شناسهٔ خبر: 21595295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» منتشر شد

فراز و فرودهای شعر دفاع مقدس در یک کتاب

R1013197/P1013197/S4,35/CT1

کتاب «جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» با تمرکز بر بررسی جریان‌های شعری در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن، به قلم حبیب‌الله مهرجو منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کتاب «جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» به کوشش حبیب‌الله مهرجو، نویسنده و پژوهشگر، از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

هرچند تاکنون آثار تحقیقی و پژوهشی متعددی با تمرکز بر شعر و داستان دفاع مقدس نوشته شده، اما با وجود این، خلأ اثری پژوهشی که بتواند به صورت دقیق و براساس سیر تاریخی شعر دفاع مقدس را بررسی و ویژگی‌های آن در دوره‌های مختلف برشمرد، احساس می‌شود. کتاب حاضر تلاش دارد تا بخشی از خلأها و کمبودهای موجود در این زمینه را برطرف کند. از این رو، نویسنده در ابتدا به جریان‌های ادبی دوره معاصر از 1250 می‌پردازد و با تقسیم‌بندی جریان‌های ادبی از این تاریخ، شعر دفاع مقدس را در سال‌های 57 تا 67 را مورد بررسی قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت که اثر مهرجو جزو نخستین آثاری باشد که در قالب کتاب به جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس می‌پردازد.

«جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس»، سروده‌های این دوره را به سه دهه تقسیم می‌کند؛ اشعاری که در دهه جنگ و دفاع سروده شده‌اند، اشعاری که پس از جنگ خلق شده و در نهایت، دهه ثبت حماسه دفاع مقدس و تفکر و‌ آرمانی که این حماسه آفرید.

یکی از نکات مثبت کتاب، بررسی جریان شعر مقاومت در دیگر مناطق جهان است که در آن شعر مقاومت در کشورهای آسیایی، اقیانوسیه، اروپا و ... نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر انقلاب اسلامی بر شعر فارسی، احیای ارزش‌های انسانی و اسلامی، جریان‌های شعری پس از انقلاب، جریان شعر پایداری، جریان شعر نوگرای معناستیز، جریان شعر نوگرای آرمان‌ستیز، ایجاد تفکر جدید ادبی و ... از دیگر بخش‌های کتاب «جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» است.

«جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» در 209 صفحه به قیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

نظر شما