شناسهٔ خبر: 21597485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

اروپایی‌ها نگران تهدید منافع اقتصادی‌شان در ایران از سوی ترامپ هستند

تشدید اختلاف اروپا و امریکا درباره «برجام»/هشدار دیپلمات‌های اروپایی‌ به ترامپ

روزنامه «هافینگتون پست» گزارش داده است که سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن تهدید کرده است که اروپایی‌ها در صورت خروج امریکا از برجام تحریم‌های وضع شده علیه ایران از سوی واشنگتن را نادیده می‌گیرند و در راستای اقدام علیه آن گام برخواهند داشت./هیچ راه بازگشتی از توافق هسته‌ای وجود ندارد و توافق در حال اجرایی‌شدن است و کار می‌کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- به نوشته «فوربس»؛ شرکت نروژی Scatec Solar در مذاکره با ایران آماده برای ساخت اولین پروژه خورشیدی در آن کشور است که ارزشی در حدود ۱۳۲ میلیون دلار دارد. همچنین Quercus بریتانیا نیز متعهد شده تا ۶۰۰ مگاوات برق خورشیدی را برای ایران تامین کند. در بخش خودروسازی نیز رنو فرانسه با ایران بر سر یک سرمایه‌گذاری مشترک به توافق رسیده است و دایملر بنز آلمان نیز قراردادی را برای ساخت کامیون در ایران با همکاری ایران‌خودرو یکی از پیشروترین شرکت‌های خودروسازی ایران امضا کرده است». 

به گزارش آفتاب‌نیوز، فوربس می‌نویسد در حالی که همه این رویدادها در حال وقوع هستند، امریکا رویکرد کاملا متفاوتی را در قبال ایران در پیش گرفته است. کاخ سفید روز ۲۴ سپتامبر تلاش دیگری را برای ممنوعیت سفر اتباع کشورهایی که دارای روابط بد با ایالات متحده هستند انجام داد و همانند تلاش قبلی فهرستی ارائه شد که این‌بار ایران، چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه و ونزوئلا و یمن در آن حضور داشتند و محدودیت‌ها برای ارائه ویزا به اتباع این کشورها افزایش می‌یابند. البته این در این محدودیتها، ایرانیانی‌ که ویزای معتبر دانشجویی دارند یا تحت پوشش آن قرار می‌گیرند را شامل نمی‌شود، هر‌چند که آنان نیز باید تحت شرایط غربالگری و بررسی مورد نیاز قرار گیرند. ترامپ همچنین بارها تهدید کرده که امریکا از برجام بیرون خواهد آمد. این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده ایران پایبند به مفاد برجام و در حال اجرای آن بوده است. 

تشدید اختلاف اروپا و امریکا درباره «برجام»/هشدار دیپلمات‌های اروپایی‌ به ترامپ

ارزیابی‌ای که اخیرا توسط ایران‌پال صورت رفته نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کالاهای ژاپنی و آلمانی نظر مساعدتری دارند در حالی که نظر منفی‌ای نسبت به شرکت‌ها و کالاهای امریکایی دارند. زمانی که از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پرسیده شد که نسبت به سرمایه گذاری کدام شرکت‌ها در ایران علاقه بیشتری دارند ۹۰ درصد شرکت‌های ژاپنی و آلمانی را انتخاب کرده‌اند و تنها ۵۰ درصد نسبت به تجارت با امریکایی‌ها ابراز تمایل کرده‌اند و ۴۷ درصد گفته‌اند یا تمایل کمی در این‌باره دارند یا اصلا مایل نیستند.

همچنین، روزنامه «هافینگتون پست» گزارش داده است که سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن تهدید کرده است که اروپایی‌ها در صورت خروج امریکا از برجام تحریم‌های وضع شده علیه ایران از سوی واشنگتن را نادیده می‌گیرند و در راستای اقدام علیه آن گام برخواهند داشت. دیپلمات‌های اروپایی  در حال رایزنی با دولت ترامپ برای متقاعد کردن او به باقی ماندن در برجام هستند چرا که در غیر این صورت اروپایی‌ها در صورت تلاش دوباره امریکا برای تحریم ایران علیه آن اقدام خواهند کرد. 

«دیوید او سولیوان» سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن در این‌باره گفته است که از شرکت‌های اروپایی و منافع آنان با مقررات مسدود‌کننده‌ای در برابر اقدامات امریکا و تحریم‌های آن کشور علیه ایران محافظت خواهد کرد. او تهدید کرده از تمام ابزارهای ممکن برای دفاع از منافع شرکت‌های اروپایی استفاده می‌کند.

هافینگتون پست می‌نویسد: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که علاقمند به مذاکره درباره توافق‌های اضافی با ایران برای رسیدگی به مسائل غیر‌هسته‌ای آن کشور هستند اما هشدار می‌دهند که لغو توافق هسته‌ای تاثیری منفی خواهد گذاشت. اروپایی‌ها تاکید می‌کنند که توافق هسته‌ای توافقی چندجانبه است و امریکا نمی‌تواند یکجانبه عمل کند». 

در همین حال، روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی اشاره می‌کند که دیپلمات‌های اروپایی به شدت مخالف موضع ترامپ در قبال ایران هستند و نسبت به تاثیر منفی رویکرد او بر فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران نگرانی دارند. 

این روزنامه می‌نویسد: اروپایی‌ها در برابر موضع تهاجمی ترامپ از خود موضع تدافعی اتخاذ کرده‌اند و هشدار داده‌اند که اگر ترامپ بخواهد در زمینه اقتصادی بر آنان درباره رابطه‌شان با ایران فشار بیاورد باید هزینه و عواقب این موضوع را بپذیرد. روز دوشنبه سفرای بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در امریکا در جلسه‌ای در شورای اتلانتیک در واشنگتن برای تقویت پیام واحد با یکدیگر دیدار داشتند. 

سفیر فرانسه گفت که تنها اعضای اروپایی نیستند که از مذاکره دوباره بر سر موضوع توافق هسته‌ای استقبال نمی‌کنند بلکه ایران، چین و روسیه نیز موضع مشابهی دارند. او گفت که هیچ راه بازگشتی از توافق هسته‌ای وجود ندارد و توافق در حال اجرایی‌شدن است و کار می‌کند. سفیر اتحادیه اروپا در امریکا نیز گفت که اروپا در برابر اقدامات امریکا پاسخ لازم را خواهد داد و از منافع شرکت‌های تجاری‌اش دفاع می‌کند. با این حال، مقام‌های اروپایی صبر می‌کنند تا گزارش سه‌ماهه پیش‌‌روی ترامپ را مشاهده کنند. «کیم داروچ» سفیر بریتانیا در امریکا گفت که اروپایی‌ها در استانه مشکل بزرگی قرار دارند و موضع ترامپ بر امنیت ملی اروپایی‌ها بیش از آن چه تصور می‌شود تاثیرگذار است». 

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که حامی فشار علیه ایران است اشاره می‌کند که تهدید مالی و مجازات امریکا علیه بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی طرفین اروپایی را مجبور به انتخاب میان بازار ۱۹ تریلیون دلاری امریکا یا بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران خواهد کرد. 

این روزنامه اشاره می‌کند که «پیتر ویتیگ» سفیر آلمان نیز در نشست مذکور گفته است که شرکت‌های آلمانی میلیاردها دلار از مجازات‌های امریکا متضرر می‌شوند و حضور گسترده‌ای در ایران دارند. او می‌گوید: «ما می‌خواهیم ایران به تدریج به ارزش‌های ما و به دنیای ما نگاه کند. تجارت در این راستا ابزار خوبی است».

نظر شما