شناسهٔ خبر: 21594780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گفت و گو با برادر سرلشگر خلبان شهید امیر مرادقلی

خلبان شهیدی که تعجب آمریکایی ها را برانگیخت/ فرود با هواپیمای بدون موتور!

سرلشگر خلبان شهید امیر مرادقلی با فرود با هواپیمایی که موتورش آتش گرفته بود در زمان آموزش سبب تعجب اساتید پرواز آمریکایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سرلشگر خلبان شهید امیر مرادقلی در روز بیست‌و‌یکم بهمن ماه 1363 بر اثر سانحه هوایی در «شیراز » به شهادت رسید و با رفتنش آسمان گلستان ، اولین جنگده های اف 14 را بخود دید و به پاس رشادتهای سرلشگر خلبان امیر مرادقلی آسمان این شهر گلباران شد.
 

نیم قرن پیش، خانواده‌ای مؤمن و متدین، از قبیله مرادقلی  ، به‌علت خشکسالی و آزار و اذیت و زورگویی خوانین شاه معدوم از سیستان و بلوچستان به شمال ایران کوچید و در روستایی به نام حاجی کلاته شهرستان علی آبادکتول استان گلستان مسکن گزید.
 
به سال 1335در نخستین روز ماه شهریور پسری زاده شد، نامش را «امیر» نهادند، امیر مرادقلی فرزند میران؛ اما هیچ کس آن روز نمی‌دانست که امیرِ قبیله میران روزگاری از امیران قبیله خواهد شد.
 
مراد مرادقلی برادر شهید امیر مرادقلی در گفت و گو با خبرنگار ایثار و شهادت عصرهامون با بیان اینکه امیر در بین اعضای خانواده بهترین اخلاق را داشت، گفت: بسیار متعهد به کار بود و پرواز را خیلی دوست داشت لذا با جدیت تمام نسبت به آموزش دوره های خلبانی در ایران و آمریکا اقدام کرد.
 
وی ادامه داد: امیر یکی از بهترین خلبان های ایران بود به طوری که در دوره های آموزشی که در آمریکا بود تعجب اساتید آمریکایی را زمانی که موتور یکی از هواپیماها خراب شده بود و به او اعلام کرده بودند هواپیما را رها کن او رها نکرده و سالم به زمین نشانده بود، برانگیخت.
 
وی با بیان اینکه سه برادر بودیم که در جبهه حضور داشتیم، افزود: در سال 1356 وارد عرصه مبارزه با شاه معدوم شد و در بندر عباس فعالیت سیاسی انجام می داد به طوری که یک بار به جرم فعالیت سیاسی بازداشت شد اما چون مدرکی نداشتند او را رها کرده اما دیگر دست از سرش بر نمی داشتند و مرتب او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.
 
مراد مرادقلی اضافه کرد: با آغاز جنگ تحمیلی، در«لشکر 55 هوابرد شیراز» عضو گروه تجسسp3f شد و در کلیه ماموریت‌های محوله حضوری فعال داشت و به درجه سرلشکری نائل شد.
 
برادر شهید در خصوص نحوه با خبر شدن از شهادت امیر خاطر نشان کرد: در منطقه بودم که به فرمانده تلگرام داده بودند و وی مرا صدا و به من مرخصی اجباری داد گفتم من تازه از مرخصی آمدم اما مجبورم کرد که به مرخصی بروم و وقتی به گرگان رسیدم دیدم درب خانه حجله برادرم را زدند.
همرزمان شهید به برخی رسانه ها عنوان کرده بودند که روزی امیر سرلشکر خلبان «امیر مرادقلی» هنگامی که بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کند، چند هواپیمای آمریکایی هواپیمای امیر را احاطه می‌کنند، در تماسی با امیر می‌گویند: به خانه‌ات برگرد.
 
امیر با صلابت و قاطعیت به آمریکایی‌ها می‌گوید: من در فضای خانه‌ام هستم، تو متجاوزی، برو به خانه‌ات که اینجا جای تو نیست،  چند بار تکرار می‌کند:  تو متجاوزی برگرد به خانه‌ات آمریکایی ... برگرد.
انتهای پیام/

نظر شما