شناسهٔ خبر: 21595359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

از عزای حسینی تا حماسه حسینی

سینما و تلویزیون کجای این عزا و حماسه ایستاده‌اند؟

دردی که ذکر شد نه برای سینما که مبتلا به تلویزیون جمهوری اسلامی نیز می باشد. درد اصلی مدیریت فرهنگی بی دغدغه نفتی این کشور است.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی- سید محسن عبداللهی: هفته دفاع مقدس و ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در تقارنی زیبا با یک دیگر قرار گرفته اند تا هم زمانی حماسه عظیم عاشورا و حماسه آفرینی پیروان و عشاق ثارالله در هشت سال دفاع مقدس به تاسی از ارباب خود، دل های شیدا را جلا دهد و ذهن های بیدار را به فکر فرو ببرد. در این میان برخی که اهل هنر هستند سعی می کنند که این دو حماسه را با تمام توانایی خود به بروز هنری برسانند. این اتفاق در عرصه های گوناگون هنری به وفور رخ داده است اما متاسفانه چنین امری را در عالم سینما کمتر دیده ایم و هم اکنون دیگر می رود که آثاری با محوریت دفاع مقدس و عاشورا به فراموشی سپرده شوند.

 به گزارش بولتن نیوز، دردی که ذکر شد نه برای سینما که مبتلا به تلویزیون جمهوری اسلامی نیز می باشد. درد اصلی مدیریت فرهنگی بی دغدغه نفتی این کشور است. مدیریتی که با پول انباشته نفت اصلا دغدغه آرمان و هدف و فرهنگ اسلامی ندارد و تنها به فکر بیلان کار است. مدیر عزیز ما تمام دغدغه اش این است که مصاحبه پشت مصاحبه داشته باشد تا بتواند خود را در چشم مردم فرو بکند که او را ببینند و بشناسند. البته همه مدیران فرهنگی ما این گونه نیستند اما برخی افراد مهم و تاثیرگزار در جایگاه هایی پر اهمیت چنین رفتاری از خود بروز داده اند. نتیجه کارشان هم مشخص است. 39 سال از انقلاب اسلامی می گذرد اما مجموعا ده اثر به درد بخور در سینما و تلویزین ایران درباره واقعه عاشورا ساخته نشده است. البته ده اثر نیز اغراق است و شاید با ذکر پنج اثر نیز بتوان سر و ته قضه را هم آورد. اوضاع سینمای دفاع مقدس نیز بهتر نیست.

چند اثر درجه یک درباره جنگ و آدم های جنگ در این سال ها ساخته شده است؟! چند کارگردان دغدغه این را داشته اند که از آن فضا و آدم ها صحبت کنند؟! فرضا زیاد هم بوده اند اما چرا نمود خارجی نداشته است؟! مصاحبه هر کدام از کارگردانان را که می خوانیم از سختی کار دفاع مقدسی و عدم همکاری و حمایت گله دارند. به راستی چرا وضعیت به گونه ای شده است که مدیران فرهنگی ما سعی می کنند به سمت پروژه هایی بروند که برایشان کم هزینه تر باشد؛ یعنی سود بالاتری برایشان دارد؟! چرا بودجه حمایتی نصیب روشنفکرمابان می شود و آثار دفاع مقدسی هر سال کمتر از قبل می شوند؟! نان و آب ندارد برای حضرات یا کسر شانشان است که در خارج از کشور بفهمند از فیلم های دفاع مقدسی حمایت کرده اند؟! عجیب است که می گویند دستمان بسته است و بودجه نداریم اما چه در سینما و چه در تلویزیون با همه وجود به سمت آثار شبه روشنفکری و شبه کمدی پیش می روند.

 این وضعیت یعنی اضمحلال فرهنگی مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی؛ یعنی احتمالا مدیر فرهنگی ما خود نیز در باندهای قدرت و ثروت سهمی دارد که تنها از عده خاصی حمایت می کند. این حمایت ها تا جایی ادامه دارد که در نهایت منجر می شود به اکران یک فیلم کمدی در ایام عزاداری سید الشهدا علیه السلام. وضعیت مدیریتی آقایان و برآیند 39 ساله آن به قدر کافی بد بود اما این یکی دیگر نوبر است. یا حضرات دنبال قبح شکنی هستند یا فرمان در دستان دیگرانی جز ایشان است که نمی توانند جلوی این فاجعه را بگیرند. فاجعه که گفته می شود اغراق نیست و به راستی بهترین کلمه برای توصیف اتفاق رخ داده فاجعه می باشد.

فاجعه است که در ایام دهه اول ماه محرم که حتی بعضی از فیلم های عادی نیز اکران نمی شوند، فیلمی کمدی با حجم وسیعی از تبلیغات اکران می شود و کسی هم نمی گوید که بالای چشمتان ابرو است. ما بی حس شده ایم از کم کاری شما و کم کم باورمان شده است که فیلم و سریال دفاع مقدسی حمایت نخواهد شد و حماسه عاشورا به صورتی شایسته در قاب سینما و تلویزیون نخواهد نشست اما برای خدا بیایید و جلوی این افتضاح را بگیرید. اکران فیلم کمدی آن هم در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام خط قرمزی است که نباید آن را نادیده گرفت. به خود بیایید قبل از آن که شما را به خود بیاورند و به حسابتان رسیدگی کنید قبل از این که به حسابتان رسیدگی شود.

نظر شما