شناسهٔ خبر: 21595144 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست خبری عنوان شد:

تشکیل اتحادیه واحد قرآنی باعث هم افزایی و کارآمدی خواهد شد

مدیرعامل اتحادیه های تشکل های قرآن و عترت گفت: موسسات قرآنی با تشتت نمی توانند مطالبه گری قوی داشته باشند. تشکیل یک اتحادیه واحد باعث هم افزایی و تشکیل یک اتحادیه قوی و کارآمد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بررسی روند ادغام اتحادیه های قرآنی با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه های تشکل های قرآن و عترت و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردم نهاد، صبح امروز در اتحادیه تشکل های قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام کوششی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: ماجرای ادغام این دو موسسه سابقه هفت ساله دارد و یکی از موضوعاتی است که همواره در طی این سال ها مطرح می شده و طرح این موضوع خود نشان از اهمیت این ادغام دارد. در طول این سال ها جلسات کارشناسی متعددی با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد. همچنین نزدیک به ۱۰۰ جلسه کارشناسی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار و نقطه نظرات مختلفی مطرح شد.

وی افزود: تشکیل هیات رسیدگی به امور موسسات، فصل شروعی برای اقدام عملیاتی این ادغام بود. تاکنون ۶۵ جلسه در این هیات برگزار شده و خوشبختانه فرآیند صدور مجوز برای موسسات یکسان شده است. مجوز این موسسات پس از صادر شدن توسط دو نهاد سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا می شود. اساسنامه ای هم به صورت پیشنهادی برای اتحادیه های استانی تنظیم شد و به تصویب هیات رسیدگی به امور موسسات رسید.

بحث ادغام اتحادیه ها در استان ها بر اساس یک جدول زمانبندی شده از پنجم مرداد ماه کلید خورد و تاکنون در ۲۴ استان اتحادیه های واحد استانی شکل گرفته و این اتحادیه ها در جریان کارهای قانونی قرار دارند. کار ادغام در هفت استان دیگر هم تا ۲۸ مهرماه تمام می شود و در تاریخ ۲۸ مهرماه بحث ادغام در آخرین استان که استان تهران است اتفاق می افتد.

حجت الاسلام کوششی ادامه داد: برای اجرای برگزاری مجامع عمومی استانی کمیته اجرا و نظارت استان تشکیل شد. زمان ادغام اتحادیه ها در هر استان با توجه به شرایط آن استان متفاوت بود. به عنوان نمونه برخی از استان ها به دلیل همزمان شدن کار ادغام با ایام محرم و مراسم سوگواری خواهان به تعویق افتادن ادغام شدند. ولی به طور کلی زمان نهایی این ادغام از جدول زمانبندی نهایی خارج نمی شود.

حسن محمدی دیگر سخنران این مراسم گفت: در حوزه های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی بحث سیاستگذاری و عملیات دو مقوله جدا از هم هستند. برایند ادغام اتحادیه های استانی یک فرایند چندین ساله بود که از اوایل تابستان امسال آغاز شد و خوشبختانه تاکنون با یک فرآیند منطقی و بسیار آرام در اکثر استانها کار انجام شده است. همانطور که آقای کوششی هم اشاره کردند آخرین اقدام برای اتحادیه استانی ۲۸ مهرماه در استان های در تهران انجام خواهد شد و پس از آن با یک فاصله چند ماه مجمع عمومی کشوری را برگزار خواهیم کرد و سرانجام مجمع به یک اتحادیه مستقل تبدیل خواهد شد.

وی افزود: اولین باری که قرار شد این ادغام اتفاق بیفتد، جلسه ای در سال ۸۹ در مشهد بود و در همان زمان بحث این ادغام با هدف تشکیل یک اتحادیه قوی مطرح شد. از همان زمان تاکنون هم این بحث مورد پسند برخی از نهادها، دستگاه ها و اشخاص نیست و گهگاه سنگ اندازی هایی هم صورت گرفته است، ولی در نهایت چون خود اتحادیه ها موافق انجام این کار بودند این ادغام اتفاق افتاد.

محمدی ادامه داد: وقتی در سیاستگذاری دچار تشتت می شویم، موسسات سردرگم می شوند و این سردرگمی باعث می شود که ما نتوانیم مطالبه گری قوی داشته باشیم. تشکیل یک اتحادیه واحد باعث هم افزایی یک اتحادیه قوی و کارآمد خواهد بود.

در بخش پایانی این مراسم مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردم نهاد به تعدادی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد.وی در پاسخ به این سوال که چرا روند اجرایی این ادغام این همه سال طول کشیده گفت: بیشترین زمانی که در جریان اینکار صرف شد مربوط به موارد اساسنامه اتحادیه ها بود. چراکه در بحث اتحادیه های کشور در ترکیب مجمع عمومی اتحادیه های واحد کشوری اختلاف نظرهای فراوانی وجود داشت که این اختلاف نظرها کار را عقب می انداخت.

کوششی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نتایج اجرای این ادغام چیست، توضیح داد: با ادغام این دو اتحادیه با یکدیگر و تشکیل اتحادیه واحد مجمع عمومی  مواردی چون صدور مجوز، نظارت، ارزیابی و رتبه بندی موسسات رسیدگی به مشکلات موسسات، تفویض بخشی از وظایف دستگاه های حاکمیتی و مورد حمایت مالی قرار گرفتن اتحادیه ها از جمله برآیندهای مثبت این اقدام است.به عقیده بنده امروز اگر موسسات قرآنی تعطیل شوند ۹۰ درصد برنامه های قرآنی کشور تعطیل می شود و بخش زیادی از منابع انسانی متخصص در این حوزه از بین می رود.  کارهایی که باید یک مسیر واحد را طی کند در صورتی دچار مشکل می شوند که عوامل به آنها نگاه بخشی داشته باشند. بنابراین لازم است که فضای بخشی نگری را کنار بگذاریم و با یک نگاه واحد کار را پیش ببریم.

نظر شما