شناسهٔ خبر: 21596332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس شورای هماهنگی هیأت مذهبی استان یزد:

نیمی از هیاتهای مذهبی یزد مشکل اطفای حریق دارند

نمایندگی یزد

رییس شورای هماهنگی هیأت مذهبی استان یزد با اشاره به ضرورت رعایت نکات ایمنی در راستای تأمین امنیت عزاداران در عزاخانه‌های حسینی، گفت:‌ متأسفانه 50 درصد حسینه‌ها و هیأت‌های عزاداری استان یزد از نظر سیستم اطفای حریق مشکل جدی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ تشیع، از جمله عوامل تأثیرگذار در گسترش فرهنگ اسلامی و ترویج ارزش‌های عاشورایی بین اقشار مختلف جامعه بودند که نقش مهمی هم در انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های آینده ایفا می‌کنند.

حضور مردم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) امری ضروری و لازم است، زیرا به سبب پیوستگی و پیوند درونی با بهترین الگوهای زندگی انسانی موجب مصونیت و هدایت به سمت تعالی می‌شود.

پخت و پز نذری با حضور پرشور و گسترده عزاداران حسینی در مجالس روضه و تکایا از دیگر ویژگی‌های عزدارای ایام محرم است که همین امر اهمیت تأمین امنیت عزاداران را دو چندان می‌کند.

از آنجایی که عزاداری ماه محرم با حضور پرشور مردم همراه است، احتمال بروز حوادثی از جمله برق گرفتگی و آتش سوزی زیاد است.

«سیدعلی‌فقیه‌زاده» رییس شواری هیئات مذهبی استان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اهمیت نقش هیأت‌های مذهبی و جایگاه آنها در ترویج ارزش‌های عاشورایی، اظهار کرد: بزرگترین پایگاه دینی و ملی جامعه اسلامی هیئات و محافل مذهبی هستند .

وی با بیان این‌که سینه زنی‌ها و دسته‌های عزاداری از جمله تشکیلات موثر در حفظ اندیشه‌ها و ترویج دین هستند،‌ افزود: مردمی بودن یکی از مهمترین ویژگی هیئت های عزاداری در ایران است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت ارتقای آگاهی مسئولان و دست اندرکاران هیأت های عزاداری در راستای تأمین امنیت عزاداران،‌گفت:‌ تأمین استانداردهای لازم برای پخت و پز نذری، رعایت اوصول ایمنی برای تأمین گرمایش و سرمایش تکایا و نصب کپسول آتش نشانی در نقاط مختلف تکیه از جمله وظایف مسئولان هیأت عزاداری است.

فقیه‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر در ایام عزای حسینی، خاطرنشان کرد: توجه به ایمنی و رعایت اصول استاندار در این مکان‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است .

رییس شورای هیأت مذهبی استان با بیان این‌که در خیمه گاه‌ها و تکایا بعضی از سهل انگاری‌ها باعث بروز حوادث و حریق‌های گسترده می‌شود،‌ تصریح کرد: بنابراین از مردم و برگزار کنندگان تقاضا داریم تا با رعایت نکات ایمنی از بروز این حوادث جلوگیری کنند .

فقیه با اشاره به این‌که وضعیت ایمنی و اطفای حریق 50 درصد هیأت‌های استان مطلوب است، گفت:‌ متأسفانه در حال حاضر 50 درصد حسینه‌ها و هیأت‌های عزاداری در استان یزد از نظر سیستم اطفای حریق مشکل جدی دارند.

وی در ادامه گفت: با توجه به گستردگی عزاداری‌ها و حضور دستجات عزاداری در معابر شهر از خودروهای آتش‌نشانی دعوت کردیم تا با مستقرشدن در مکان‌ها، زمان حضور در محل حادثه را کاهش دهند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این‌که در این دهه، حسینیه‌ها، مساجد و تکایا مملو از جمعیت هستند اظهارکرد: برای این مکان‌ها کپسول‌های آتش‌نشانی تهیه شده تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای نسبت به مهار آن اقدام شود.

فقیه‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود نظارت مستمر مسئولان آتش نشانی از ایمنی حسینیه‌های بزرگ و کوچک استان را ضروری دانست و بیان کرد: پیشنهاد می‌شود در ایام عزاداری محرم نمایندگان ثابتی از سوی آتش نشانی در حسینیه‌های بزرگ استان مستقر شوند.

فقیه‌زاده در پایان با بیان این‌که تاکنون هیچ‌گونه حادثه‌ای در این مکان‌ها رخ نداده خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش میزان رفت و آمد شهروندان بخصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، رعایت موارد ایمنی می‌تواند احتمال خطر آفرینی را کاهش دهد .

انتهای پیام

نظر شما