شناسهٔ خبر: 21594653 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با درخواست برای تحریم بین‌المللی این کشور؛

دیده‌بان حقوق بشر: میانمار مرتکب جرائم ضد بشری علیه مسلمانان شده است

71415

دیده‌بان حقوق بشر امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، میانمار مرتکب جرائم علیه بشریت علیه مسلمانان روهینجا شده و شورای امنیت سازمان ملل باید تحریم تسلیحاتی و دیگر تحریم‌ها را علیه این کشور اعمال کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که میانمار اتهام‌زنی‌های سازمان ملل علیه خود مبنی بر اینکه نیروهای این کشور دست به پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینجا در راخین زده‌اند را رد کرده است.

میانمار گفته نیروهایش تنها مشغول جنگ با "تروریست‌هایی" هستند که عامل حملات ماه اوت علیه نیروهای امنیتی و پلیس در این ایالت بوده‌اند.

کمپین نظامی میانمار علیه اقلیت روهینجا تاکنون آوارگی حدود ۴۴۰ هزار تن از اعضای این اقلیت و فرار آنها به بنگلادش را در پی داشته است.

جیمز راس، مدیر سیاست گذاری و حقوقی در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: ارتش میانمار بی‌رحمانه مشغول اخراج اعضای قوم روهینجا از ایالت راخین در شمال کشور است.

وی افزود: تمامی اقدامات صورت گرفته اعم از کشتار روستاییان و آتش افروزی گسترده علیه خانه‌های آنها همگی به مثابه جرائمی علیه بشریت هستند.

دادگاه کیفری بین‌المللی جرائم علیه بشریت را شامل اقداماتی از جمله قتل، شکنجه، تجاوز و استرداد به عنوان بخشی از یک حمله وسیع یا نظام‌مند علیه مردم غیرنظامی و آگاه بودن به این حملات می‌داند.

دیده‌بان حقوق بشر گفت: تحقیقاتش که شامل تحلیل تصاویر ماهواره‌ای بوده‌اند ارتکاب جرائمی از جمله استرداد و جابه جایی اجباری مردم، قتل و تلاش برای قتل، تجاوز و دیگر حملات جنسی و اذیت و آزار را شناسایی کرده‌اند.

راس تاکید کرد: هرگونه تلاش برای زدن برچسب قانونی به این جرائم شنیع غیرمنطقی خواهد بود اما تصدیق جهانی ارتکاب جرائم علیه بشریت باید سازمان ملل و دیگر دولت‌های مربوطه را تحریک به اقدام کند.

دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای مربوطه باید فورا تحریم‌های هدف مند و تحریم تسلیحاتی علیه ارتش میانمار را اعمال کنند.

انتهای پیام

نظر شما