس با مربیگری فیروز کریمی برای حضور در مرحله پایانی جام باشگاه های آ سیا راهی منامه بحرین شد و در دیدار نیمه نهایی تیم قدرتمند یومیوری ژاپن را 2 بر یک شکست داد. با گلهای علی اصغر مدیرروستا و کاپیتان علیرضا حکیم زاده، پاس به دومین تیم ایرانی راه یافته به فینال بدل شد. در فینال و در شبی که بهزاد غلامپور درخشش خیره کننده ای داشت، محسن گروسی، گل قهرمانی پاسی ها را وارد دروازه الشباب عربستان کرد تا بعد از استقلال، نام پاس هم به فهرست قهرمان های ایرانی جام باشگاه های آسیا اضافه شود.

1995
برای اولین بار تیمی تهرانی غیر از پرسپولیس، استقلال و پاس به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا رسید. سایپا با سرمربیگری بیژن ذوالفقارنسب در نیمه نهایی با یک گل مغلوب ایلهوا چونمای کره جنوبی شد. این بازی در 90 دقیقه مساوی شد اما تیم کره ای در دقیقه 104 گل برتری را زد. سایپا در دیدار رده بندی هم 2 بر یک مغلوب فارمرز بانک تایلند شد و در جایگاه چهارم ایستاد.

1997
پرسپولیس برای قهرمانی در آسیا خداداد عزیزی، مرد سال 1996 آسیا را به عنوان یار کمکی به خدمت گرفت، اما در نیمه نهایی با نتیجه 3 بر یک مغلوب پوهانگ استیلرز کره جنوبی شد. خداداد در آن بازی تنها گل قرمزها را زد، اما گل به خودی یحیی گل محمدی کار را خراب کرد. شاید معروف ترین صحنه آن دیدار صحنه بیرون کشیدن بازیکن مصدوم پوهانگ توسط احمدرضا عابدزاده باشد. پوهانگ همان سال قهرمان آسیا شد و پرسپولیس هم با پیروزی بر الزورای عراق عنوان سومی را به دست آورد.

1998
پرسپولیس برای دومین سال متوالی به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا رسید. پوهانگ هم بود اما قرمزها این بار باید با دالیان چین بازی می کرد. شکست دو بر صفر پایان یکی دیگر از رویاهای پرسپولیس بود. آنها این بار نای دیدار رده بندی را نداشتند و با 4 گل مغلوب الهلال شدند. دالیان هم در ضربات پنالتی به پوهانگ باخت.

1999
بعد از 29 سال یک بار دیگر تهران میزبان مرحله پایانی جام باشگاه های آسیا شد. فرصتی ایده آل برای استقلال تا برای سومین بار قهرمان آسیا شود. نیمه نهایی استقلال - دالیان یکی از خاطره انگیزترین بازیهای آسیاست. دیداری که در وقت های اضافی با برتری 4 بر 3 تیم ناصر حجازی به پایان رسید. استقلال با گل های فکری و موسوی دو بر صفر جلو افتاد، سپس در 14 دقیقه 3 گل خورد و در ادامه با گل های موسوی و اکبرپور بازی را برد. همه چیز برای قهرمانی آن تیم مهیا بود اما استقلال در حضور بیش از 100 هزار تماشاگر در فینال با نتیجه 2 بر یک مغلوب جوبیلو ایواتا شد.

2000
سومین نیمه نهایی پرسپولیس در 4 سال. تیمی که امیر عابدینی مدیرعاملش بود و علی پروین را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می دید یک بار دیگر تا یک قدمی فینال پیش رفت. آنها این بار فوق ستاره ای چون علی کریمی را هم در ترکیب خود داشتند، اما باز هم خیلی راحت مغلوب حریف شرق آسیایی خود شدند. جوبیلو ایواتای ژاپن 2 بر صفر پرسپولیس را برد تا جایی برای افسوس باقی نماند. پرسپولیس در دیدار رده بندی با گل کریمی سوان سامسونگ کره جنوبی را برد و برای دومین بار سوم شد. جوبیلو هم در فینال 3 بر 2 مغلوب الهلال شد.

2001
دوران درخشان پرسپولیس در آسیا ادامه داشت. آنها برای چهارمین بار در 5 سال به نیمه نهایی رسیدند اما حکایت شکست های این تیم در بازی ما قبل پایان همچنان ادامه دشت. این بار پرسپولیس در نیمه نهایی با نتیجه 2 بر یک مغلوب سوان سامسونگ کره جنوبی شد. تیم علی پروین با گل حامد کاویانپور یک بر صفر از حریف پیش افتاد اما در 15 دقیقه پایانی دو گل خورد تا باز هم به دیدار رده بندی برود. قرمزها با وجود احمدرضا عابدزاده؛ علی کریمی، علی انصاریان، حمید استیلی و... مدعی قهرمانی بودند اما با پیروزی بر 2 بر صفر مقابل ارتش قزاقستان باز هم عنوانی بهتر از سومی به دست نیاوردند.

2002
به فاصله 3 سال، کنفدراسیون فوتبال آسیا یک بار دیگر با درخواست باشگاه استقلال مبنی بر میزبانی از مرحله نهایی جام باشگاه های آسیا موافقت کرد. استقلال آماده قهرمانی بود اما این بار بار شدید تهران کار را خراب کرد. ورزشگاه آزادی در آستانه بازی استقلال و آنیانگ کره جنوبی در نیمه نهایی تبدیل به باتلاقی بزرگ شد و در چنین شرایطی نماینده ایران با نتیجه 2 بر یک مغلوب میهمان خود شد. آبی ها که برای قهرمانی آمده بودند بازی رده بندی را با نتیجه 5 بر 2 از نسف قارشی ازبکستان بردند اما افسوس آن سال را تا مدتها همراه خود داشتند. 

2007
سپاهان به عنوان نخستین تیم اصفهانی راهی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد. بازیها به صورت رفت و برگشت برگزار می شد و سپاهان باید با الوحده امارات روبرو می شد. بازی رفت در فولادشهر با درخشش محمود کریمی و دبل این بازیکن 3 بر یک به سود تیم لوکا بوناچیچ به پایان رسید تا سپاهان با تساوی بدون گل در بازی برگشت راهی فینال شود. اولین حضور یک تیم ایرانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا. سپاهان در بازی رفت فینال مقابل اوراوادرز در اصفهان به تساوی 1-1 رسید اما بازی برگشت را 2 بر صفر واگذار کرد تا با حسرت از کنار جام قهرمانی عبور کند.

2010
دومین تیم اصفهانی در نیمه نهایی. ذوب آهن با منصور ابراهیم زاده و ستاره هایی چون شهب گردان، سید محمد حسینی، محمدرضا خلعتبری، ایگور کاسترو، حسین ماهینی و مهدی رجب زاده در نیمه نهایی به مصاف الهلال رفت و در هر دو بازی رفت و برگشت این تیم را یک بر صفر شکست داد. آنها پای جام قهرمانی رسیدند اما در فینال توکیو با نتیجه 3 بر یک مغلوب ایلهوا چونما شدند.

2013
آخرین حضور تیم های ایرانی در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به سال 2013 برمی گردد. استقلال در نیمه نهایی اف سی سئول کره جنوبی را پیش رو داشت. تیم قلعه نویی بازی رفت را در کره 2 بر صفر باخت تا کارش برای بازی برگشت دشوار شود. در تهران هم گل اول را سئول زد اما در نهایت کار به تساوی 2-2 رسید. با این نتیجه نماینده کره جنوبی راهی فینال شد و استقلال هم از گردونه رقابتها کنار رفت.

251 41

نظر شما