شناسهٔ خبر: 21598613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردوغان: برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان خیانت بود/ فقط اسرائیل از این همه پرسی حمایت کرد

رئیس جمهور ترکیه خطاب به جدایی‌طلبان کردستان عراق گفت هیچ دولتی از استقلال شما حمایت نمی‌کند مگر اسرائیل. چه کسی استقلال شما را می‌پذیرد؟ تمام دنیا، اسرائیل نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه)  «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق را به‌خاطر برگزاری همه‌پرسی جدایی، به «خیانتکاری» متهم کرد.

اردوغان مجددا با تهدید به قطع واردات نفت از کردستان عراق، همچنین هشدار داد اگر ترکیه تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز خودش به کردستان را متوقف کند، کُردهای عراق «از گرسنگی تلف خواهند شد.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی اضافه کرد: «در حالی که هنوز بر چالش‌های منطقه‌ای فعلی غلبه نکرده بودیم، اکنون با یک بحران جدید مواجه شدیم...این همه‌پرسی جایی در قانون اساسی عراق ندارد...تا آخرین لحظه، انتظار نداشتیم بارزانی با برگزاری همه‌پرسی، چنین اشتباهی را مرتکب شود، که البته ما اشتباه می‌کردیم.»

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: «این تصمیم به برگزاری همه‌پرسی، که بدون هیچگونه مشورت اجرا شد، یک خیانت است...منطقه به جنگ فرقه‌ای کشیده می‌شود اگر بارزانی از این تصمیم برنگردد. عراق باید وحدت ملی داشته باشد نه تفرقه...این همه‌پرسی تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه است.»»

اردوغان خطاب به جدایی‌طلبان کردستان عراق گفت هیچ دولتی از استقلال شما حمایت نمی‌کند مگر اسرائیل. چه کسی استقلال شما را می‌پذیرد؟ تمام دنیا، اسرائیل نیست.

وی با هشدار در خصوص اینکه همه گزینه‌ها اعم از تحریم‌های اقتصادی و عملیات نظامی روی میز است، ادامه داد: «از اسرائیل چه چیزی به دست می‌آورید؟ آنها هم سیاست را بلد نیستند.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «آینده خود را به خاطر تمایلات امروز تباه نکنید. تکان دادن پرچم اسرائیل شما را نجات نمی‌دهد.»

اردوغان همچنین گفت که با مقامات ایرانی و عراقی درخصوص این همه‌پرسی در تماس است.

وی درپی نتایج انتخابات سراسری اخیر در آلمان نیز گفت که این کشور نمی‌تواند دولت واحد تشکیل دهد.

به نوشته وبگاه روزنامه «حریّت» اردوغان با انتقاد مجدد از مواضع ضد ترکیه‌ای نامزدهای انتخابات فدرال آلمان، تاکید کرد: «خواهید دید که آنها نمی‌توانند یک دولت را تشکیل دهند. این مسئله حداقل چندین ماه برای آنها طول خواهد کشید.»

وی که سعی در ربط دادن مواضع ضد ترکیه‌ای به ناتوانی در تشکیل دولت داشت، افزود: «هلند به ما حمله کرد و آنها هنوز هم نتوانسته‌اند یک دولت تشکیل دهند.»

هلند در تاریخ 25 اسفند سال گذشته انتخابات سراسری برگزار کرد که در آن حزب راست مرکزی به ریاست «مارک روته» نخست‌وزیر فعلی این کشور، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

انتخابات سراسری در آلمان نیز روز یکشنبه 2 مهر برگزار شد که حزب دموکرات مسیحی‌ها به ریاست «آنگلا مرکل» صدراعظم فعلی فقط با 32.5% اکثریت پارلمان را به دست آورد.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما